نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 17:18

حجت‌الاسلام رفیعی: برخی از اقدامات در عزاداری‌ها بدعت در دین است

استاد حوزه و دانشگاه یکی از آسیب‌های مورد توجه اسلام را بدعت در دین دانست و گفت: برخی از اقدامات در عزاداری‌ها که هیچ وجه شرعی و عقلی ندارد بدعت در دین است درحالی‌که دین اسلام برپایه‌های عقلانی استوار است و نباید چیزی که در دین نیست را وارد دین کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر بیست و دوم ماه رمضان در سخنرانی بعد از نماز عصر در حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه تفسیر سوره روم، آیه ۳۰ این سوره را از آیات کلیدی قرآن دانست و اظهار کرد: پیام این آیه این است که دین بر مبنای فطرت انسان است و هیچ تغییری در آفرینش و فطرت انسان وجود ندارد و پایه های دین محکم و استوار است.

وی با بیان اینکه دین به معنی اعتقاد و باور است، گفت: در یک معنای عام هر باوری را دین می گوییم و هر کسی هر باوری دارد به باور او دین می گویند و حدیث داریم که امام صادق علیه السلام فرمودند هر کسی می گوید دین من بر حق است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: معنای دوم دین معنای خاص است که به معنای اعتقاد به خدا، معاد و پیامبران است و مراد از دین در آیه ۳۰ سوره روم معنای خاص آن است که در آن اعتقاد به خدا، معاد و ارسال رسل مورد نظر است.

وی با بیان اینکه برخی سؤال می کنند که وقتی عقل داریم چه نیازی به دین داریم، گفت: دین اسلام بر اساس عقل است و امیرالمؤمنین(ع) فرمودند پیامبر(ص) آمده است که عقول شما را شکوفا کند بنابراین تعارضی میان دین و عقل وجود ندارد ولی اینکه چرا ما به دین نیاز داریم به خاطر این است که دین یافته های عقل را قانونمند و منظم می کند و به ما باور و رفتار می دهد.

رفیعی با بیان اینکه در قوانین جزئی که در شرع بیان شده عقل نمی تواند ورود کند، گفت: عقل می گوید انسان نیاز به همدم دارد ولی اینکه قوانین ازدواج چه باشد کار عقل نیست، یا دین می گوید اموال میت باید تقسیم شود ولی اینکه به چه صورت تقسیم شود کار شرع است و کار عقل نیست.

وی با بیان اینکه هیچ کسی نمی گوید وقتی عقل داریم چرا به پلیس نیاز داریم، گفت: عقل و خرد و علم در اسلام مورد تأیید است ولی عقل و علم به تنهایی مسئولیت پذیری نمی آورد و این دین است که مسئولیت می دهد و انسان را هدفدار می کند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به آسیب های دین اظهار کرد: در روایت داریم که آفت دین سه چیز است، اول عالم فاجر که تقیدی به دین ندارد، دوم پیشوای ستمگر که به مردم ظلم می کند، سوم مردم جاهل است که خرافه را به دین وارد می کنند.

وی به برخی از آسیب های دیگر دین اشاره کرد و گفت: اول استخفاف به معنی سبک شمردن دین است و در روایت داریم که وای بر افرادی که دین خود را لهو و لعب می گیرند.

رفیعی دین فروشی را آسیب دیگر دینداری دانست و افزود: در زمان امیرالمؤمنین(ع) افراد زیادی دین فروشی کردند و از معاویه پول گرفتند که شأن نزول آیات قرآن را بر علیه امیرالمؤمنین(ع) نقل کنند، در روایات آمده است که وای بر افرادی که از پلکان دین برای دنیا بالا می روند و دین را سکوی پرتاب در دنیایشان قرار می دهند.

وی با بیان اینکه آسیب دیگر دین خرافات است، گفت: دین را نباید با خرافات قاطی کرد؛ برای مثال در عرب جاهلی وقتی باران نمی آمد به دم گاو چوب می بستند و آتش می زدند و نعره حیوان را نشانه رعد و آتش دم حیوان را نشانه برق می دانستند که اسلام این خرافات را کنار گذاشت؛ ما در ایران هم افرادی داریم که مریض که می شوند تخم مرغ می شکنند ولی اسلام می گوید تخم مرغ را به فقیر بده تا برای سلامتی تو دعا کند.

سخنران آستان حضرت فاطمه معصومه(س) از دیگر آسیب های دین را بدعت در دین دانست و گفت: برخی از عزاداری ها که هیچ وجه شرعی و عقلی ندارد بدعت در دین است زیرا دین ما برپایه های عقلانی استوار است و نباید چیزی که در دین نیست را وارد دین کنیم.

پایان پیام/78023

منبع: فارس
شناسه خبر: 1145983

مهمترین اخبار ایران و جهان: