نیوز سیتی!
02 مرداد 1402 - 14:46

تعمیر برج‌های شیرین‌سازی در پالایشگاه دهم پارس جنوبی انجام شد

بوشهر- عملیات تغییر جنس خط لوله بخارات برگشتی از مبدل‌های حرارتی به برج‌های شیرین‌سازی در پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی با موفقیت انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر ارشد مکانیک مهندسی عمومی پالایشگاه دهم ظهر دوشنبه در بررسی روند تعمیراتی اظهار کرد: تغییر جنس خط لوله بخارات برگشتی از مبدل‌های حرارتی به برج‌های شیرین‌سازی واحد ۱۰۱ پالایشگاه دهم پارس جنوبی در بازه تعمیرات اساسی این پالایشگاه از یکم تیرماه آغاز و با تلاش شبانه روزی تمامی واحدهای عملیاتی و تعمیراتی با موفقیت در حال انجام است.

محمدهاشم موسوی گفت: در طراحی اولیه پالایشگاه دهم متریال مسیر خط لوله یاد شده کربن استیل انتخاب شده بود که با گذر زمان به دلیل عدم سازگاری کربن استیل با شرایط فرآیندی موجود بخش‌هایی از این مسیر خط لوله سوراخ شده و حجم زیادی آمین و بخار روزانه با ارزش ریالی زیادی هدر می‌رفت.

وی افزود: برای پیشگیری از هدر رفت بیش از پیش آمین و بخار، تغییر قطعات و تجهیزات مسیر خط لوله بخارات برگشتی از مبدل‌های حرارتی ۱۰۲ به برج‌های شیرین سازی واحد ۱۰۱ از کربن استیل به استینلس استیل در قالب طرح اصلاحی از سوی واحد بازرسی فنی به واحد مهندسی عمومی ارسال شد.

به گفته موسوی، پس از مطالعه و بررسی طرح و همچنین آنالیز تنش مسیر خط لوله ناشی از تغییر جنس به کمک نرم افزار سزار، قطعات و تجهیزات مورد نیاز با توان و دانش شرکت‌ها و سازندگان داخلی تهیه شد.

وی تصریح کرد: انجام عملیات تغییر جنس خط لوله بخارات برگشتی مستلزم توقف چند روزه ردیف‌های گازی است لذا انجام این تغییرات برای بازه زمانی تعمیرات اساسی پالایشگاه دهم پیش بینی و برنامه ریزی شده بود که با توجه به ترتیب توقف ردیف‌های گازی پالایشگاه در حال حاضر این تغییرات برای ردیف اول و چهارم انجام شده و عملیات تغییر جنس برای ردیف بعدی (ردیف دوم) با موفقیت به سرانجام رسید.

وی گفت: تلاش، خلاقیت و نوآوری کارکنان و متخصصان واحدهای عملیاتی پالایشگاه دهم پارس جنوبی اعم از واحدهای پشتیبانی، خدمات و کالا، واحدهای متعدد تعمیرات، بازرسی فنی، بهره برداری، ایمنی و حراست و..... در اجرای هر چه سریع‌تر و بهتر این طرح نقش آفرین بودند.

موسوی تصریح کرد: با توجه به اینکه پالایشگاه دهم پارس جنوبی اولین پالایشگاه سایت ۲ و سومین پالایشگاه در سطح مجتمع گاز پارس جنوبی است که این طرح اصلاحی را اجرا می‌کند بخش مکانیک واحد مهندسی پالایشگاه دهم آماده تبادل و انتقال دانش فنی و تجربی لازم به سایر پالایشگاه‌های متقاضی اجرای این طرح است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1397683

مهمترین اخبار ایران و جهان: