نیوز سیتی!
30 فروردین 1402 - 16:50

اهمیت انتخاب رشته در سال نهم

اهمیت دقت در انتخاب رشته نهم به دهم و مراحل و شرایطی که دارد از مهم‌ترین موضوعاتی است که دانش‌آموزان پایه نهم باید بررسی کنند؛ در ادامه این مطلب بیشتر توضیح می‌دهیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، انتخاب رشته نهم به دهم، اولین انتخاب سرنوشت‌ساز یک دانش‌آموز در مسیر تحصیلی است و اهمیت زیادی در آینده تحصیلی و شغلی فرد خواهد داشت. به همین دلیل است که در این انتخاب حساسیت‌های زیادی وجود دارد و توصیه می‌شود که مدارس و والدین توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و دانش‌آموزان را برای این انتخاب آماده کنند.

دانش‌آموزان سال نهم برای اولین بار با یک چالش مهم روبرو می‌شوند و اگر درباره این انتخاب آگاهی کافی نداشته باشند، ممکن است که دچار رفتارهای هیجانی شده و با یک انتخاب اشتباه، مسیر تحصیلی و آینده کاری خود را خراب کنند. برای انتخاب رشته نهم، نمرات و عملکرد سال‌های قبل بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین برای اینکه یک دانش‌آموز بتواند بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشد، باید از سال‌های قبل بر روی نمرات خود تمرکز کرده و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد؛ پس این آشنایی و آموزش باید از همان ابتدای ورود دانش‌آموز به مقطع متوسطه اول، آغاز شود.

یکی از مواردی که متأسفانه کم به آن پرداخته می‌شود، آموزش انتخاب رشته نهم به دهم در مدارس است. در واقع باید تمامی مدارس متوسطه اول، در این زمینه آموزش‌ها بیشتری داشته باشند تا دانش‌آموزان بتوانند با آگاهی بیشتری این انتخاب بزرگ و سرنوشت‌ساز را انجام دهند.
در ادامه بیشتر به شرایط انتخاب رشته نهم و اهمیت آن خواهیم پرداخت. توصیه می‌کنیم این مطلب را تا به انتها بخوانید.

انتخاب رشته نهم چگونه است؟

دانش‌آموزانی که در پایه نهم تحصیل کرده و امتحانات خود را داده‌اند، بعد از دریافت کارنامه و قبولی از تمامی دروس باید در انتخاب رشته نهم شرکت کنند و رشته موردنظر خود را انتخاب کنند. دانش‌آموزان می‌توانند یکی از رشته‌های شاخه نظری (ریاضی فیزیک، علوم تجربی یا علوم انسانی)، یا رشته‌های شاخه فنی و یا رشته‌های شاخه کاردانش را انتخاب کنند.

انتخاب هر کدام از این رشته‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد و تنها علاقه دانش‌آموز برای انتخاب، کافی نیست. دانش‌آموز باید قبل از هر چیز شایستگی‌های خود را برای رشته انتخابی خود ثابت کند. این شایستگی‌ها با نمرات، مشاوره‌ها و… اثبات می‌شوند. در سال‌های قبل انتخاب رشته در سال نهم به این صورت بود که دانش‌آموزان با دریافت فرم هدایت تحصیلی باید به سامانه همگام مراجعه می‌کردند؛ اما اکنون متقاضیان برای تکمیل این فرم می‌توانند به سامانه پادا مراجعه کنند.

روش انتخاب رشته نهم به این صورت است که تمامی دانش‌آموزان سال نهم، بعد از امتحانات خرداد ماه باید در آزمون‌ها مشاوره‌ای و تکمیل فرم هدایت تحصیلی شرکت کنند تا بتوانند انتخاب رشته خود را انجام دهند. آزمون‌های مشاوره‌ای، در ۶ مرحله در طول ۳ سال هفتم، هشتم و نهم برگزار می‌شوند و استعداد، رغبت، شخصیت و همچنین ارزش‌های تحصیلی و شغلی دانش‌آموز را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. بعد از این آزمون، دانش‌آموزان باید مراحل زیر را برای انتخاب رشته طی کنند:

مراحل انتخاب رشته نهم به دهم

شرایط انتخاب رشته نهم

دانش‌آموزان پایه نهم برای اینکه یک انتخاب موفق داشته باشند، باید رتبه لازم را برای رشته موردنظر خود کسب کرده باشند. کسب این نمره به عوامل متعددی بستگی دارد.

اولین شرط از شرایط انتخاب رشته به این صورت است که تمامی نمرات ۳ سال دوره متوسطه اول برای تمامی رشته‌ها یکسان است و دانش‌آموزانی که نمرات بالاتری داشته باشند، مجاز به انتخاب رشته‌های پرطرفدار مانند ریاضی یا تجربی خواهند بود. در حالت کلی برای اینکه یک دانش‌آموز بتواند انتخاب رشته کند، باید حداقل میانگین نمرات دروس تحصیلی هفتم، هشتم و نهم را کسب کند. این نمرات برای پایه هفتم و هشتم با ضریب ۱ و برای پایه نهم با ضریب ۳ محاسبه خواهند شد.

از دیگر شرایط انتخاب رشته نهم می‌توان به سهمیه‌ها اشاره کرد. در این انتخاب، سهمیه‌های مناطق، ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا و رزمندگان تاثیرگذار خواهند بود.

امتیازاتی که دانش‌آموزان پایه نهم برای انتخاب رشته کسب می‌کنند تا ۱۰۰ خواهد بود و طبق جدول زیر محاسبه می‌شود.

جدول امتیازات انتخاب رشته نهم به دهم

شرایط انتخاب رشته ریاضی و فیزیک از نظر نمرات و عملکرد دانش‌آموز:

حداقل ضریب ۴۲ در مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی

حداقل نمره ۱۴ و ضریب ۳ در درس ریاضی

حداقل نمره ۱۳ و ضریب ۳ در درس علوم تجربی

حداقل معدل ۱۴

شرایط انتخاب رشته علوم تجربی از نظر نمرات و عملکرد دانش‌آموز:

حداقل ضریب ۴۲ در مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی

حداقل نمره ۱۳ و ضریب ۳ در درس ریاضی

حداقل نمره ۱۴ و ضریب ۳ در درس علوم تجربی

حداقل معدل ۱۴

شرایط انتخاب رشته‌های علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی از نظر نمرات و عملکرد دانش‌آموز:

حداقل ضریب ۴۲ در مجموع نمرات دروس مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی و عربی

حداقل نمره ۱۲ و ضریب ۲ در درس عربی

حداقل نمره ۱۳ و ضریب ۳ در درس مطالعات اجتماعی

حداقل نمره ۱۴ و ضریب ۴ در درس زبان و ادبیات فارسی

حداقل معدل ۱۴

شرایط انتخاب رشته فنی و حرفه‌ای از نظر نمرات و عملکرد دانش‌آموز:

حداقل ضریب ۳۰ در مجموع نمرات دروس ریاضی، علوم تجربی و حرفه و فن

حداقل نمره ۱۰ بدون تبصره در درس ریاضی

حداقل معدل ۱۲

شرایط پذیرش دانش‌آموز در رشته‌های کاردانش از نظر نمرات و عملکرد دانش‌آموز:

حداقل ضریب ۳۶ در مجموع نمرات دروس ریاضی و کار و فن‌آوری

ضریب ۳ در درس کار و فن‌آوری

ضریب ۲ در درس ریاضی

حداقل معدل ۱۲

معرفی سامانه پادا

یکی از مهم‌ترین سامانه‌های اینترنتی برای دانش‌آموزان سامانه پادا است که با نشانی اینترنتی pada.medu.ir در اختیار دانش‌آموزان قرار داده شده است. در واقع این سامانه یک سایت جامع برای پرونده‌های دانش‌آموزی و دریافت کارنامه‌های تحصیلی است. با استفاده سامانه پادا، دانش‌آموزان می‌توانند به پرونده تحصیلی خود دسترسی داشته باشند. برای ورود به این سامانه، دانش‌آموز باید رمز عبور داشته باشد. این رمز عبور زمانی به دانش‌آموز داده می‌شود که مدیر مدرسه، نام و مشخصات دانش‌آموز را وارد سامانه سیدا کرده باشد.
در حالت کلی دانش‌آموزان باید به مدیر مدرسه مراجعه کرده و نام کاربری و رمز عبور سامانه پادا را از او بگیرند. معمولاً نام کاربری دانش‌آموزان برای ورود به این سامانه، کد ملی بوده و رمز عبور نیز توسط مدیر مدرسه ارائه می‌شود.

جمع‌بندی

اولین انتخاب سرنوشت‌ساز یک دانش‌آموز، انتخاب رشته نهم است. این انتخاب مسیر تحصیلی و شغلی دانش‌آموز را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد؛ بنابراین فردی موفق خواهد بود که انتخاب رشته درستی در سال نهم انجام داده باشد.
انتخاب رشته نهم بعد از امتحانات خردادماه بوده و عوامل مختلفی در این انتخاب رشته تاثیر خواهند داشت که یکی از این موارد عملکرد دانش‌آموز در سال‌های هفتم؛ هشتم و نهم است. علاوه بر اینکه دانش‌آموز باید نمرات خوبی کسب کند، عواملی مانند آزمون‌های مشاوره‌ای، نظر والدین و… نیز برای داشتن یک انتخاب رشته درست، بسیار اهمیت دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینۀ انتخاب رشته تحصیلی، به سایت تیزلند (به نشانی www.tizland.ir) سر بزنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1159983

مهمترین اخبار ایران و جهان: