نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 11:36

تحویل بیش از 60 دستگاه تجهیزات کشاورزی به بهره‌برداران چهارمحال و بختیاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای آغاز طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان بیش از 60 دستگاه، کارنده کشت مستقیم غلات دیم از محل اعتبارات طرح «جهش تولید در دیم‌زارها» به ناوگان کشت استان اضافه شده است.

حسین برزگر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: از ابتدای آغاز طرح جهش تولید در دیم‌زارهای چهارمحال و بختیاری بیش از ۶۰ دستگاه، کارنده کشت مستقیم غلات دیم از محل اعتبارات طرح جهش تولید در دیم‌زارها به ناوگان کشت استان اضافه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مجموع ماشین‌آلات خریداری شده از محل تسهیلات اعتباری مکانیزاسیون و طرح جهش تولید در سال‌های آینده افزایش چشمگیری در سطح کشت مکانیزه غلات استان بوجود خواهد آورد که نتیجه آن افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش تولید استان خواهد شد.

وی افزود: از محل تسهیلات خط اعتباری شماره ۱۰ مکانیزاسیون، انواع کارنده‌های کشت مستقیم و انواع خاکورز حفاظتی، دستگاه‌های بوجاری، انواع تیلر باغی و  سمپاش، پهباد سمپاش و  دستگاه‌های داشت و برداشت محصولات کشاورزی و تراکتور باغی و تجهیزات مورد نیاز مزارع پرورش ماهی و واحدهای پرورش دام و طیور به ناوگان ماشینی استان افزوده شد که با اضافه شدن این ادوات و ماشین‌آلات درجه مکانیزاسیون استان از ۸۳ درصد به حدود ۸۸ درصد ارتقا یافت.

برزگر اظهار کرد: با اجرای طرح حمایت از تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی و  تخصیص تسهیلات خط اعتباری شماره ۱۰ مکانیزاسیون، شاخص ضریب مکانیزاسیون استان در سال جاری به میزان ۶ صدم درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به میزان ۲۵.۲ درصد رسیده است.

وی توضیح داد: با پیگیر‌ی‌های انجام شده از محل منابع خط اعتباری شماره ۱۰ مکانیزاسیون، در راستای تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری سال گذشته در مرحله اول ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به استان ابلاغ شد و با پیگیری‌های انجام شده مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبارات تکمیلی به استان اختصاص یافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از مجموع تسهیلات اختصاص‌یافته به استان تا پایان اسفندماه سال گذشته مبلغ ۴۷۱ میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی پرداخت شد.

وی گفت: در سال  گذشته به دلیل عدم تخصیص تراکتور تسهیلاتی به استان توسط شرکت تراکتور‌سازی ایران متاسفانه هیچ تراکتور تسهیلاتی به متقاضیان واگذار نشد و فقط از طریق فروش نقدی توسط نمایندگی‌های شرکت تراکتورسازی در استان تعداد ۳۲۵ دستگاه انواع تراکتورهای ۴و ۶ سیلندر و تراکتورهای باغی بین متقاضیان تا پایان اسفند ماه توزیع شد.

برزگر اضافه کرد: هدف سازمان در سال جاری گرفتن سهمیه تراکتور تسهیلاتی از شرکت تراکتور‌سازی ایران  به منظور افزایش و نوسازی تراکتورهای بخش کشاورزی است که مکاتباتی در این خصوص با وزارت متبوع و شرکت تراکتورسازی انجام شده است.

وی عنوان کرد: همچنین طی پیگیری‌های انجام شده از طریق مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع وزارت جهاد کشاورزی قول مساعد دادند که تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون در سال جاری در ابتدای سال به استان تخصیص یابد.

تجهیز ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی استان به پهبادهای سمپاش

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در ادامه از تجهیز ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی به پهبادهای سمپاش، خبر داد و گفت: اضافه شدن انواع سمپاش‌ها به خصوص پهبادهای سمپاش در بحث مبارزه با علف‌های هرز غلات و سایر محصولات زراعی و باغی تاثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد و افزایش تولید انواع محصولات زراعی و باغی استان داشته است.

وی، خاطرنشان کرد: طی سال گذشته و امسال از مجموع ۴۵ هزار و ۵۷۱ هکتار سطح زیر کشت غلات و کلزای استان ۳۳ هزار و ۵۸۴ هکتار به‌صورت مکانیزه و با انواع خطی‌کار، عمیق‌کار غلات، ریزدانه‌کار، کمبینات و کارنده کشت مستقیم کشت انجام شده که معادل ۷۴ درصد سطح زیر کشت است.

وی با اشاره به انواع ماشین‌آلات کشاورزی موجود در این استان گفت: این دستگاه‌ها شامل ۹ هزار و ۸۴۶ دستگاه انواع تراکتورهای زراعی و باغی، ۱۴۸ دستگاه کمباین برداشت غلات، ۱۱۵ دستگاه کمباین برنج، ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع تیلر، ۲۷۰ دستگاه دروگر، ۱۲ دستگاه چاپر خودگردان، ۱۰۸ دستگاه چاپر کششی، ۴۳ دستگاه مینی‎بیل و مینی‌لودر، یک دستگاه کمباین برداشت سیب‌زمینی و یک دستگاه کمباین برداشت چغندر قند، یک‌هزار و ۳۷۳ دستگاه انواع کارنده شامل کشت مستقیم، ریزدانه‌کار، کمبینات، خطی‌کار، عمیق‌کار، ردیف‌کار، لوبیاکار و سیب‌زمینی‌کار، ۷۱۶ دستگاه ادوات برداشت شامل سیب‌زمینی‌کن، ست برداشت چغندر قند، چغندرکن، غده‌کن- برگ‌زن و ردیف‌کن چغندر قند، ۴۳۲ دستگاه کولتیواتور کودکار، ۸۱۵ دستگاه تجهیزات بخش دام، یک‌هزار و ۸۷۶ دستگاه تجهیزات بخش شیلات و ۷۱۵ دستگاه ادوات کشاورزی حفاظتی هستند.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1126839

مهمترین اخبار ایران و جهان: