نیوز سیتی!
11 آذر 1402 - 17:58

دوره سوم طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی ویژه دانشجویان دانشگاه‌های تهران برگزار شد

دوره سوم ترم پاییز طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی ویژه دانشجویان دانشگاه‌های تهران در محل مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، دوره سوم ترم پاییز طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی با تدریس صادق رمضان زاده و مسعود حشمتی در محل مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی در سال ۱۳۹۴ شکل گرفت، پیشینه شکل‌گیری این طرح دغدغه‌هایی در حیطه علوم انسانی به صورت خاص و درباره اصل و موقعیت علم در جامعه ایران، جامعه اسلامی و جهان اسلام و نسبتی که علم با فرهنگ اسلامی و با دین اسلام دارد، می‌باشد.

رمضان زاده در این دوره ادامه مبحث «تحولات منجر به رنسانس تا دکارت» به توضیح عصر دوگانه گرایی که همراه با شکاف و تنهایی است، پرداخت.

وی افزود: اولین دوگانگی به وجود آمده جدایی آسمان و زمین است در حالی که قبل از این با اعتقاد به وجود خدایان پیوندی عمیق بین آسمان و زمین وجود داشت.با آغاز این نوع از غیبت دو گروه شکل می‌گیرند: دسته اول سوفیست هایی هستند که اندیشه های گرگیاس منادی  آن هاست. از نظر این گروه حقیقت وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد، قابل شناخت نیست‌و در صورت شناخت، امکان انتقال آن وجود ندارد.

 

 

رمضان زاده ادامه داد: در این فضاست که سوفیست‌ها به علت نداشتن معیار با انکار وجود خدا، معیار حقیقت هم انکار شد حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهند و مسئله آنان به مسائل حقوقی دادگاه و خطابه تقلیل می یابد. دسته دوم فلاسفه ای هستند که قائل به وجود حقیقت اند و حقیقت را امری قابل شناخت و قابل انتقال برای انسان میدانند.

وی افزود: فلاسفه به دنبال حقیقتی هستند تا بر اساس ان مناسبات درون شهر(روی زمین)را بفهمند. سقراط منادی و شهید راه فلسفه شناخته میشود، انسان را جزئی از هستی میداند که میتواند منعکس کننده ی کل باشد و با این پیش فرض به دنبال فهم نسبت ها و اصول است.

رمضان زاده تاکید کرد: بنیادی ترین اصل سقراط، برابری حقیقت و فضیلت است و به تعبیری یعنی هر  فضیلتی بر یک حقیقت تکیه دارد. در جهان حاضر،اصل کلی بر محور لذت جویی انسان است و تمام مناسبات انسان ذیل این اصل تعریف می‌شود. 

وی با ذکر اهمیت مطالعه علوم انسانی در ادامه مباحث، عنوان کرد:کار متخصصان علوم انسانی ورود به شکاف هاست،تا با بازشناسی دقیق این شکاف ها برای عبور و پیوند آن ها به راه حل برسند. اگر متفکرین علوم انسانی شکاف ها را فهمیدند و اصول پیونددهنده را یافتند،جامعه از نزاع و تعارض در امان می ماند در غیر این صورت جامعه میتواند به سمتی هدایت شود که به علت شکاف های موجود تعارضات و نزاع ها و آشفتگی های عمیق را تجربه کند.

همچنین در کلاس درس مسعود حشمتی، جمع بندی نکات«دکارت تا هگل»به اتمام رسید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1591483

مهمترین اخبار ایران و جهان: