نیوز سیتی!
18 آبان 1402 - 18:33

بهبود تولید میوه‌های باغی در شهرستان نطنز

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امروز مگس مدیترانه‌ای و کرم گلوگاه سلامت درختان انار کشور را نشانه گرفته است و محققین و پژوهشگران باید برای مبارزه اساسی با این دو بیماری دست بکار شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز، مهدی طاهری، رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در آئین افتتاحیه پانزدهمین جشنواره انار بادرود اظهار کرد: موسسه تحقیقات باغبانی کارهای مفیدی را برای بهبود تولید میوه باغی در شهرستان نطنز آغاز کرده است و برای سه میوه به، گلابی و بادام با شرکت فجر بنیاد مستضعفان تفاهم انجام دادیم و اولین رقم میوه به پاکوتاه به اسم فجر سال آینده معرفی خواهد شد و این رقم ویژه شهرستان نطنز است.

وی افزود: برای جایگزینیِ گلابی با پتانسیل پایین تولید در نطنز، اولین باغ الگویی و سازگاری در منطقه را بنا خواهیم کرد و برای جایگزینی رقم بومی اقدام خواهیم کرد و ۶۰ رقم بادام وارد منطقه شده و رقم‌های بارده و تحمل خشکی برای آینده باغداران بادرود معرفی خواهد شد.

طاهری گفت: در ۴۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری برای ایجاد باغات میوه توسط دولت انجام‌شده است و برای افزایش تولید، اشتغال و استقبال متأسفانه انحرافاتی در برنامه داریم، در ۲۰ سال گذشته یک‌میلیون هکتار باغات اضافه‌شده که به خاطر کمبود آب و تغییرات اقلیم با مشکل مواجه شده‌ایم،  باید هر میوه‌ای را برای اهلیت آن شهر به کار ببریم انار مخصوص اصفهان و ساوه است و نباید برای سایر استان‌ها میوه انار را توصیه و ترویج بدهیم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: امروز مگس مدیترانه‌ای و کرم گلوگاه سلامت درختان انار را در کل کشور نشانه گرفته است، با مرکز تحقیقات صحبت‌هایی انجام‌شده که در پایگاه تحقیقات انار استانی فعالیت خود برای مبارزه اساسی با این دو بیماری ادامه بدهند و چنانچه ضرورت داشته باشد محققین و پژوهشگران برای دست یافتن به منابع علمی سفر تحقیقاتی و پژوهشی خارج از کشور بروند.

وی گفت: امروز در انار با مازاد تولید مواجه هستیم و کنار آن‌ صادرات انار هم با مشکل مواجه شده است، به همین خاطر قیمت انار پایین مانده و باید پیش از پیش از گسترش باغات انار جلوگیری کنیم.

پایان پیام/۶۳۰۲۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1566583

مهمترین اخبار ایران و جهان: