نیوز سیتی!
13 مرداد 1402 - 18:39

تاکید وزارت خارجه چین بر تضمین امنیت رئیس‌جمهور نیجر

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای خواستار تضمین امنیت رئیس‌جمهور نیجر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد: امنیت رئیس جمهور نیجر باید تضمین شود.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه چین در این ارتباط ابراز امیدواری شده است که امنیت محمد بازوم، رئیس جمهور برکنار شده نیجر تضمین شود.

بیانیه پکن در این خصوص اضافه می کند: چین از طرف های ذیربط در نیجر می خواهد تا اختلافات را از طریق گفتگو و بر اساس منافع اساسی دولت و مردم به طور مسالمت آمیز حل و فصل کنند تا هر چه زودتر نظم برقرار شده و ثبات و توسعه ملی حفظ شود.

شورای نظامی نیجر، شامگاه دیشب پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد که در صورت هرگونه تلاش یا مداخله نظامی به نیامی از سوی جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) فوراً پاسخ نظامی خواهد داد.

خبرگزاری اسپوتنیک شامگاه پنجشنبه گزارش داده بود که یکی از اعضای شورای نظامی تازه تأسیس نیجر در بیانیه‌ ای شدید اللحن اعلام کرد که در صورت هرگونه اقدام نظامی از سوی جامعه اقتصادی غرب آفریقا یا نیروهای دفاع و امنیت کشور نیجریه علیه هر یک از اعضای شورای نظامی نیجر به استثنای دولت‌ های دوست (بورکینافاسو و مالی) که عضویت آنها را در گروه اقتصادی «اکواس» تعلیق شده، واکنش سخت نظامی قابل پیش بینی خواهد داد.

از سوی دیگر، شورای نظامی نیجر با صدور بیانیه‌ای فعالیت ۴ تن از سفیران این کشور از جمله در فرانسه، توگو، نیجریه و آمریکا را در اعتراض به مداخله این کشورها در نیامی متوقف کرد.

در خبری مرتبط، شورای نظامی نیجر روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای جدید دیگر اعلام کرد که توافق‌های نظامی بین نیامی و پاریس پس از کودتای هفته گذشته را نیز باطل کرده است.

گفتنی است نظامیان ارتش نیجر در بامداد روز پنجشنبه (۲۷ ژوئیه / مرداد) هفته گذشته در کودتای نظامی علیه محمد بازوم، رئیس جمهور نیجر، وی را از قدرت برکنار کردند و دستور بستن پایانه‌های مرزی و منع آمد و شد را صادر کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1425839

مهمترین اخبار ایران و جهان: