نیوز سیتی!
18 تیر 1402 - 06:40

صنایع تبدیلی؛ حلقه مفقوده رونق محصولات باغی مازندران

معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: بحث صنایع تبدیلی مهم است که در بحث محصولات باغی به‌ویژه هلو و شلیل اگر صنایع تبدیلی فعال باشد می‌تواند ارزش‌افزوده بالاتری داشته باشد.

حسین ملایی معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران درباره برداشت میوه‌های هسته‌دار در باغ‌های مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: پیش‌بینی ما از برداشت میوه‌های هسته‌دار ۱۶هزار و ۵۰۰ تن بوده که از این تعداد ۱۲هزار هکتار به هلو و شلیل اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه برداشت میوه‌های هسته‌دار از اواخر اردیبهشت ماه در باغ‌های مازندران شروع شد، افزود: درحال حاضر هلوهای میان‌رس درحال برداشت است و انتظار داریم اواخر تیر ماه به پایان برسد.

معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه باتوجه به بحث آفت مگس مدیترانه باغداران برای جلوگیری از خسارت نسبت به برداشت محصول اقدام کنند، خاطرنشان کرد: باغداران اجازه ندهند میوه‌ها روی درختان بمانند و همچنین نسبت ره جمع‌آوری میوه‌ها در پای درختان اقدام کنند.

ملایی با بیان اینکه شرایط آب و هوایی خوب موجب تولید خوب محصول شد، تصریح کرد: در روزهای اوج برداشت، عرضه زیاد محصول موجب افت و خیز قیمت‌ها شد؛ چراکه حجم انبوهی از محصول وارد بازار می‌شود.

وی یادآور شد: پیش‌بینی ما از تولید ۳۰۰هزار تن تولید بوده درحالی‌که سال گذشته میزان تولید ۲۵۰هزار تن بوده است.

معاون امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه باغداران باید توصیه‌های فنی در ارتباط با برداشت محصول را در دستور کار قرار دهند و به بحث بسته‌بندی توجه کنند، اضافه کرد: البته بحث صادرات محصولات باغی را هم داریم که باید زمینه توسعه بیشتر صادرات را فراهم کنیم.

ملایی با اشاره به اینکه بحث صنایع تبدیلی مهم است که در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم، افزود: در بحث محصولات باغی به‌ویژه هلو و شلیل اگر صنایع تبدیلی فعال باشد می‌تواند ارزش‌افزوده بالاتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در  محصولات باغی ۳۰ تا ۴۰ درصد مازاد تولید داریم، گفت:  برنامه‌ریزی جهت صنایع تبدیلی و صادرات می‌تواند کمک‌کننده باشد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1343083

مهمترین اخبار ایران و جهان: