نیوز سیتی!
11 تیر 1401 - 10:50

علم نافع به معنای انحصار آموزش‌های مهارتی نیست

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت:علم نافع، به معنای انحصار بر آموزش‌های کاربردی و مهارتی نیست همچنین بخشی از چالش کتاب‌های درسی در حوزه اجراست. - اخبار اجتماعی -به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: با استفاده از نظرات نخبگان و فعالان آموزش‌وپرورش و در صدر آنان، معلمان، بخشی از فرآیند کارشناسی در دفاتر تألیف و گروه‌های درسی است و در حال طراحی برای گسترش آن با استفاده از سایت رشد هستیم. خبرگزاری تسنیموی افزود: در زمانی که به عنوان کارشناس یا عضو شورای برنامه‌ریزی در سازمان حضور داشتم، مکرر پیش می‌آمد که نظراتی از جانب معلمان به دست ما می‌رسید و با دقت نظر، نسبت به بررسی و در صورت نیاز، اعمال آن اهتمام داشتیم. سازمان به دلیل مأموریتی که دارد، خود را مکلف به بررسی این نکات می‌داند، خصوصاً اگر این نظرات برآمده از اقدامات گروهی و جمعی معلمان باشد. البته اختلاف ‌نظرهای کارشناسی حتی در میان این نظرات نیز وجود دارد و به همین خاطر، نمی‌توان دریافت نظرات را ملاک هر تغییر در کتاب درسی قرار داد. حذف بخشی از محتوای کتاب‌ درسی جزئی از راه حل است حذف بخشی از محتوای کتاب‌ درسی جزئی از راه حل استحذف بخشی از محتوای کتاب‌ درسی جزئی از راه حل استلطیفی ادامه داد: عدم تناسب حجم کتاب‌های درسی با زمان آموزش نیز یکی از دیگر مسائل است که نیازمند بررسی همه جانبه است. متأسفانه زمان مصوب برای آموزش با آنچه عملا در مدارس اجرا می‌شود، فاصله زیادی دارد و این مسئله بر چگونگی اجرای برنامه درسی و محتوای آموزشی نیز اثرگذار است. هرچند حذف بخش‌هایی از محتوا، می‌تواند جزئی از راه حل باشد، اما این مسئله باید به صورت همه‌جانبه بررسی و کارشناسی شود. بخشی از چالش کتاب‌های درسی در عرصه اجراست بخشی از چالش کتاب‌های درسی در عرصه اجراستبخشی از چالش کتاب‌های درسی در عرصه اجراستوی ادامه داد: نگاه ما در سازمان پژوهش یک نگاه کلان کشوری است. به طور جد بخشی از چالش‌های کتاب‌های درسی در عرصه اجرا است که این ایده‌ها درست فهم نشده و به بیراهه رفته است. مسئله اجرا و تالیف به‌هم‌پیوسته است. به عنوان نمونه، در عناوینی مانند تفکر و سبک زندگی و یا درس آزاد در کتاب‌های فارسی، ‌در صورتی‌ که معلم خلاق و توانمند و با حوصله بوده، ساعات آموزشی جذاب و مفیدی برای دانش‌آموزان رقم خورده و از آن طرف، معلمانی هم بوده‌اند که کلاً درس آزاد را زائد و غیرمفید دانسته‌اند، در حالی که این درس اصلاً متناسب با اهداف تحولی و برای خلاق و فعال شدن معلم و دانش‌آموز پیش‌بینی شده است. به عنوان نمونه، در عناوینی مانند تفکر و سبک زندگی و یا درس آزاد در کتاب‌های فارسی، ‌در صورتی‌ که معلم خلاق و توانمند و با حوصله بوده، ساعات آموزشی جذاب و مفیدی برای دانش‌آموزان رقم خورده و از آن طرف، معلمانی هم بوده‌اند که کلاً درس آزاد را زائد و غیرمفید دانسته‌اند، در حالی که این درس اصلاً متناسب با اهداف تحولی و برای خلاق و فعال شدن معلم و دانش‌آموز پیش‌بینی شده است.علم نافع به معنای انحصار آموزش‌های کاربردی نیست علم نافع به معنای انحصار آموزش‌های کاربردی نیستعلم نافع به معنای انحصار آموزش‌های کاربردی نیسترئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره ضرورت دقت درباره چگونه معنا کردن علم نافع ادامه داد: علم نافع، به معنای انحصار بر آموزش‌های کاربردی و مهارتی نیست، زیرا آموزش و پرورش کشور پایه نظام علمی کشور را نیز بنا نهاده و اگر درباره وضعیت علوم پایه دغدغه داریم، باید در دوره آموزش عمومی هم به این مهم توجه داشته باشیم، همانگونه که مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی 21 اردیبهشت امسال به این مسئله اشاره داشتند که دانش‌آموز باید این علوم را نیز بیاموزد. لطیفی گفت: افزودن عناوین کتاب‌های درسی جدید در اختیار سازمان پژوهش نیست، بلکه شورای عالی آموزش و پرورش است که چارچوب و عناوین دروس و ساعات آموزش را مشخص می‌کند و باید در این چارچوب عمل کرد. وی ادامه داد: زمان زیادی از عمر بسیاری از کتاب‌های درسی گذشته است و به همین خاطر، این کتاب‌ها نیازمند تغییر از نوع تحول هستند و تغییرات حذف و اضافه‌ای، بیشتر از جنس اصلاح جزئی و مقطعی هستند. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: تغییر تحولی کتاب هم نیازمند تغییر در نقشه و ساختار و چارچوبی است که کتاب بر اساس آن نوشته می‌شود و به همین خاطر، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کنونی سازمان، همین طراحی نقشه و ساختار جدید است. البته طرح بهسازی و غنی‌سازی برخی کتاب‌های درسی را نیز در دست اقدام داریم که سطحی از مطالبات در این زمینه، با این طرح پاسخ داده خواهد شد. 2 پیشنهاد برای حذف محتوای زائد کتاب‌های درسی/ الگوی آموزش ـ اشتغال باید طراحی شود 2 پیشنهاد برای حذف محتوای زائد کتاب‌های درسی/ الگوی آموزش ـ اشتغال باید طراحی شودمهر تأیید پژوهش‌ها بر حجیم و دشوار بودن کتاب‌های درسی ایران/ علوم، ریاضی و دینی با توان درک دانش‌آموزان هماهنگ نیست! مهر تأیید پژوهش‌ها بر حجیم و دشوار بودن کتاب‌های درسی ایران/ علوم، ریاضی و دینی با توان درک دانش‌آموزان هماهنگ نیست!چگالی و مفاهیم کتاب ریاضی بسیار زیاد است/ کدام مطالب باید حذف شوند؟ چگالی و مفاهیم کتاب ریاضی بسیار زیاد است/ کدام مطالب باید حذف شوند؟"دانش برنامه درسی" در ایران ضعیف است/ ضرورت برون‌سپاری برای تدوین کتاب‌های درسی/ نمی‌دانیم در چه مواردی، محتوا را کم یا زیاد کنیم! "دانش برنامه درسی" در ایران ضعیف است/ ضرورت برون‌سپاری برای تدوین کتاب‌های درسی/ نمی‌دانیم در چه مواردی، محتوا را کم یا زیاد کنیم!احساس قیومیت به دانش‌آموزان داریم/ نادیده گرفتن نیاز دانش‌آموز در تدوین کتاب‌ درسی احساس قیومیت به دانش‌آموزان داریم/ نادیده گرفتن نیاز دانش‌آموز در تدوین کتاب‌ درسیانتهای پیام/
منبع: تسنیم
شناسه خبر: 415239

مهمترین اخبار ایران و جهان: