نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 00:15

مقایسه برنامه‌ ایران و مدعیان جام ملت‌های آسیا در «فیفا دی‌ها»/ طرحی نو درانداز! + جدول

مدعیان قهرمانی جام ملت‌های آسیا در روزهای فیفا تلاش کردند بهترین تدارک را داشته باشند و هر کدام برنامه‌ای متفاوت را انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، جام ملت‌های آسیا از 22 دی تا 21 بهمن 1402 در قطر برگزار خواهد شد و تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی به مصاف امارات، هنگ کنگ و فلسطین می‌رود.

ملی‌پوشان ایران امیدوارند پس از سال‌ها بتواند عنوان قهرمانی آسیا را کسب کنند هر چند رقبای بسیار سرسختی دارند. در این مسیر طبیعتاً شانس تیمی که تدارکات و آماده‌سازی بهتری داشته باشد، بالاتر است.

زمان‌هایی به نام روزهای فیفا تعیین شده تا تیم‌های ملی با در اختیار گرفتن بازیکنان ملی‌پوش خود بتوانند فرصت کسب آمادگی را داشته باشند.  از ابتدای سال 1402 تا شروع جام ملت‌ها 5 فیفا دی پیش‌بینی شده است. از این لیست، 2 فیفا دی مارس و ژوئن (فروردین و خرداد) گذشته، فیفا دی سپتامبر (یا همان شهریور) با اینکه نرسیده اما بسیاری از آنها از قبل رزرو شده است. با این اوصاف 2 فیفا دی باقی مانده است؛ در مهر  و آبان ماه.

تیم ملی فوتبال ایران , جام ملت‌های آسیا , تیم ملی فوتبال ژاپن , تیم ملی فوتبال استرالیا , تیم ملی فوتبال عربستان سعودی ,

  به همین بهانه بازی‌های دوستانه مدعیان قهرمانی جام ملت‌های آسیا 2022 را در فیفا دی مرور می‌کنیم.

تیم ملی فوتبال ایران , جام ملت‌های آسیا , تیم ملی فوتبال ژاپن , تیم ملی فوتبال استرالیا , تیم ملی فوتبال عربستان سعودی ,

ایران

تیم ملی کشورمان از ابتدای سال تاکنون 5 دیدار تدارکاتی برگزار کرده و 4 پیروزی و  یک تساوی در کارنامه‌اش ثبت شده است. روسیه و ازبکستان در این مدت مهمترین رقبای تیم ملی بودند. برخی منتقدان معتقدند سطح  رقبای کشورمان در بازی‌های دوستانه تیم ملی بالا نیست. حضور در تورنمنت کافا اگر چه با قهرمانی ایران به پایان رسید اما دو بازی سطح پایین به دنبال داشت و شاید در آن زمان می‌توانستیم رقبای بهتری انتخاب کنیم. دلیل بالا رفتن آمار بازی دوستانه تیم ملی هم به دلیل حضور در همین تورنمنت کافا است.

هنوز برنامه تیم ملی برای شهریور مشخص نیست و با توجه به اینکه اکثر رقبا بازی‌های خود را رزرو کردند، انتخاب رقیب مناسب کمی سخت به نظر می‌رسد. گفته شده مذاکراتی با عربستان برای بازی تدارکاتی صورت گرفته، ولی هنوز اینکه بازی در ایران برگزار شود یا عربستان، تعیین تکلیف نشده است. آذربایجان دومین گزینه است که هنوز مکاتبه‌ای با فدراسیون این کشور صورت نگرفته است. با توجه به درخواست قلعه‌نویی برای بازی با تیم‌های قدرتمند، نام دو تیم اروپایی روی میز مذاکره مسئولان فدراسیون فوتبال قرار دارد. یک تیم از قاره آفریقا نیز جزو فهرست بازی‌های تدارکاتی تیم ملی است. در هر صورت برای موفقیت در جام ملت‌ها نیاز است طرحی نو اندیشیده شود تا تیم ملی امیدوار به کسب نتایج خوب در این مسابقات باشد.

ژاپن

سامورایی‌ها از فروردین تا خرداد ماه سال جاری، 4 بازی تدارکاتی در فیفا دی برگزار کردند و 2 پیروزی، یک شکست و یک تساوی در کارنامه آنها ثبت شده است.

دو پیروزی پُرگل در فیفا دی خرداد برابر السالوادور و پرو می‌تواند نشانه‌ای از برنامه ژاپنی‌ها برای ارائه بازی هجومی در جام ملت‌ها باشد. سبک بازی رقبای انتخابی ژاپن برای بازی تدارکاتی، شباهت زیادی به تیم‌های مانند عراق، استرالیا و دیگر مدعیان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را دارد.

طبق برنامه شاگردان موریاسو در فیفا دی شهریور ماه، مقابل آلمان قرار می‌گیرند. این بازی در ورزشگاه فولکس واگن وولفسبورگ برگزار خواهد شد. آلمانی‌ها قصد دارند انتقام شکست جام جهانی 2022 را بگیرند و این بازی برای ژاپن یک دیدار آماده‌سازی سنگین در مسیر جام ملت‌های 2023 محسوب می‌شود.

استرالیا

کانگورها از ابتدای سال جاری 3 بازی تدارکاتی برگزار کرده‌اند و 2 شکست و یک پیروزی حاصل کار آنها بوده است. در فروردین ماه آنها ترجیح دادند دو بازی با اکوادور برگزار کنند. گراهام آرنولد سرمربی استرالیا از خرداد ماه بازی‌های سخت‌تری را در دستور کار شاگردانش قرار داده است. تقابل با آرژانتین هر چند منجر به شکست این تیم شد؛ اما بازی تحت فشار، قطعاً در کوران مسابقات جام ملت‌های آسیا کمک زیادی به استرالیا خواهد کرد.

استرالیا در  شهریورماه در ورزشگاه ومبلی میهمان انگلیس است. استرالیا در گروه B جام ملت‌ها با ازبکستان، سوریه و هند همگروه است.

کره جنوبی

شاگردان کلینزمن از ابتدای سال جاری 4 بازی دوستانه برگزار کرده و 3 شکست و یک تساوی به دست آورده‌اند. در برنامه شهریور ماه کره‌ای‌ها بازی با ولز تدارک دیده شده است.

بیشتر دیدارهای تدارکاتی این تیم مقابل تیم‌های آمریکای جنوبی است. کره که لقب «سرزمین صبح آرام» را دارد در گروه E جام ملت‌های آسیا با مالزی، اردن و بحرین همگروه است. اگر چه این تیم در سال‌های اخیر همواره، جزو لیست مدعیان جام  ملت‌های آسیا بوده ولی به دلیل تغییر سرمربی نسبت به دو ژاپن و استرالیا تغییرات بیشتری دارد.

قطر

عنابی‌ها در کنار برگزاری کمپ‌های تمرینی، سه بازی دوستانه در خرداد ماه انجام دادند و یک شکست و یک پیروزی در کارنامه این تیم با کی‌روش ثبت شده و بازی با نیوزیلند به دلیل توهین نژادپرستانه یکی از بازیکنان قطر نیمه تمام ماند.

قطری‌ها به عنوان تیم میهمان در جام کونکاف حضور پیدا کرده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد میزبان جام ملت‌های 2023  آسیا رفته رفته سطح مسابقات خود را افزایش می‌دهد.

قطر در گروه A جام ملت‌های آسیا  با لبنان، تاجیکستان و چین همگروه است.

عربستان

عربستان از ابتدای سال تاکنون 3 دیدار دوستانه برگزار کرده و در هر 3 مسابقه متحمل شکست شده است.  2 دیدار با ونزوئلا و یک مسابقه با بولیوی لیست بازی‌های دوستانه سبزپوشان سعودی بود. در برنامه‌های این تیم برای فیفا دی شهریور و مهر ماه، هنوز مسابقه‌ای ثبت نشده است.

شاگردان هروه رنار در جام ملت‌ها با عمان، قرقیزستان و تایلند همگروه هستند.

عراق

این تیم از ابتدای سال دو بازی تدارکاتی در فیفا دی برگزار کرده که  در هر دو مسابقه برابر روسیه و کلمبیا با شکست از زمین خارج شده است. این تیم در جام ملت‌های آسیا با اندونزی، ژاپن و ویتنام همگروه است.

به گزارش تسنیم علاوه بر تیم‌های فوق برخی تیم‌ها نظیر امارات و عمان هم می‌توانند در جام ملت‌ها حرفی برای گفتن داشته باشند. تمام این مسائل نشان می‌دهد که تیم ملی ایران برای موفقیت در این مسابقات نیاز به آماده‌سازی خوبی دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1314083

مهمترین اخبار ایران و جهان: