نیوز سیتی!
24 آذر 1401 - 17:26

آمریکا برخی از شرکت‌های چینی را از فهرست «پرچم قرمز» خارج می‌کند

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد که دولت این کشور قصد دارد تا برخی از نهادهای چینی را از فهرست تجاری موسوم به «پرچم قرمز» خارج کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد که دولت جو بایدن، در بحبوحه همکاری نزدیک با پکن، در نظر دارد تا چند نهاد و شرکت چینی را از «فهرست تجاری پرچم قرمز» خارج کند.

به نوشته رویترز، طرح خارج کردن قریب‌الوقوع این نهادها از فهرست موسوم به «تایید نشده»، به لطف تمایل بیشتر دولت پکن جهت صدور مجوز برای بررسی و نظارت واشنگتن، اجرا خواهد شد.

رویترز مدعی شده که این تصمیم نشان‌دهنده سطح احیای همکاری واشنگتن و پکن به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان است؛ دو کشوری که در بحبوحه جنگ داغ تجارت و فناوری، گرفتار هستند.

این تصمیم بدان معنا است که صادرکنندگان آمریکایی دیگر نیاز نیست که پیش از ارسال محصولات و کالاهای خود به این نهادهای چینی، ارزیابی موشکافانه انجام دهند.

وانگ وِنبین، سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز(چهارشنبه) دراین‌باره گفت که آنها آمریکا را ترغیب کرده‌اند که اقدامات ناعادلانه و تبعیض‌آمیز علیه برخی شرکت‌های چینی را متوقف کنند.

به نوشته رویترز، همچنین انتظار می‌رود که دولت بایدن شرکت تراشه‌سازی چین « YMTC» را در هفته پیش رو به فهرست نظارت سختگیرانه صادراتی اضافه کند.

شرکت‌ها به این دلیل به فهرست تاییدنشده آمریکا اضافه می‌شوند که واشنگتن نمی‌تواند در محل شرکت موردنظر، فرآیند نظارت‌ را تکمیل کرده و در نتیجه قادر نیست که اعتبار آنها را برای دریافت فناوری‌های حساس آمریکا، تایید کند. چنین بازرسی‌هایی در چین نیازمند مجوز وزارت بازرگانی این کشور است.

بر اساس مقررات جدید وضع‌شده در ماه اکتبر، اگر دولتی از بازرسی «در محل» مقامات آمریکایی از شرکت‌های حاضر در فهرست «تایید نشده» جلوگیری کند، وانشگتن ظرف ۶۰ روز آن شرکت را به فهرست مذکور اضافه کرده و این به‌معنای جرایم سنگین‌تر برای آن شرکت و دولت است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 912983

مهمترین اخبار ایران و جهان: