نیوز سیتی!
06 فروردین 1402 - 11:25

جواد پناهی: کلید فهم و تدبر در قرآن، خواندن آیات الهی است / تاکید قرآن بر خواندن آن است

قاری برجسته و موذن حرم مطهر امام رضا (ع) درباره اهمیت قرائت کتاب آسمانی گفت: کلید تدبر و فهم قرآن، خواندن آیات آسمانی آن است.

برگ های تقویم دوباره ورق خورد و از چندروز پیش، ماه بهار قرآن، رمضان المبارک فرا رسیده است. ماه رونق بیشتر محافل قرآنی و در این بین آن چه بیشتر جلوه می کند، نام قاریان و حافظان برجسته در شهری است که به مهد پرورش جامعه ممتاز قرآنی کشور شهره است. شخصیت هایی که هم به واسطه ویژگی های ممتاز قرائت و کسب رتبه های ملی و بین المللی در جهان اسلام و همین طور تلاش در جهت تعلیم و تعلم اخلاق قرآنی شناخته می شوند.یکی از این چهره های سرشناس تلاوت قرآن کریم، محمدجواد پناهی است. قاری مشهدی قرآن کریم که تاکنون در مسابقات زیادی درخشیده و افتخار قرائت اذان و قرآن در بارگاه منور امام علی بن موسی الرضا (ع) را دارد.

این قاری برجسته کشورمان در گفت وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: خدا را شکر می کنیم که سرآغاز سال ۱۴۰۲ با حلول ماه مبارک رمضان همزمان شده است. این بهترین فرصت است که مردم و مخصوصا جوانان و نوجوانان با قرآن انس بیشتری بگیرند. 

وی افزود: ماه مبارک رمضان، ماه قرآن نامیده می شود و همان طور که می دانیم انسان هر آیه ای که در این ماه تلاوت کند برابر با ختم قرآن در زمانی غیر از ماه رمضان است. از طرفی تعطیلات پیش رو بهترین فرصت است تا آموخته هایمان درباره قرآن را افزایش دهیم. با توجه به این که در ماه رمضان، جلسات آموزش قرآن به شکلی گسترده برگزار می شود. اگر کسی در روان خوانی، روخوانی، تجوید و فنون دیگر قرائت ضعفی دارد با توجه تعطیلات و اوقات فراغت می تواند از این سفره پرنعمت استفاده کند. 

پناهی ادامه داد: اگر کسی دسترسی به جلسات قرآن نداشت باز هم راه های زیادی برای آموزش او وجود دارد. چون این روزها رسانه ها از جمله صدا وسیما و شبکه های رادیویی سنگ تمام می گذارند و مشتاقان به قرآن در هر ساعت از شبانه روز می توانند از حداقل یک شبکه، تلاوت و ترتیل اساتید قرآنی را بشنوند که هم ثواب و پاداش زیادی دارد و هم در موضوعاتی مانند تجوید، روخوانی و... آموزش می بینند.

 تدبر، فهم و عمل به قرآن در سایه سار خواندن آیات الهی است

جواد پناهی با اشاره به تاکید  رهبر انقلاب بر اهمیت تدبر و فهم قرآن گفت: در اواخر سوره مذمل دوبار تاکید شده که «فاقرو ما تیسر من القرآن». یعنی هرچقدر که برایتان میسر است آیات قران را تلاوت کنید. خواندن قران با صدای خوش، اثرات زیادی برای خواننده و شنونده دارد اما صرفا خواندن قران ملاک اصلی است و کلید فهم و تدبر و عمل به قران در خواندن آیات آسمانی است. اگر با کتاب الهی مانوس بودیم و آن را خواندیم بعدا از خودمان می پرسیم که آیات الهی چه می گویند. چون قران صرفا برای خواندن نیست و کتابی انسان ساز است. 

وی ادامه داد: وقتی به جایی رسیدیم که خواندن قرآن را یاد گرفتیم کم کم وارد مرحله فهم و تدبر در قرآن می شویم. کم کم ترجمه و تفسیر را می خوانیم و بعد از تدبر و تفکر، عمل به آیات الهی پیش می آید. بنابراین همه این ها در سایه سار خواندن آیات نورانی قرآن است. 

این قاری سرشناس مشهدی گفت: عده ای می گویند چون متن عربی را نمی فهمیم ترجمه قرآن را می خوانیم ولی ما می گوییم ترجمه جایگاه خودش را دارد ولی هیچ وقت ثواب خواندن آیات را ندارد. چون ما همه مان می دانیم در علم ترجمه، هیچ وقت کلمات معادل در زبان دیگر نمی تواند جایگاه اصلی کلمات بیان شده در زبان اول را پیدا کند. این در همه زبان ها هست و به عنوان مثال هیچ کلمه انگلیسی وجود ندارد که بتواند معنای اصلی کلمات فارسی را بیان کند و شاید یک شمه ای از آن را بتواند بیان کند. پس بهتر است قرآن را بخوانیم که به فهم و تدبر در آیات آسمانی هم کمک می کند.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1110683

مهمترین اخبار ایران و جهان: