نیوز سیتی!
19 آذر 1402 - 19:26

تحلیلگر عراقی: آمریکا با وتوی آتش‌بس، به مبارزه حماس مشروعیت جهانی داد

«محمود الهاشمی» رئیس انجمن تحلیلگران عراق در گفت‌وگو با فارس، دلیل اصلی حمایت آمریکا از جنایت رژیم صهیونیستی در غزه را «ضعف بی‌سابقه اسرائیل» توصیف و تاکید کرد که وتوی آتش‌بس در شورای امنیت توسط دولت «جو بایدن»، اوج وحشی‌گری واشنگتن را نشان داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، الهاشمی در ابتدای گفت‌وگو به اختلافات بایدن و نتانیاهو اشاره کرد و گفت که دولت آمریکا تلاش زیادی برای حذف نخست‌وزیر اسرائیل به دلیل افراط‌گرایی کابینه‌اش کرد و آگاه بود که بحرانی را در خاورمیانه ایجاد خواهد کرد که مهار آن برای آمریکا، در شرایط کاهش نفوذ و افزایش جایگاه چین در غرب‌آسیا دشوار است.

وی درباره دخالت بیش از حد آمریکا در حمایت از اسرائیل تصریح کرد که واشنگتن می‌داند موجودیت اسرائیل با این ضعفی که بعد از عملیات «طوفان الاقصی» از خود نشان داد، از سپهر سیاسی منطقه ناپدید خواهد شد؛ در آن صورت، آمریکا یک رکن مهم در خاورمیانه را از دست خواهد داد و نفوذ ایران، چین و روسیه در منطقه ناگزیر گسترش خواهد یافت و بسیاری از مراکز انرژی و آبراه‌ها از تسلط غرب خارج خواهند شد.

این تحلیلگر برجسته عراقی درباره آخرین رای جنجالی آمریکا به نفع رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد که وتوی آتش‌بس در شورای امنیت توسط واشنگتن نشان داد که آمریکا حتی در میان دوستانش که به پیش‌نویس قطعنامه رای داده‌اند، تبدیل به یک «مورد عجیب» شده است.

الهاشمی به جنبه مثبت این اقدام عجیب آمریکا برای موقعیت محور مقاومت پرداخته و این وتوی آمریکا در قبال غزه را موجب مشروعیت بخشی به موقعیت جناح‌های فلسطینی و پیروزی اراده ملی آنان دانست؛ او تاکید کرد که این وتو، به تلاش مبارزان حماس وجهه جهانی داد و هویت وحشیگرایانه سیاست آمریکا را فاش کرد.

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تحلیل‌های درون‌آمریکایی از مواضع کاخ‌سفید پرداخته و خاطرنشان کرد که بسیاری از نویسندگان آمریکایی «اسرائیل را عامل فروپاشی آمریکا» می‌دانند و می‌گویند که ما اسرائیل را در شرایطی ایجاد کرده‌ایم که روزی از بین خواهد رفت و موقعیت‌های دیگری پیش خواهد آمد که «اسرائیل نخواهد توانست با آن‌ها روبرو شود». در نهایت منافع آمریکا با وجود اسرائیل تلاقی کرده و مجبور به کنارگذاشتن آن خواهد شد.

ایالات متحده آمریکا بامداد شنبه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد؛ در حالی که ۱۳ عضو دیگر شورا به این قطعنامه رأی موافق داده بودند و انگلیس هم رایش را ممتنع اعلام کرد.

باوجود مخالفت‌های جهانی با این اقدام آمریکا، «گیلعاد اردان»، نماینده رژیم صهیونیستی طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از دولت جو بایدن بابت «حمایت قاطع از اسرائیل» تشکر و قطعنامه مذکور را «تحریف‌شده» توصیف کرد.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1600483

مهمترین اخبار ایران و جهان: