نیوز سیتی!
04 مرداد 1402 - 13:37

ورود گردشگران در روزهای تاسوعا و عاشورا به "ابیانه" ممنوع شد

رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز گفت: ورود گردشگران و مسافران در روزهای تاسوعا و عاشورا به روستای تاریخی "ابیانه" به دلیل ازدحام جمعیت و نبود امکانات لازم جهت خدمات‌رسانی به آنان ممنوع است

حسین یزدانمهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز، اظهار داشت: ورود گردشگران و مسافران در روزهای تاسوعا و عاشورا به روستای تاریخی "ابیانه" به دلیل ازدحام جمعیت و نبود امکانات لازم جهت خدمات‌رسانی به آنان ممنوع است.

وی ابراز داشت: با توجه به برگزاری آیین‌های سنتی عزاداری متعدد در روستای ابیانه به مناسبت شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش و حضور عزاداران و ازدحام جمعیت در این روستا، امکان ارائه خدمات به گردشگران در روزهای پنجم و ششم مرداد مصادف با تاسوعا و عاشورا وجود ندارد.

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نطنز گفت: این تصمیم با توجه به مصوبه شورای تأمین شهرستان نطنز اتخاذ شده است و امکان ورود گردشگر در این دو روز به روستای ابیانه وجود ندارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی نطنز افزود: نخل‌گردانی، جغجغه‌زنی، شده‌برداری، ذاکری‌خوانی و طلوع‌خوانی از جمله آیین‌های سنتی ماه محرم در روستای تاریخی ابیانه است.

یزدانمهر عنوان کرد: آیین ذاکری‌خوانی از شب نخست محرم تا شب عاشورا، آیین طلوع‌خوانی در صبح روز عاشورا و آیین شده‌برداری نیز روز تاسوعا در این روستای تاریخی برگزار می‌شود.

فرمانده انتظامی شهرستان نطنز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز، اظهار داشت: پلیس با تدبیر تمام توان خود را برای ایجاد امنیت هیئت‌های مذهبی نطنز به‌کار می‌گیرد و پلیس با تدبیرهای لازم و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، تمام توان خود را برای ایجاد امنیت و نظم هیئت‌های مذهبی این شهرستان به‌کار می‌گیرد.

سرهنگ مهدی کریمی در خصوص حضور در آیین‌های عزاداری افزود: باید سعی شود برای جوانان و نوجوانانی که به عشق امام حسین (ع) به میدان می‌آیند، خدمتگذار خوبی باشیم.

وی ابراز داشت: از بزرگان و هیئت امنای سوگواران حسینی درخواست داریم برای رفت و آمد مردم و تعیین مسیر حرکت و توقف هیئت‌ها، کنترل و هماهنگی‌های لازم را با پلیس داشته باشند.

فرمانده انتظامی نطنز خاطرنشان کرد: از دستگاه‌ها انتظار است در تعامل با فراجا در هر چه بهتر برگزار کردن مناسبت‌های محرم و صفر در تامین و ایجاد امنیت مشارکت فعال داشته باشند.

انتهای پیام/804/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1405539

مهمترین اخبار ایران و جهان: