نیوز سیتی!
31 تیر 1402 - 09:43

عین‌اللهی: وزارت بهداشت را با ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم

وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی ضمن تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سلامت گفت: وزارت بهداشت را از دولت قبلی با ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی و ۷۰۰ میلیون دلار تعهد تحویل گرفتیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، دکتر بهرام عین‌اللهی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در ساختمان وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، توسعه حوزه سلامت بوده است. در ایامی که دولت سیزدهم را تحویل گرفتیم روزانه 50 هزار مبتلا و 20 هزار بستری کرونایی داشتیم و روزانه بیش از 700 مرگ و میر داشتیم و همه فعالیت‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا متوقف شده بود و در عین حال وزارت بهداشت را با 50 هزار میلیارد تومان بدهی و 700 میلیون دلار تعهد تحویل گرفتیم.

وی افزود: تا آن زمان تنها 18 میلیون دوز واکسن کرونا آن هم عمدتاً در گروه‌های پرخطر تزریق شده بود و لزوم افزایش آمار واکسیناسیون وجود داشت اما با آغاز به‌کار دولت سیزدهم، با حمایت ریاست جمهوری واکسن وارد کشور شد و 160 میلیون دوز واکسن کرونا به مردم تزریق شد.

وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تزریق 8 میلیون و 600 هزار دوز واکسن کرونا در هفته در دولت سیزدهم گفت: این سرعت بالای واکسیناسیون باعث کاهش آمار مرگ‌ومیر و برداشته شدن محدودیت‌ها شد. تا قبل از آذر 1400، حدود 122 هزار فوتی داشتیم اما پس از آغاز واکسیناسیون 22 هزار فوتی تاکنون در کشور ثبت شده است.

عین‌اللهی اضافه کرد: در ایام کرونا کادر درمان 300 شهید تقدیم کردند و هیچ بیماری پشت در بیمارستان‌ها نماند و ما در بین کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، جزو کشورهای موفق در کنترل کرونا بودیم.

وی ادامه داد: علاوه بر واردات واکسن، 6 نوع واکسن کرونا و کیت‌های مختلف تشخیص کرونا نیز در کشور تولید شد. در موج اومیکرون با کمبود تخت‌های آی‌سی‌یوی اطفال مواجه شدیم اما توانستیم تعداد این تخت‌ها را از 550 تخت به بیش از هزار تخت برسانیم.

وزیر بهداشت با بیان این که از اقدامات مهمی که در دولت مردمی انجام شد، پوشش بیمه‌ای درمان بود که 5 دهک نخست جامعه را به صورت رایگان بیمه کردیم، خاطرنشان کرد: طرح دارویار نیز یکی از طرح‌های مهم حوزه سلامت بود ‌که سال گذشته اجرا شد و ارز نیمایی به تولید دارو اختصاص یافت و قرارگاه تدابیر ویژه دارویی شکل گرفت تا هماهنگی بین بخشی افزایش یابد و یارانه دارو به مردم اختصاص یابد‌.

وی با اشاره به تکمیل و بهره‌برداری از بیش از 2000 پروژه بهداشتی با مجموع زیربنای بیش از 108 هزار مترمربع تصریح کرد: تا پایان امسال 4 هزار و 400 پروژه عمرانی بهداشتی را تکمیل و تجهیز خواهیم کرد.

عین‌اللهی با اشاره به تشکیل قرارگاه سلامت خانواده و نظام ارجاع بیان کرد: در سال جاری برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرا شد، در این طرح برای هر ایرانی با کد ملی‌اش یک پرونده سلامت تشکیل می‌شود و در این پرونده بسته‌های خدمتی پیشگیرانه مانند توصیه‌های بهداشتی، اندازه‌گیری قند و فشار خون انجام می‌شود و اگر فرد بیمار شود نیز از طریق پزشک خانواده به پزشک متخصص ارجاع و با حداقل هزینه‌ها درمان می‌شود. همچنین در جریان اجرای این طرح، خدمات بستری در سه استان کردستان بوشهر و خراسان جنوبی در قالب نظام ارجاع، به صورت رایگان ارائه می‌شود.

وی درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه جوانی جمعیت گفت: پرداخت حقوق ایام مرخصی زایمان، کاهش نوبت شب‌کاری برای مادران باردار و دانشجو، راه‌اندازی خوابگاه‌های متاهلی، انجام رایگان زایمان طبیعی، استانداردسازی غربالگری جنین جهت جلوگیری از سقط جنین سالم و ... از جمله اقدامات وزارت بهداشت در حوزه جوانی جمعیت بوده است. همچنین مراکز سطح دو درمان ناباروری برای نخستین بار در کشور در دولت مردمی راه‌اندازی شد به طوری که از شهریور 1400 تا خرداد 1402 تعداد 67 مرکز سطح دو درمان ناباروری را در کشور راه‌اندازی کردیم.

نیاز به بودجه 150 هزارمیلیاردی برای تکمیل پروژه‌های بهداشتی

وزیر بهداشت با اذعان نسبت به نابرابر‌ی‌های موجود در تعداد مراکز درمانی در تهران، اظهار کرد: حدود 30 سال است که یک بیمارستان در شهریار در دست احداث است و ان‌شاءالله تا مهرماه افتتاح می‌شود. همچنین در ورامین نیز تکمیل بیمارستان نیمه کاره را دنبال می‌کنیم. تعداد پروژه‌های بیمارستانی جدید تجهیز شده از سال 98 تاکنون از 52 به 106 پروژه افزایش یافته و دو کلان‌بیمارستان‌ حضرت مهدی (عج) و غدیر در دولت سیزدهم افتتاح شدند

وی از وجود 1400 پروژه در دست تکمیل و افتتاح در حوزه بهداشتی و درمانی خبر داد و گفت: بودجه مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌ها، حدود 150 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صف انتظار کاشت حلزون شنوایی به صفر رسید

وی کاشت رایگان و به صفر رسیدن صف کاشت حلزون شنوایی را از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم عنوان و خاطرنشان کرد: در صورتی که کودکی به کم‌شنوایی عمیق دچار باشد و تا چهار سالگی برای او کاشت حلزون شنوایی انجام شود امکان بازگشت شنوایی برای او وجود دارد؛ کاشت رایگان حلزون شنوایی برای کودکان ناشنوا برای نخستین بار در دولت سیزدهم صورت گرفت و صف انتظار برای کاشت حلزون شنوایی برای کودکان، به صفر رسید‌.

افزایش اعتبارات صندوق بیماری‌های خاص به 7 همت

عین‌اللهی با بیان این که در راستای حمایت از بیماران صعب‌العلاج در سال گذشته صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج رونمایی شد، بیان کرد: در سال گذشته اعتبار 5 هزار میلیاردی به این صندوق تخصیص یافت و در سال جاری نیز بودجه 7 هزار میلیارد تومانی به آن اختصاص یافته تا هزینه‌‌های کمرشکن بیماری‌های صعب‌العلاج برای بیماران کاهش یابد.

افزایش تعداد مراکز دولتی دندانپزشکی در کشور

وی با اذعان به هزینه بالای خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی عنوان کرد: در راستای کاهش هزینه‌های دندانپزشکی مردم، تعداد مراکز دولتی دندانپزشکی کشور را از 14 مرکز در شهریور 1400 به 53 مرکز در خرداد 1402 رسانده‌ایم‌.

صدور مجوز گردشگری سلامت برای 240 بیمارستان کشور

وزیر بهداشت با اشاره به صدور مجوز گردشگری سلامت برای 240 بیمارستان کشور تصریح کرد: در این راستا امروز با وزرای امور خارجه و گردشگری جلسه‌ای داریم تا ساختارهایی که خارج از وزارت بهداشت به توسعه گردشگری سلامت کمک می‌کنند را ارتقا دهیم. به دنبال این هستیم که در کشورهایی که گردشگر سلامت ما از مبدا آن‌ها زیاد است فردی را به عنوان "رایزن سلامت" مستقر کنیم تا ورود این گردشگران را به کشور تسهیل کنند چرا که در سال گذشته 1.2 میلیون نفر گردشگر سلامت در کشور از کشورهای مختلف داشتیم و انتظار داریم این تعداد افزایش یابد.

تصویب اختصاص 1.5 میلیارد دلار ارز ترجیحی به حوزه دارو

عین‌اللهی با اشاره به این که پس از صنعت نفت، دومین راه تجارت در دنیا، دارو است، خاطرنشان کرد: صنعت دارو برای کشورها بسیار سودآور است و هرچه تعداد کارخانه‌های داروسازی را افزایش دهیم می‌توانیم باعث افزایش صادرات نیز شویم. اخیراً در نشستی با استانداران به همه استان‌ها اعلام کردیم که می‌توانیم به راه اندازی کارخانه‌های داروسازی کمک کنیم‌. یکی از سیاست ‌های ما در رابطه با دارو ایجاد ذخایر استراتژیک است و باید این ذخایر را افزایش  دهیم که در شرایط بحرانی دچار مشکل نشویم.

وی از تصویب پرداخت 1.5 میلیارد دلار ارز ترجیحی به صنعت دارویی و تجهیزات خبر داد و یادآور شد: همچنین 12 هزار میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه به حوزه دارو اختصاص یافت و بانک مرکزی نیز 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واردات دارو و مواد اولیه برای شرکت‌های دارویی در نظر گرفته است.

برای هر مهاجر افغانستانی 500 دلار هزینه می‌شود

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر خدمات درمانی ارائه شده به اتباع افغانستانی نیز تصریح کرد: کمیساریاری عالی پناهندگان به ازای هر پناهنده افغانستانی تنها 10 دلار هزینه به ما پرداخت می‌کند در حالی که ما حداقل 500 دلار برای هر بیمار مهاجر هزینه می‌کنیم. در مناطق مرزی به‌ویژه سیستان و بلوچستان غربالگری بیماری‌های مختلف را برای اتباع انجام می‌دهیم و بسیاری از خدمات بهداشتی و درمانی را به اتباع خارجی ارائه می‌کنیم اما هنوز متولی خاصی برای این حوزه وجود ندارد و ما این اقدامات را برای ارائه کمک به اتباع افغانستانی انجام می‌دهیم.

لزوم راه‌اندازی تونل‌های سرما در ایام اربعین

وزیر بهداشت درباره تدابیر امسال وزارت بهداشت برای ایام اربعین نیز بیان کرد: مهم‌ترین مسئله در ایام اربعین مقابله با گرمازدگی است که در این راستا نیاز است تونل‌های سرما را مستقر کنیم. درخصوص افزایش تامین نیروی انسانی برای ارائه خدمات درمانی نیز با کشور عراق مذاکراتی داشته‌ایم و همچنین با حضور داوطلبانه کادر سلامت ایران در عراق برای ارائه خدمت درمانی به زائران، موافقت خواهیم کرد. سال گذشته بیش از 1300 نفر از نیروهای کادر درمان در راهپیمایی اربعین شرکت داشتند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1393639

مهمترین اخبار ایران و جهان: