نیوز سیتی!
09 اردیبهشت 1402 - 11:42

تدوین دستورالعمل‌های بازرسی، تعمیر و نگهداری پل‌ها

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از انجام مطالعات پژوهشی برای تدوین دستورالعمل‌های بازرسی، تعمیری و نگهداری پل‌ها توسط آن مرکز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهران غلامی عضو هیأت علمی و معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخشی از پروژه‌های مهم پژوهشی آن مرکز را در بخش مهندسی راه و روسازی و بخش لجستیک و مدیریت بحران تشریح کرد.

تدوین دستورالعمل‌های بازرسی، تعمیر و نگهداری پل‌ها

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بخشی از برنامه‌های مرکز در حوزه حمل و نقل، مطالعه در خصوص نحوه نگهداری از راه‌های اصلی، فرعی، روستایی و راه‌آهن است، گفت: هم‌اینک بیش از ۳۶۵ هزار دهانه پل در شبکه جاده‌ای و بیش از ۲۶ هزار پل در بخش ریلی وجود دارد که ارزش این پل‌ها بالغ برچندین صد هزار میلیارد ریال است. حفظ و مدیریت این سرمایه عظیم به عهده وزارت راه و شهرسازی است.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه با توجه به قدمت پل‌ها، اضمحلال مصالح، شرایط محیطی، خستگی ناشی از افزایش حجم و کیفیت ترافیک عبوری و افزایش انتظارات بهره‌برداری، بحث بازرسی، نگهداری و تعمیرات پل‌ها، بیش از پیش دارای اهمیت شده است توضیح داد: شناخت وضعیت موجود پل‌ها، ضوابط و مسائل مرتبط با تعمیر و نگهداری آنها، در اولویت‌بندی تخصیص منابع و تصمیم‌گیری در مورد میزان تعمیر و بهسازی آنهاست.

تهیه دستورالعمل‌های همسان برای عملیات بازرسی، نگهداری و تعمیر پل‌ها و آموزش این ضوابط

غلامی تهیه دستورالعمل‌های همسان برای عملیات بازرسی، نگهداری و تعمیر پل‌ها و آموزش این ضوابط را از برنامه‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه کشور که در راستای اهداف سند چشم انداز بیست ساله تنظیم شده است، بر اقتصاد مقاومتی و بکارگیری زیرساخت‌های موجود تاکید شده است گفت: جهت تحقق اهداف این برنامه، در بخش‌های زیربنایی حمل و نقل باید تمرکز بر تعمیر و بهسازی، با تکیه بر امکانات و توان فنی موجود باشد. این موضوع در تهیه این دستورالعمل‌ها مدنظر قرار گرفت.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان اهداف پروژه گفت: یکسان‌سازی دستورالعمل‌های بازرسی، نگهداری و تعمیر پل‌ها در کشور، بهبود عملکرد سازه‌ای پل، شناسایی آسیب‌ها و جلوگیری از گسترش آنها، افزایش عمر مفید پل، صرفه‌جویی اقتصادی با تشخیص به موقع آسیب و انجام عملیات نگهداری و تعمیر به موقع، اطمینان از ایمنی و راحتی بهره‌برداران و دستیابی به بهره‌برداری مستمر با توجه به محدودیت‌های مالی موجود اهداف پروژه تدوین دستورالعمل‌های بازرسی، تعمیر و نگهداری پل‌هاست.

به گفته وی، مراحل انجام مطالعات شامل نقد و بررسی منابع و مطالعات انجام شده در خارج از کشور، نقد و بررسی اسناد بالا دستی، منابع و مطالعات انجام شده در داخل کشور، بررسی شرایط و امکانات موجود در کشور، تعیین سرفصل دستورالعمل‌ها، و تهیه متن دستورالعمل مطابق باشرایط و توان فنی داخل کشور به همراه نقشه‌های اجرایی، پیوست‌های مورد نیاز است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1175183

مهمترین اخبار ایران و جهان: