نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 23:24

تخریب و فرسایش بافت خاک در روش «گِل خرابی» شالیزارها

گرگان- عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت که کشت شالی به روش سنتی (غرقابی) و استفاده از روش گل خرابی سبب تخریب خاک می شود.

محمدرضا پهلوان راد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استفاده از ماشین آلات و روش پادلینگ (گل خرابی، گل آب، شله زنی) مشکلاتی را برای خاک ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان افزود: استفاده از ماشین آلات سبب متراکم شدن خاک شده و لایه سفت و متراکمی تا عمق ۶۰ سانتی متر ایجاد می‌کند که تشکیل این توده متراکم را در شمال استان شاهد هستیم.

وی بیان کرد: تراکم خاک سبب شده ریشه دوانی گیاه کمتر شود و نتواند آب را به خوبی جذب کند، در نتیجه استقرار گیاه کم شده و روی عملکرد محصولات بعدی هم تا ۶۰ درصد تاثیر می‌گذارد.

پهلوان راد با بیان اینکه خشکسالی سبب شوری خاک می‌شود، گفت: از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی مطالعه شده در استان ۴۱۸ هزار هکتار دچار شوری بوده که ۵۰ درصد خاک‌های استان را تشکیل می‌دهد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان عنوان کرد: همچنین در یک مطالعه دیگر از ۵۳۰ هزار هکتار اراضی مطالعه‌شده ۲۲۵ هزار هکتار شور بوده و باید در خشکسالی به مسئله شوری توجه ویژه شود.

وی متذکر شد: استفاده از کودهای دامی پوسیده، اضافه کردن بقایا کاه و کلش و کشت حفاظتی از موارد پیشنهادی در مورد حفظ ساختمان خاک است و باید به سمتی حرکت کنیم که بقایای گیاه بیشتر در زمین بماند تا تبخیر کاهش یابد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1201283

مهمترین اخبار ایران و جهان: