نیوز سیتی!
19 تیر 1402 - 20:59

نشست سه‌جانبه «اردوغان»، «استولتنبرگ» و «کریسترسون» آغاز شد

دیدار سه‌جانبه رئیس‌جمهور ترکیه، دبیرکل ناتو و نخست‌وزیر سوئد امروز در حاشیه اجلاس ناتو در لیتوانی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه؛ ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد هم اکنون و در حاشیه اجلاس ناتو در لیتوانی دیداری سه جانبه دارند.

بر اساس اعلام رسانه ها، قرار است موضوع پیوستن سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

قرار است اجلاس آتی ناتو ۱۱ تا ۱۲ جولای (۲۰ و ۲۱تیر ماه) در ویلینیوس برگزار شود و انتظار می‌ رود یکی از دستور جلسات اصلی آن، موضوع پیوستن کی‌ یف به این ائتلاف نظامی باشد.

سوئد و فنلاند سال گذشته به بهانه آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین درخواست پیوستن به ناتو را ارائه کردند. درخواست فنلاند پذیرفته شد اما ترکیه با درخواست سوئد مخالفت کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیش از سفر به لیتوانی برای شرکت در نشست سران ناتو، برای پیوستن سوئد به ناتو شرط جدید اعلام کرد.

وی دراین‌باره گفت: آنکارا در صورتی با پیوستن سوئد به ناتو موافقت می‌کند که کشورهای اروپایی با عضویت ترکیه به این اتحادیه موافقت کنند.

دولت ترکیه پیش از این پیوستن سوئد به ناتو را به مبارزه این کشور با عناصر تروریستی و مخالف آنکارا (اعضای پ.ک.ک) منوط کرده بود.

همچنین دفتر ریاست جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با جو بایدن همتای آمریکایی خود در خصوص موضوع جنگنده های اف- ۱۶ و درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو بحث و تبادل نظر کرد. اردوغان و بایدن توافق کردند که در نشست ناتو با یکدیگر دیدار و در مورد روابط دو کشور و برخی از موضوعات مهم برای طرفین گفتگو کنند.

از دیگر موضوعات مهم در این رایزنی تلفنی، گفتگو درباره روند عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1347839

مهمترین اخبار ایران و جهان: