نیوز سیتی!
12 اردیبهشت 1402 - 16:46

فارس من| درخواست مردم برای تجدیدنظر درباره تشکیل استان جدید در غرب تهران/ ثبت‌کننده پویش: زیرساخت کافی برای ایجاد استان جدید وجود ندارد

مخاطبان فارس با ثبت پویشی با عنوان «لزوم تجدیدنظر درباره تشکیل استان جدید در غرب تهران» در سامانه مردمی فارس من، خواستار پیگیری این مسئله شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران،‌ مخاطبان فارس با ثبت پویشی با عنوان «لزوم تجدیدنظر درباره تشکیل استان جدید در غرب تهران» با بیش از ۲ هزار امضاء در سامانه مردمی فارس من خواستار پیگیری این مسئله شدند.

در متن این پویش آمده است: «در راستای فراخوان نظرخواهی نماینده محترم شهرستان‌های رباط‌کریم و بهارستان (و شهر پرند) در مجلس شورای اسلامی، در خصوص مسئله الحاق این شهرستان‌ها به استان جدید یا بقا در استان تهران که در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ توسط ایشان اعلام گردید، نکات ذیل و سایر نظراتی که ذیل این کمپین توسط عموم شهروندان بیان می‌شود، به عنوان دلایل ضرورت تجدیدنظر اساسی در تشکیل استان جدید (که توسط برخی مسؤولان محترم به مرکزیت شهریار مطرح شده) اعلام می‌گردد» که ثبت‌کننده پویش در ادامه مواردی را مطرح می‌کند.

ثبت‌کننده این پویش در گفت­‌وگو با خبرنگار فارس در تهران با اشاره به اینکه مطابق اخبار غیر رسمی شهرستان­‌های ملارد، شهر قدس، رباط‌کریم، بهارستان، شهر جدید پرند و شهریار مناطق مدنظر جهت تشکیل استان جدید با مرکزیت شهریار هستند، اظهار کرد: یکی از مطالباتی که در این پویش مطرح شد عدم اطلاع‌رسانی و توجیح طرح جدید از جانب مسؤولان است که این مسئله باعث ایجاد ابهاماتی در بین مردم شده است و باعث شده مردم بنا بر اندک شناختی که از طرح داشتند، موضع‌گیری کنند‌ که امیدواریم مسؤولان مطالبات مردم را در نظر گرفته و با کار کارشناسی به ابهامات مردم پاسخ دهند.

زیرساخت‌های مواصلاتی شهریار، تردد را برای مردم سخت می‌کند

وی ادامه داد: از نظر ما این طرح، کسب‌وکار مردمی که بصورت دائم در بین شهرستان‌های خود و شهر تهران در رفت‌وآمد هستند را تحت شعاع قرار می‌دهد که یک نمونه از آن بحث عوارضی است که در صورت ایجاد تقسیمات جدید، مردمی که مدام بین این دو استان در تردد هستند، باید عوارض دائمی پرداخت کنند، همچنین اگر این تقسیمات انجام شود، بدلیل شرایط جغرافیایی شهریار و نداشتن زیرساخت‌های کافی مواصلاتی، دسترسی‌ سایر شهرستان‌ها به مرکز استان برای مردم سخت می‌شود.

ثبت‌کننده پویش افزود: شهریار دارای انواع مشکلات و مسائل است، این نگرانی جدی وجود دارد که پس از استان شدن و دریافت بودجه‌های مختلف، ابتدا به مشکلات خود رسیدگی و سپس به مناطق دیگر توجه کند.

این مخاطب فارس همچنین در مورد ساختارهای اداری نوپا گفت: یکی از اتفاقاتی که پس از استان شدن شهریار باید رخ دهد، ایجاد ساختارهای اداری نوپا در این منطقه می‌باشد، ساختارهای نوپای اداری تا وقتی به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کنند، ممکن است در رفع مشکلات ایجاد شده در شهرستان‌های مختلف تاخیر ایجاد شود که برای مردم مشخص نیست که این ساختارها چه زمانی قرار است با جدیت فعالیت خود را آغاز کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین یکی از مشکلاتی که در برخی از این شهرستان‌ها وجود دارد، بحث انباشتگی جمعیت است که نیازمند توجه ویژه می‌باشد و حل این مسئله از جانب استان تهران که ساختار اداری تثبیت شده‌ای دارد ممکن‌تر خواهد بود.

نگران آسیب‌وارد شدن به ظرفیت‌های کشاورزی شهریار هستیم

ثبت‌­کننده این پویش گفت: لازمه استان شدن یک منطقه، ایجاد ساختارهای اداری در آن منطقه است، شهریار از قدیم دارای زمین‌های کشاورزی مستعدی می‌باشد که در صورت استان شدن و ایجاد ساختارهای اداری و توسعه بافت‌های شهرنشینی در این منطقه، به ظرفیت کشاورزی آن خدشه وارد می‌شود که مردم از این بابت نیز نگرانی دارند.

وی گفت: اگر قرار است مرکزیتی برای این استان جدید تعیین شود، با توجه به اینکه شهر جدید پرند به تازگی ساخته شده و دسترسی‌ها و بافت شهرنشینی و اداری مناسب‌تری نسبت به شهریار دارد، بهتر است پرند به عنوان مرکز استان تعیین شود.

ثبت‌کننده پویش اظهار داشت: بحث دیگر به مسئله زیرساخت‌ها مثل نیروگاه‌ها مربوط می‌شود، وقتی قصد تبدیل یک منطقه به استان را داریم، لازم است تا برای پشتیبانی از ساختمان‌های اداری و مسکونی، آب، برق و گاز لازم را تامین کنیم که با این وجود در شهریار نیروگاه خاصی نداریم که بتواند چنین پشتیبانی‌هایی را از مراکز اداری، تجاری و مسکونی انجام دهد، در صورتی که به عنوان نمونه در نزدیکی شهر پرند نیروگاه برق وجود دارد که می‌تواند برق مراکز دولتی و شخصی را تامین کند.

وی در پایان تاکید کرد: در مجموع به جای اینکه ما ساختارهای اداری جدیدی را تعریف کنیم، بهتر است ساختارهای اداری استان تهران را تقویت کنیم که رضایت مردم  در این‌صورت بیشتر تامین می‌شود.

در صورت تمایل، شما نیز می‌توانید از اینجا در امضای این پویش سهیم باشید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1183639

مهمترین اخبار ایران و جهان: