نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 14:08

از گرانی پوشاک ایرانی اسلامی تا لزوم پای کار آمدن سازمان صنعت و معدن

با گشتی در بازار و مغازه‌های فروش پوشاک به راحتی می‌توان به این حقیقت پی برد که لباس‌هایی که هیچ تناسبی با فرهنگ حجاب ایرانی ندارند، با قیمت‌های بسیار نازل‌تری از لباس‌های پوشیده به فروش می‌رسند که همین مسئله گرایش زنان و دختران به خرید این نوع لباس‌ها را در پی داشته است.

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ افزایش سرسام‌آور قیمت پوشاک ایرانی همچون چادر در شرایطی که مردم از نظر اقتصادی در شرایط سختی به سر می‌برند و تورم بیداد می‌کند، ناخواسته موجب گرایش زنان و دختران به پوشاک ارزانتر که گاها مغایر با ارزش‌ها و هنجارهای ایرانی اسلامی است، شده و واردات پوشاکی که مطابق با فرهنگ غربی هستند را رقم زده است.

با گشتی در بازار و مغازه‌های فروش پوشاک به راحتی می‌توان به این حقیقت پی برد که لباس‌هایی که هیچ تناسبی با فرهنگ حجاب ایرانی ندارند، با قیمت‌های بسیار نازل‌تری از لباس‌های پوشیده به فروش می‌رسند که همین مسئله گرایش زنان و دختران به خرید این نوع لباس‌ها را در پی داشته است.

این درحالی است که بانوانی که تمایل به خرید و استفاده از لباس‌های نامناسب ندارد ترجیح می‌دهند با تهیه پارچه لباس دوخته شده طبق میل و نظر خود را بپوشند.

 برای بررسی وضعیت عرضه پوشاک در اراک سری به مغازه‌ها و پاساژهای شهر زده‌ایم، در یکی از مراکز اصلی عرضه مانتو و پوشاک درشهر اراک وضعیت عرضه پوشاک را نگاهی می‌کنم، به جرات می‌توان گفت اکثر مغازه‌ها محل عرضه و جلوه ناهنجاری‌های پوششی هستند که از نبود نظارت بر آنها حکایت دارد.

نه تنها پوشاک قابل عرضه در مغازه‌ها، بلکه فروشندگان آنها نیز حجاب مناسبی ندارند و گاها بدون روسری و با آرایش‌های نامناسب مشغول فروشندگی هستند که باید گفت آنها نیز همچون پوشاک  خط قرمزهای هنجارهای دینی و قانونی را رد کرده و به هیچ هنجاری پایبند نیستند.

لباس‌های پوشیده و جلوبسته گران‌تر از لباس‌های دیگر هستند

یکی از بانوانی که برای خرید پارچه به یک پارچه فروشی در اراک مراجعه کرده در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: پوشیدن لباس‌ به سبک غربی‌ها را نمی‌پسندم، و از آنجا که لباس‌های پوشیده و جلوبسته گران‌تر از لباس‌های دیگر هستند، ترجیح دادم با خرید پارچه نسبت به دوخت مانتو مورد علاقه‌ام اقدام کنم.

 

وی بیان کرد: دو متر پارچه مانتویی قیمت مناسب برایم 400 تومان هزینه دارد که خیاط هم حدود 250 تا 300 هزار تومان بابت دوخت آن می‌گیرد و یک مانتو حدود 800هزار تومان تمام می‌شود، درحالی که مانتوهای جلوباز و کوتاه بسیار ارزان‌تر و نهایت 200 تا 300 هزار تومان هستند.

نبود نظارت بر نحوه عرضه پوشاک

خانم محمدی که برای خرید مانتو خنک تابستانی قصد خرید مانتو با قیمت مناسب دارد، نیز می‌گوید: شما تمام مانتوفروشی‌های سطح شهر را بگردی، به ندرت مانتو پوشیده پیدا می‌کنی و زمانی که از فروشنده‌ها می‌پرسیم چرا مانتو پوشیده نیست، می‌گویند طراحان مانتوها این سبک پوشاک را طراحی می‌کنند و ماهم ناچار به فروش آنها هستیم.

 

وی با انتقاد از نبود نظارت بر نحوه عرضه پوشاک می‌گوید: مسوولان می‌گویند لباس پوشیده بپوشیم، اما آیا لباس پوشیده با قیمت مناسبی هست که بشود پوشید، وقتی تمام عرضه کنندگان پوشاک لباس‌های پوشیده را با قیمت بسیار گران‌تر از لباس‌های دیگر به فروش می‌رسانند و جیب ما هم به خرید آنها نمی‌رسد ناچار هستیم همین سبک لباس‌ها خریداری کنیم.

تقاضا برای دوخت لباس‌های پوشیده در خیاطی‌ها

یک از خیاطان اراکی در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: اکثر مشتریان ما کسانی هستند که لباس‌های پوشیده سفارش می‌دهند، چرا که معقتد هستند لباس مناسب مد نظر آنان در بازار وجود ندارد و اگر موجود باشد با قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رسد.

 

خانم خلیلی با تجربه 20 ساله در عرصه دوخت لباس زنانه می‌گوید: فروشندگان زیرزمینی و کسانی لباس‌های وارداتی را به بازار عرضه می‌کنند موجب شده لباس‌های متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی کمتر در بازار یافت شود که لازم است تولید لباس‌ به اندازه‌ای باشد که نیاز به واردات آنها از خارج از کشور نباشیم.

برپایی نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها با محوریت طراحی پوشاک ایرانی

یکی از فعالان اجتماعی نیز در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: اگر می‌خواهیم وضع پوشش اسلامی در جامعه درست باشد باید از طراحان لباس ایرانی از طریق برپایی نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها حمایت و زمینه برندسازی محصولات آنها را فراهم کنیم.

ناصری با اشاره به وظایف صنعت، معدن و تجارت در مقوله حجاب و عفاف می‌گوید: حمایت عملی از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک‌های ساده و اسلامی، نظارت مستمر و مؤثر بر عملکرد واحدهای تولیدی پوشاک، کنترل اماکن تجاری عمومی بخشی از وظایف این نهاد است، اما به نظر می‌رسد این سازمان نیز دیگر نهادها وظایف خود را فراموش کرده‌اند.

به گزارش فارس حمایت همه جانبه از برگزاری جشنواره‌های ادواری و نمایشگاه‌های عرضه البسه و لوازم زنان منطبق با الگوهای ارزشی اسلامی و معرفی واحدهای نمونه در سطح کشور و خارج از کشور، اهتمام برای اجرای مناسب‌تر مقررات در چیدمان آرایش، تزیین ویترین‌ها و استفاده از مانکن‌ها جهت حفظ حریم عفت عمومی،  نظارت بر رعایت اصل عفاف در نوع بسته‌بندی و عدم استفاده از تصویرهای نامناسب در تبلیغات تجاری کالا و  برگزاری نمایشگاه‌های لباس ـ ملی و مذهبی ـ جهت ارائه الگوهای اسلامی و سالم به تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان از جمله وظایفی است که صنعت و معدن عمل به این وظایف می‌تواند نقش موثری در بهبود وضعیت حجاب و عفاف داشته باشد.

پایان پیام/ 

  

منبع: فارس
شناسه خبر: 1157783

مهمترین اخبار ایران و جهان: