نیوز سیتی!
27 خرداد 1402 - 12:20

طرح تحریک‌آمیز ناتو برای تسهیل روند الحاق اوکراین

اعضای ناتو در حال بررسی طرحی هستند که پیوستن اوکراین به این ائتلاف نظامی را تسهیل کرده و این طرح در اجلاس آتی ناتو در لیتوانی علنی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، نشریه پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در نظر دارد تا در اجلاس آتی این ائتلاف در ویلینیوس، پایتخت لیتوانی، طرح جدیدی برای تسهیل پیوستن اوکراین به ناتو ارائه داده و این طرح مستلزم پایبندی به «برنامه اقدام برای عضویت/MAP» نیست.

این مقام آمریکایی گفته است که طرح مذکور را ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مطرح کرده و به احتمال زیاد در اجلاس ویلینیوس به موافقت اعضا خواهد رسید.

گفته می‌شود استولتنبرگ به اعضای ناتو توصیه کرده تا با پیوستن اوکراین به این ائتلاف موافقت کنند و درباره پایبندی و تعهد کی‌یف به برنامه اقدام عملی برای عضویت سختگیری نکنند. این برنامه اعمال مجموعه‌ای از اصلاحات را در حکمرانی دمکراتیک و تشکیلات نظامی کشورهای خواستار پیوستن به این ائتلاف را شامل می‌شود.

به نوشته پولیتیکو، حذف «برنامه اقدام برای عضویت» تنها به تسریع درخواست اوکراین منجر خواهد شد اما هیچ ضمانتی نیست که کی‌یف تایید تمام اعضا را به‌دست آورد.

براساس گزارش‌ها، حمایت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که پیش‌تر از این طرح استقبال کرده بود، بدان معناست که آغاز مذاکرات درباره پیوستن اوکراین به ناتو بدون برآوردن الزامات «برنامه اقدام برای عضویت» در اجلاس لیتوانی، محتمل است.

مقامات ارشد شرق اروپا از جمله بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان گفته‌اند که آنها نیز با این طرح موافق هستند.

با این حال، تمام اعضای ناتو با این پیشنهاد موافق نبوده و برخی نگرانند که حذف الزام «برنامه اقدام عضویت» برای اوکراین، روسیه را خشمگین کرده و احتمال تشدید تنش را افزایش دهد.

برخی دیگر نیز کارآمد بودن این طرح را زیر سوال برده و برخی دیگر نیز با ابراز نگرانی از عضویت احتمالی ناتو، این اقدام را خطرناک توصیف و تاکید کرده‌اند که تحریک مسکو، جنگ پیش‌دستانه از جانب این کشور را محتمل می‌کند.

استولتنبرگ دیروز (جمعه) به وضوح اعلام کرده بود که ناتو به اوکراین دعوتنامه رسمی نخواهد داد تا مذاکرات الحاق به این ائتلاف را در اجلاس ماه جولای در لیتوانی، آغاز کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1290039

مهمترین اخبار ایران و جهان: