نیوز سیتی!
07 مرداد 1402 - 12:32

وزیر خارجه سوئد به بن فرحان: متاسفیم!

وزیر امور خارجه سوئد در تماس تلفنی با همتای عربستانی، هتک حرمت مقدسات اسلامی در این کشور را «سوءاستفاده از قانون» توصیف و از تداوم آن ابراز تاسف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «توبیاس بیلستروم»، وزیر امور خارجه سوئد، طی گفت‌وگوی تلفنی با «فیصل بن فرحان» همتای عربستانی خود، تداوم روند هتک حرمت قرآن کریم در کشورش را «سوء استفاده از قانون اساسی سوئد در مورد آزادی عقیده» توصیف و به ابراز تاسف اکتفا کرد.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی دولت عربستان «واس»، بن فرحان روز پنجشنبه تماسی تلفنی از بلیستروم دریافت کرده و وزیر خارجه سوئد تمامی تلاش‌ها برای سوزاندن نسخه‌های قرآن کریم در این کشور را محکوم کرده است.

وزیر خارجه سوئد در این تماس، «تأسف عمیق خود را از آنچه برخی افراد در کشورش انجام می‌دهند تا آشکارا از قانون اساسی سوئد در مورد آزادی عقیده سوء استفاده می‌کنند»، ابراز و تأکید کرده که «کشورش به دنبال متوقف کردن تمام اعمالی است که توهین علیه ادیان و کتاب‌های الهی است».

وزیر امور خارجه عربستان نیز به نوبه خود در این تماس تلفنی تاکید کرده است: عربستان سعودی تمام تلاش‌ها برای توهین به قرآن کریم را رد می‌کند و خواستار اتخاذ تدابیر فوری برای جلوگیری از این اقدامات افراطی است؛ اقداماتی که سعی در تضعیف کتب الهی و تحریک احساسات مسلمانان در سراسر جهان دارد.

بن فرحان خطاب به همتای سعودی تصریح کرد که «حوادث مکرر آتش زدن نسخه‌های قرآن کریم منجر به گسترش نفرت شده و تلاش‌ها برای گفت‌وگو بین ملل و تمدن‌ها را محدود می‌کند».

این تماس تلفنی در حالی انجام می‌شود که مقامات سوئدی طی روزهای گذشته برای چندمین بار، اجازه سوزاندن قرآن را صادر کردند؛ اقدامی که موجب واکنش‌های شدید کشورهای اسلامی و مجامع بین‌المللی شد.

‎آژانس مهاجرت سوئد اعلام کرد که در حال بررسی مجدد مجوز اقامت اعطا شده به پناهجوی عراقی «سلوان مومیکا» است که در چند هفته اخیر در استکهلم چندین مورد هتک حرمت به قرآن را انجام داد و خشم مسلمانان سراسر جهان را برانگیخت.

وزیر امور خارجه سوئد روز یکشنبه هم در تماس تلفنی با «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی خود گفته بود که استکهلم بابت اقدامات اخیر در این کشور در هتک حرمت قرآن کریم و اهانت به اعتقادات و نمادهای اسلامی متاسف بوده و آن را محکوم می‌کند.

پنجشنبه پیش با مجوز دولت سوئد، مومیکا د در اهانت جدیدی به قرآن کریم، این کتاب مقدس را لگدمال کرد؛ و این در شرایطی صورت گرفت که چند هفته قبل نیز او صفحاتی از این کتاب مقدس را در مقابل یک مسجد در استکهلم سوزانده بود.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1415539

مهمترین اخبار ایران و جهان: