نیوز سیتی!
20 آبان 1402 - 13:54

بلومبرگ: اروپایی‌ها عجله‌ای‌ برای استفاده از دارایی‌های توقیفی روسیه ندارند

درحالی‌ که اوکراین اصرار دارد تا دارایی‌های مسدود شده روسیه را دریافت کند، اما به نظر می رسد کشورهای اروپایی ترجیح می‌دهند تا فعلا از این دارایی‌ها استفاده نکنند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بلژیک به کمیسیون اروپا اعلام کرده‌اند، ترجیح می‌دهند تا از سودهای حاصل از دارایی‌های تحریمی بانک مرکزی روسیه برای حمایت از اوکراین استفاده نکنند.

کشورهای عضو ترجیح می‌دهند در مورد موضوع دارایی‌های مسدود شده روسیه که به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با جنگ اوکراین در سال 2022 اعمال شد، رویکرد تدریجی‌تری داشته باشند.

این نظرات در اوایل این هفته در نشست‌هایی پشت درهای بسته اعلام شده است اما بازوی اجرای این اتحادیه تلاش می‌کند تا یک پیشنهاد را در این زمینه تا پایان سال نهایی کند.

نزدیک به 300 میلیارد دلار ذخایر خارجی روسیه از زمان درگیر نظامی مسکو در اوکراین مسدود شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در اوایل این هفته فرمانی را امضا کرد که اجازه می‌دهد تا دارایی‌های توقیف شده روسیه در خارج از کشور با وجوه شرکت‌های خارجی که در اقدامی تلافی‌جویانه توسط روسیه مسدود شده است، مبادله شود.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا برای یافتن راه‌های قانونی تلاش می‌کنند تا به وسیله آن از دارایی‌های توقیف شده روسیه برای بازسازی اوکراین استفاده کنند.

یکی از این ایده‌ها، استفاده از سود حاصل از دارایی‌های موجود در موسسات مالی اتحادیه اروپا بوده است. اورسلا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، اوایل سال جاری، گفت، بروکسل یک پیشنهاد قانونی در مورد انتقال دارایی‌های روسیه آماده خواهد کرد.

مسکو بارها هرگونه توقیف دارایی‌های این کشور را نوعی دزدی توصیف کرده و آن را بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی دانسته است.

در عین حال، بسیاری از تحلیلگران از جمله تحلیلگران غربی هشدار داده‌اند، هر گونه مصادره (دارایی‌ها)، اعتماد سرمایه‌گذاران به سیستم بانکی اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازد و به جایگاه آن به عنوان یک مرکز مالی جهانی آسیب می‌رساند.

درحالی‌ که کشورهای عضو اتحادیه اروپا هیچ عجله‌ای برای استفاده از این دارایی‌های توقیف شده ندارند، دولت اوکراین اعلام کرده است، دادن سود دارایی‌های مسدود شده برای جبران خسارات ناشی از درگیری کافی نیست و امیدوار است که دارایی‌ها را به طور کامل دریافت کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1568083

مهمترین اخبار ایران و جهان: