نیوز سیتی!
28 خرداد 1402 - 11:49

اردوغان: از فوت دوست خوبم برلوسکونی، خیلی ناراحت شدم

رئیس جمهور ترکیه، سیلویو برلوسکونی را دوست ترکیه خواند و با انتشار یادداشت در رسانه ایتالیایی از غم خود درباره فوت او خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور ترکیه در روزنامه «پیام رسان» ایتالیا یادداشتی منتشر و از سیلویو برلوسکونی نخست‌وزیر پیشین این کشور که اخیرا درگذشت، به نیکی یاد کرد.

به گزارش «دیلی صاباح»، رجب طیب اردوغان در این یادداشت به ذکر خاطراتی از برلوسکونی پرداخت و اعلام کرد که نخست‌وزیر پیشین ایتالیا اولین کسی بود که پیروزی او در انتخابات سراسری سال ۲۰۰۲ را تبریک گفت.

به گفته رئیس‌جمهور ترکیه، او در ترکیه به خاطر شعری که خوانده بود از سیاست محروم شده بود و به صورت غیر قانونی حق او برای ورود به سیاست سلب شده بود و برلوسکونی اولین رهبر جهانی بود که با این موضوع مخالفت کرده بود.

اردوغان نوشت: «دوست من برولوسکونی زنگ زد و به ما پیروزی در انتخابات را تبریک گفت. او گفت که ممنوعیت سیاسی من غیرقابل قبول بود و مرا به کشورش دعوت کرد. ما با اقای برلوسکونی در رم دیدار کردیم و گفت‌و‌گوی مفصلی درباره روابط ترکیه و ایتالیا و موضوعات اتحادیه اروپا داشتیم».

رئیس‌جمهور ترکیه در بازنقل خاطره اولین دیدارشان ادامه داد: «برلوسکونی دوست من گفت "شما هم اکنون در خانه بهترین دوستتان در اروپا هستید. من با دوستان نخست‌وزیرم در اتحادیه اروپا صحبت خواهم کرد و به عنوان وکیل شما عمل خواهم کرد"».

به گفته او، سیلویو برلوسکونی در زمان حضورش بر مسند نخست وزیری ایتالیا، «همیشه از فرایند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا حمایت می‌کرد».


حضور برلوسکونی در عروسی پسر اردوغان

 

اردوغان ادامه داد که او در زمان نخست وزیری برلوسکونی «روابط مفید، صادقانه و دوستانه» بین ترکیه و ایتالیا وجود داشت.

رئیس‌جمهور ترکیه برلوسکونی را سیاستمداری دانست که ملت ترکیه را دوست داشت و اهمیت زیادی برای ترکیه قائل می‌شد.

وی ادامه داد: «من معتقدم برلوسکونی که سال‌ها بر سیاست ایتالیا تسلط داشت، اثری پاک نشدنی از خود به جای گذاشت. وقتی خبر درگذشت دوست عزیزم سیلویو برلوسکونی را که سال ها با او کار کردیم، شنیدم، بسیار ناراحت شدم».

اردوغان افزود: «او همیشه به عنوان یک دوست واقعی با خاطرات زیبایی که از خود به یادگار گذاشته است، به یاد خواهد ماند. من از صمیم قلب در درد خانواده و عزیزان آقای برلوسکونی شریک هستم و از طرف کشور و ملتم به مردم ایتالیا تسلیت می‌گویم».

سیلویو برلوسکونی ۸۶ ساله که مشغول درمان سرطان خون بود، هفته گذشته درگذشت. او چند بار در فاصله سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵، ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ نخست‌وزیر ایتالیا بود.

اردوغان و برلوسکونی روابط خوبی داشتند و همین گرمی روابط باعث شده بود که او در مراسم عروسی پسر اردوغان دعوت شود و او هم در این مراسم حضور پیدا کرده بود.

پایان پیام/م

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1292483

مهمترین اخبار ایران و جهان: