نیوز سیتی!
25 تیر 1402 - 19:08

«ابر پروژه های» کهگیلویه و بویراحمد به ایستگاه بهره برداری رسید

یاسوج_ عزم دولت در تکمیل طرح های کلیدی کهگیلویه و بویراحمد به ثمر نشسته و چندین «ابر پروژه» به ایستگاه بهره برداری رسید.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: وجود پروژه‌های زخمی و نیمه کاره، میراث دولت‌هایی است که کلنگ‌ها را در کهگیلویه و بویراحمد پرتب و تاب بر زمین زدند، اما فرجام قریب به یکهزار پروژه تا پایان سال ۱۴٠٠، برچسب نیمه تمامی بود که در فرسایشی شدن روند ساخت به خود گرفتند.

عزم تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

در میان انبوه پروژه‌های کوچک، ۸ تا ۲۹ سال عمر برخی از «ابر پروژه‌هایی» است که می‌توانستند گره گشای محرومیت‌های تاریخی استان شوند.

«ابر پروژه های» کهگیلویه و بویراحمد به ایستگاه بهره برداری رسید

آب، پتروشیمی و صنایع بخش‌هایی است که کهگیلویه و بویراحمد در آن چندین ابر پروژه نیمه تمام داشت.

پروژه‌های تعریف شده بخش آب این استان به علت کمبود اعتبار سال‌ها متوقف بوده و یا روندی کند داشته و این مسئله سبب شده تا مکانیزم تأمین آب هم با چالش مواجه شود.

پایان کلنگ زنی‌های بی پشتوانه

با حضور دولت سیزدهم رویه کلنگ زنی‌های بی پشتوانه بخش‌های مختلف در استان اصلاح و تکمیل ابر پروژه‌ها در دستور کاری قرار گرفت.

چالش های بخش آب و ضعف زیرساخت‌هایی مانند سد بخشی از این مشکلات بود.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن ظرفیت ۹ درصدی از منابع کنترل نشده آب ایران، یکی از پر بارش ترین استان‌های کشور است، اما با این وجود طی سال‌های گذشته بخش زیادی از این استان با تنش آبی دست و پنجه نرم کرده است.

در بخش انرژی نیز استانی با ظرفیت ۲۵ درصدی در منابع نفت و گاز زیرساخت‌ها و صنایع تبدیلی مطلوبی نداشت.

صنعت جوان استان نیز طرح‌های راکد فراوانی به خود دید تا سه محور اصلی توسعه زیرساخت استان با چالشی عمیق مواجه شوند.

با حضور دولت سیزدهم چرخه باطل کلنگ زنی‌های بی پشتوانه تا حدود زیادی برچیده شده و امروز در آستانه دور دوم سفر رئیس جمهوری «ابر پروژه‌های» کهگیلویه و بویراحمد بر مدار افتتاح قرار گرفته‌اند تا از چند محور توسعه چرخه زیرساخت‌های استان شکل بگیرد.

اینفوگرافیک سد چم شیر

سد و نیروگاه «چم شیر» به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه برق - آبی کشور بوده و هدف آن ذخیره بیش از ۲.۳ میلیارد مترمکعب آب همراه با بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره و نیز تولید ۴۸۲ گیگاوات ساعت انرژی برق‌- آبی در سال است.

تولید برق، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی در زمان اجرای طرح و زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مزایای این سد است.

سد و نیروگاه «چم شیر» تأثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری گچساران خواهد داشت و سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی «آر. سی. سی» ایران است.

«ابر پروژه های» کهگیلویه و بویراحمد به ایستگاه بهره برداری رسید

معاون اجرایی رئیس جمهوری در این خصوص گفت: سد چم شیر از «ابر پروژه‌های» تحول آفرین استان کهگیلویه و بویراحمد است.

محسن منصوری در تشریح پروژه‌های افتتاحی سفر هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد افزود: طرح‌های اقتصادی بزرگی چون سد «چم‌شیر» که از ابرپروژه‌های تحول آفرین استان کهگیلویه و بویراحمد بوده، نشانگر عزم دولت سیزدهم برای کشاورزی پایدار در این استان و دیگر استان‌های جنوبی کشور است.

وی ابراز داشت: دولت در حالی گام‌های اثربخش ۲۲ ماهه گذشته را برای تکمیل سد «چم شیر» برداشت که حاشیه زیادی درباره این سازه بزرگ آبی ایجاد شد، اما مسئولان بدون توجه به مسائل حاشیه‌ای و بر اساس نظرات کارشناسی مبنی بر وارد نبودن انتقادات برای تکمیل این طرح بزرگ، تلاش‌های اثربخشی کردند.

منصوری افزود: تلاش برای تکمیل طرح‌های بزرگی مانند سد «چم‌شیر» که پس از نزدیک به ۲ دهه بهره‌برداری کامل می‌شوند، نشانگر ثمربخش بودن اقدام‌های مسئولان استان در دولت سیزدهم بوده است.

معاون اجرایی سد چم شیر نیز گفت: با بهره‌برداری از این پروژه عظیم، تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب محقق می‌شود.

محمد رضا فاضل با اشاره به ظرفیت نیروگاه سد، اظهار کرد: ظرفیت نیروگاه ۳ واحد ۵۵ مگاواتی و ۲ واحد کوچک هر یک به ظرفیت ۵. ۵ مگاوات بوده که ۱۷۶ مگاوات ظرفیت کلی است.

تولید ۴۴۶ گیگاوات ساعت انرژی

وی ابراز داشت: کل تولید انرژی سالانه برای نیروگاه اصلی ۴۴۶ گیگاوات ساعت و برای واحدهای کوچک ۳۶ گیگاوات ساعت خواهد بود.

فاضل خاطرنشان کرد: اعتبار این طرح از محل فاینانس خارجی ۲۳۰ میلیون یورو بوده که ۲۵ درصد اعتبارات فاینانس طرح سد و نیروگاه چم شیر، معادل ۶۰ میلیون یورو افزایش یافت.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویر احمد نیز گفت: یکی از نکاتی که در طول ۱۱ سال عملیات اجرایی سد، کمتر به آن پرداخته شده، این است که ۲٠٠٠ نیرو در آن مشغول به کار بوده و این مهم یک دانشگاه برای استان بوده است.

آرش مصلح نسبت فایده به هزینه طرح را بالا دانست و افزود: بعد از افتتاح، ۲٠٠ نیرو در این سد فعال شده و ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های استان نیز زیر پوشش قرار می‌گیرد.

وی افزود: این طرح عظیم در سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد افتتاح خواهد شد.

بزرگ‌ترین سد غلتکی غرب آسیا در آستانه بهره برداری قرار گرفته تا تحولی عظیم در بخش‌های مختلف کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان شکل گرفته و آب با کیفیت و نیروی برق به دست پر توان مهندسان ایرانی در خدمت رشد و شکوفایی کشور قرار بگیرد.

پایان راه پروژه ۲۷ ساله

پروژه ملی راه پاتاوه به دهدشت که از مصوبات سفر پر برکت رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد است، در سال ۱۳۷۴ توسط دولت ششم کلنگ زنی شد.

پروژه‌ای سنگین که با تحقق آن کهگیلویه و بویراحمد از بن بست خارج و کریدوری چند جانبه خوزستان، بوشهر، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد را با مسیری جدید به شمال متصل می‌کرد، مردم را در انتظاری ۲۷ ساله قرار داد.

این پروژه با عبور دولت‌های مختلف به علت‌های متعدد به پایان نرسید تا دولت سیزدهم گام نهایی را با عزمی راسخ برای تکمیل پروژه بردارد.

مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹۹ درصد محور ارتباطی پاتاوه به دهدشت زیر بار ترافیک رفته است.

محمد راستا در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ۹۹ درصد از طول مسیر ۱۳۶ کیلومتری جاده یاسوج-پاتاوه-دهدشت زیر بار ترافیک رفته است.

«ابر پروژه های» کهگیلویه و بویراحمد به ایستگاه بهره برداری رسید

بازگشایی آخرین تونل مسیر

راستا تصریح کرد: تونل شماره ۴ جاده یاسوج به دهدشت از جمله موارد تأخیر در تکمیل پروژه بوده و با تلاش شکل گرفته این تونل بازگشایی شد.

راستا این طرح ملی راهسازی را از دستاورده‌ها سفر سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت: با هدف اتصال شبکه راه‌های اصلی مرکز به بنادر جنوبی و خروج نیمه غربی، پروژه اجرا و استان از بن بست ارتباطی خارج شد.

وی افزود: با احداث این راه، طول سفر ۲۰۰ کیلومتر کوتاه و زمان تردد ۲ ساعت کمتر می‌شود.

نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد احیا شد

شروع به کار کارخانه قند یاسوج برای مردمان این دیار یک نوستالژی خاص دارد و صدای بوق کشتی وار این کارخانه طی سالهای گذشته، تولید را به مردم نوید می‌داد.

شاید کشاورزان حاشیه شهر نیز در طول سال‌ها با امید به همین صدا به عنوان نمادی از چرخه تولید، صدها هکتار زمین را به زیر کشت چغندر می‌بردند.

تنها صنعت مردم محور شهر یاسوج در قلب منطقه نوید اشتغال و تولید را می‌داد و روزانه صدها نیروی کار رهسپار کارخانه قندی می‌شدند که سال ۱۳۴۴ آغاز به کار کرده بود.

چرخه تولید محصول در یک فرایند مشخص از کشاورز آغاز می‌شد و خروجی محصول کارخانه کام مردمان زیادی را شیرین می‌کرد.

«ابر پروژه های» کهگیلویه و بویراحمد به ایستگاه بهره برداری رسید

عملیات ساخت کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ با ظرفیت تولید روزانه هزار تن قند و شکر آغاز شد و در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید.

این کارخانه یک چرخه واقعی تولید و اشتغال را فراهم کرده بود و صدها نفر از ظرفیت اشتغال آن بهره می‌بردند

کارخانه قند یاسوج در طول سال های متعدد ظرفیت‌های تولیدی مطلوبی را به جامعه هدف ارائه کرد، اما مشکلات تجهیزاتی، ضعف مدیریتی در پرداخت معوقات، مستهلک شدن خطوط و عدم بازدهی کارخانه را به سمت تعطیلی برد.

سال ۱۳۷۶ آغاز سختی‌های کارخانه قند یاسوج بود و به علت ضعف‌های متعدد پس از فراز و نشیب‌های متوالی غیر فعال شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارخانه قند یاسوج احیا شده و همزمان با سفر هفته آینده رئیس جمهوری به مدار تولید برگشته و فعال می‌شود.

سید علی احمد زاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در سفر نخست رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در ۹ مهرماه ۱۴۰۰ اعتبار بسیار خوبی برای بازسازی این کارخانه اختصاص داده شد.

وی بیان داشت: کارخانه قند یاسوج در مقطعی با قیمت بسیار نازلی به بخش خصوصی واگذار شده بود و زمانی که آیت الله رئیسی «رئیس وقت قوه قضائیه» بود از این کارخانه بازدید کرد و پیگیری لازم انجام شد.

احمد زاده تصریح کرد: با بررسی شکل گرفته و تأیید واگذاری با قیمت غیر واقعی، واگذاری به بخش خصوصی ابطال شد.

استاندار با بیان اینکه با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی رئیس جمهوری به این کارخانه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مسئول بازسازی کارخانه تعطیل شد، تصریح کرد: فاز اول کارخانه تکمیل و آماده بهره برداری مجدد است.

تکمیل ایرانی ترین پتروشیمی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین از تکمیل پتروشیمی گچساران خبر داد و افزود: پتروشیمی گچساران تولید «یک میلیون‌تن اتیلن و ۸۴ هزار تن +c۳» در سال را محقق می‌کند.

سید علی احمد زاده افزود: پتروشیمی گچساران ایرانی‌ترین پروژه پتروشیمی است و تمام تجهیزات از ابزار برقی و کاتالیست تا سیستم‌های جانبی و تصفیه آب از داخل کشور تأمین شده و بیش از ۸۳ درصد تجهیزات این پتروشیمی ساخت ایران است.

احمد زاده گفت: خوراک مجتمع یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان است که از شرکت گاز بید بلند خلیج فارس با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر انتقال داده می‌شود.

وی ابراز داشت: در پایین دست این پروژه واحدهای پتروشیمی بروجن، ممسنی، دهدشت و کازرون را در راستای تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی خواهیم داشت.

«ابر پروژه های» کهگیلویه و بویراحمد به ایستگاه بهره برداری رسید

استاندار با بیان اینکه گچساران اولین واحد «الفینی» بوده که مشعل کوره‌ها ساخت داخل است، گفت: چهارمین کوره نیز در حال تست و استارت است.

وی ابراز داشت: در زمان ساخت پتروشیمی گچساران برای بیش از ۳۰۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری برای حدود ۱۰۰۰ نفر به طور مستقیم و تا سه برابر به طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی شد.

افتتاح ۴ واحد صنعتی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۶ واحد صنعتی و تولیدی تعطیل و راکد در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

کریم روزبهان با اشاره به اهمیت وارد مدار سازی واحدهای راکد، افزود: با پرداخت ۱۰۴ میلیارد تومان این واحدها می‌توانند به چرخه تولید باز گردند و در صورت بازگشت به چرخه تولید برای ۹۸۰ نفر شغل ایجاد می‌کنند.

وی همچنین از افتتاح ۴ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۳۶ هزار میلیارد تومان در سفر رئیس جمهوری به این استان خبر داد.

روزبهان افزود: در سفر رئیس جمهور به استان ۴ واحد صنعتی و طرح اقتصادی افتتاح و ۵ واحد صنعتی نیز کلنگ زنی می‌شود.

مدیرکل صمت استان تصریح کرد: با بهره برداری از این چهار طرح و واحد صنعتی برای ۷۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود و برای این واحدهای صنعتی ۳۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

سفر دور دوم هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و بهره برداری از ابر پروژه‌ها، می‌تواند گامی مؤثر برای پایان دادن به محرومیت‌های زیرساختی_ صنعتی کهگیلویه و بویراحمد شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1363983

مهمترین اخبار ایران و جهان: