نیوز سیتی!
22 آذر 1401 - 20:26

تشخیص بیماری «هپاتیت C» در اردبیل ممکن شد

اردبیل- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: تشخیص بیماری هپاتیت C با راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص بیماری هپاتیت در اردبیل ممکن شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جعفرزاده شامگاه سه‌شنبه در بازدید از آزمایشگاه مولکولی مرکز بهداشت اردبیل اظهار کرد: تشخیص بیماری هپاتیت c با راه اندازی آزمایشگاه تشخیص بیماری هپاتیت در اردبیل ممکن شد.

وی افزود: قبل از راه‌اندازی این آزمایشگاه در استان، نمونه‌های بیماران به تهران و تبریز منتقل می‌شد که با راه‌اندازی این آزمایشگاه در آزمایشگاه مولکولی بهداشت، تمامی نمونه‌ها در استان اردبیل انجام می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بیان کرد: در این آزمایشگاه پذیرش نمونه از تمامی مراکز درمانی و مطب‌های خصوصی انجام شده و با تعرفه دولتی محاسبه خواهد شد.

جعفرزاده افزود: هپاتیت C نوعی التهاب کبدی است که توسط ویروسی با همین نام ایجاد می‌شود و برخلاف سایر ویروس‌های هپاتیت شامل D, B, A یا E، عفونت با ویروس هپاتیت C در تعداد زیادی از بیماران مبتلا به آن، منجر به بیماری کبدی مزمن شده و عفونت با این ویروس در اغلب موارد برای مدت طولانی بدون علامت است.

وی گفت: مطمئن‌ترین روش برای تشخیص این بیماری یافتن آر. ان. آی است که با این روش، تشخیص بیماری حدود چند هفته تا چند ماه زودتر از روش‌های مبتنی بر جستجوی آنتی‌بادی امکان‌پذیر می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 909283

مهمترین اخبار ایران و جهان: