نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 11:58

جهاد دانشگاهی از شبیه سازی اندام تا تربیت انسان

مسؤولان جهاد دانشگاهی دانشگاه‌های اصفهان، صنعتی اصفهان و پژوهشکده زیست فناوری ، سلولهای بنیادی ، فرآوری ضایعات و تریبت مدیر عرصه‌های خدمت در جهاد دانشگاهی را تشریح کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به مناسبت چهل وسومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی مهدی ژیان پور رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، محمد حسین نصراصفهانی مسؤول پژوهشکده زیست فناوری اصفهان و ابوذر پورمدنی رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان در نشست خبری فعالیت‌های مجموعه خود را تشریح کردند.

محمد حسین نصر اصفهانی مسؤول پژوهشکده زیست فناوری اصفهان در این نشست به فعالیت‌های پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان در زمینه سلول‌های بنیادی، زیست فناوری و ناباروری به عنوان یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: با توجه به بحران جمعیت تمرکز این پژوهشکده بر سلامت باروری بوده و امیدواریم با تحقیقاتی که انجام می‌دهیم و اطلاع‌رسانی صحیح به جامعه بتوانیم در این زمینه اقدامات موثری انجام دهیم.

وی ادامه داد: امروزه  با روش‌های علمی می‌توانیم تخمک، اسپرم و جنین را فریز کنیم و یک خانم بین سن ۳۰ تا ۴۰ سال می‌تواند جنین خود را در فریز نگه دارد و در ۴۰ تا ۵۰ سالگی وقت استفاده از آن را دارد.

نصر اصفهانی در خصوص اعتبارسنجی پژهشکده زیست و فناوری اظهار داشت: مراکز علمی معتبر دنیا در اعتبارسنجی رتبه پنجم جهان را به ایران اختصاص دادند. ایرانی‌های خارج از کشور از آمریکا و اروپا به دلیل هزینه بالای درمان در آنجا از خدمات این پژوهشکده استفاده می‌کنند و از عراق و پاکستان برای درمان نازایی به ایران می‌آیند.

وی در خصوص شبیه‌سازی ارگان انسان متذکر شد: پروژه تولید ارگان انسان از حیوان دیگر در یک سال اخیر اتفاق افتاده است. اولین بار قلب یک حیوان به انسان انتقال داده شد.

پورمدنی مسؤول جهاد دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: واحد جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان ۱۶ مرداد سال ۱۳۵۹ جز اولین جهاد دانشگاهی در کشور بود که تشکیل شده است. جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان تنها دفتر پشتیبانی جنگ بود.

وی با یادآوری اینکه اولین پهباد را جهاد اصفهان و صنعتی برای اولین بار در کشور ساختند، گفت: طرح‌های زیادی در زمینه دفاع انجام شد و جهاددانشگاهی واحد صنعتی اصفهان جزو اولین و فعال‌ترین جهادهای کشور در این عرصه بود.

پورمدنی با اشاره به طرح مدیریت دانش تصریح کرد: معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان، قوی‌ترین جهاد دانشگاهی کشور است و هشت مرکز آموزشی در خمینی شهر، نجف آباد و شش مرکز در سطح استان دارد. رویکرد جدید جهاد دانشگاهی آموزش تخصصی است و امروز از آموزش‌های عمومی عبور کرده‌ایم.

پورمدنی در خصوص آب خاطر نشان کرد: معاونت علمی چند فعالیت با موضوع آب را در حال انجام دارد. تحقیقات برای اکتشاف آب‌های ژرف در دو منطقه اصفهان  درحال انجام است.

وی با اشاره به طرح مدیریت مصرف افزود: استفاده از هوش مصنوعی در زمینه استفاده از آب مصرفی کشاورزی و بازگشت آب به چرخه مصرف تاکنون نتایج خوبی داشته است و باید فرهنگ‌سازی شود. ضایعات کشاورزی و استفاده از آب‌های سیاه و خاکستری برای استفاده در فضای سبز و حتی برای مصرف آب آشامیدنی نیز در دست اقدام است و اکنون برای آبیاری مصارف کشاورزی سیار کاربردی  شده است.

مهدی ژیان پور رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان درباره پیشینه این واحد اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در دهه اول انقلاب با تمرکز بر کارهای فرهنگی و در دهه‌های بعدی به کارهای پزشکی پرداخته و اکنون هم با تاکید استراتژیست‌های نظام  برحوزه پژوهش تمرکز دارد.

وی با اشاره به حوزه  شهرشناسی اظهار داشت: اصفهان شهر مظلومی ‌پر از آسیب و پتانسیل است. در حوزه مطالعات شهری با تمرکز بر بعد اقتصادی، اجتماعی و مفهوم پایداری  تلاش شده بازوی مطالعاتی هویت شهری در اصفهان باشیم و مرجعیت نسبی در این حوزه پیدا کردیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی شبیه هیچ سازمانی نیست و نباید شبیه هیچ سازمانی باشد و بشود تاکید کرد: جهاد دانشگاهی جسارت یاددهی  و سازمان یاددهنده را داشته و با استقرار معاونت فرهنگی در دانشگاه در واقع همیار و کمک کننده دانشگاه‌‌ها شده است.

وی با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی چیزی بنام تجاری سازی ندارد تصریح داشت: تجاری سازی  تعبیر ماتریالیستی است. جسارت علمی مهمترین رسالت جهاد دانشگاهی است و این پروژه ها، موجب کسب رتبه های علمی، خودباوری و سکوی پرواز شده است.

پایان پیام/۳۸۱۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1428583

مهمترین اخبار ایران و جهان: