نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 13:42

بیش از نیمی از مردم مولداوی مخالف پیوستن به ناتو هستند

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌‏دهد که بیش از نیمی از مردم مولداوی مخالف پیوستن این کشور به ناتو هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، بر اساس نتایج یک نظرسنجی‏ که روز سه شنبه منتشر شد، کمی بیش از نیمی از مردم مولداوی، همسو با قانون اساسی آن که بی‏‌طرفی را تجویز می‏‌کند، مخالف پیوستن این کشور به ناتو هستند.

والری پاشا رئیس شرکت «واچ‏داگ مولداوی» که یک سازمان غیردولتی نزدیک به حزب حاکم مولداوی، «عمل و همبستگی» است و این نظرسنجی را طراحی و اجرا کرده است، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: بر اساس این نظرسنجی اگر یکشنبه آینده یک همه‌‏پرسی در مورد پیوستن مولداوی به ناتو برگزار شود، ۳۳.۴ درصد از پاسخ دهندگان از عضویت در این ائتلاف حمایت می کنند، در حالی که ۵۲.۶ درصد به طور قاطع مخالف چنین ادغامی خواهند بود و بقیه شرکت‌کنندگان بلاتکلیف هستند و نظر خاصی ندارند.

این نظرسنجی از ۱۰ تا ۱۹ ژوئن و با شرکت ۱۱۲۱ انجام شده است و حاشیه خطای ۳٪ دارد.

پیش‏تر هم یک نظرسنجی دیگر که در ماه می توسط شرکت مولداویایی «دیتا اینتلیجنس» انجام شد، نشان می‏‌داد که تعداد افرادی که با پیوستن مولداوی به ناتو در ماه‌های اخیر مخالف بودند، حدود ۸ درصد افزایش یافته است. بر اساس آن نظرسنجی، ۶۳.۵ درصد از پاسخ دهندگان مخالف عضویت مولداوی در ناتو و ۲۶.۱ درصد از آن حمایت می‏کنند. ۱۰.۴ درصد دیگر پاسخ دادن به آن را دشوار می‌‏دانستند. این نظرسنجی بین ۲۷ آوریل و ۸ می انجام شده بود و ۱۰۴۹ نفر در آن شرکت کرده بودند.

مایا ساندو، رئیس جمهور مولداوی در ژانویه امسال، در مصاحبه با سایت خبری تحلیل آمریکایی «پولیتیکو» این امکان را رد نکرد که در شرایط فعلی با توجه به بحران اوکراین، کشورش می‏‌تواند سیاست بی‏‌طرفی خود را کنار بگذارد و به ناتو بپیوندد. وی در عین حال تاکید کرد که این تصمیم باید از طریق یک همه‌‏پرسی اتخاذ شود.

مولداوی در حال حاضر در قالب یک تفاهم نامه با ناتو همکاری می‏‌کند و مرکز اطلاعات ناتو از سامبر ۲۰۱۷ در کیشیناو، پایتخت این کشور فعالیت دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1315083

مهمترین اخبار ایران و جهان: