نیوز سیتی!
24 آبان 1402 - 14:30

مرخصی و ارفاق به سارقین سابقه‌دار همدان تعلق نمی‌گیرد

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان از عدم اعطاء مرخصی و ارفاقات قانونی به سارقین سابقه‌دار و خطرناک در همدان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عباس نجفی ظهر امروز در جلسه چهارمین شورای پیشگیری از وقوع جرم استان از عدم اعطا مرخصی و ارفاقات قانونی به سارقین سابقه‌دار و خطرناک در همدان خبر داد و اظهار کرد: با وجود مشکلات و چالش‌های پیش‌رو و با تلاش‌ها امسال خوشبختانه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان سرقت در استان افزایش چشم‌گیری نداشته است، اما همه دستگاه‌ها باید ظرفیت و توان خود را در جهت کاهش و کنترل این جرم به کار گیرند.

وی با اشاره به اجرای طرح تقسیم کار پیشگیری از سرقت در سطح استان، گفت: براساس طرح ابلاغی از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، تکالیف ۱۶ دستگاه در راستای کنترل و کاهش سرقت در سطح جامعه مشخص و به آنها محول شده است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان خاطرنشان کرد: اجرای درست این تکالیف به دور از گزارش‌سازی، می‌تواند اثرات زیادی را در پیشگیری از این جرائم داشته باشد.

وی با تأکید بر ضرورت جمع‌آوری و بازداشت محکومین متواری مرتبط با پرونده‌های سرقت ادامه داد: لیست این محکومین باید به صورت ماهانه استخراج شود و به دستگاه‌های متولی در راستای دستگیری و برخورد با این افراد ارائه و بانک جامع اطلاعات سارقین نیز باید به صورت مداوم به روزرسانی شود.

نجفی گفت: در خصوص اعطا ارفاقات قانونی به سارقین سابقه‌دار و خطرناک نیز تأکید شده در هیچ شرایطی به این افراد مرخصی داده نشود.

وی با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی نکات پیشگیرانه از سرقت در فضای مجازی و رسانه‌ ملی بیان کرد: شیوه‌ها و شگردهای سرقت و سازوکارهای پیشگیرانه از آن، باید به صورت مستمر به روز شده و در بستر فضای مجازی در اختیار عموم جامعه قرار گیرد تا ضریب حساسیت مردم نسبت به این مسائل بالا برود.

 معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با اشاره به طرح ابتکاری این معاونت در استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها و شورای شهرها نسبت به کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی اظهار کرد: مطابق مفاد ۶۹ تا ۷۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی؛ دهیاران و شوراهای شهرها مکلف هستند در راستای جلوگیری از جرم سرقت اقدامات پیشگیرانه و امنیتی را در شهر و روستاهای تابعه خود انجام دهند.

 وی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: نصب دوربین‌های مداربسته و تجهیزات امنیتی بسیار بازدارنده بود و سارقین با بررسی این موضوع، ریسک سرقت و ورود به محل را نخواهند کرد؛ به همین دلیل همواره به شهروندان و مدیران دستگاه‌ها، بانک‌ها، واحدهای تولیدی و... توصیه می‌شود نسبت به افزایش امنیت محل کار و زندگی خود اقدام نموده و از نگهداری پول نقد، طلا و وسایل قیمتی در منزل خودداری کنند.

گفتنی است موضوعاتی همچون حرفه‌آموزی برای سارقین فاقد سابقه، حمایت از خانواده زندانیان، تکمیل بانک ژنتیک سارقین سابقه‌دار و خطرناک، محل و شیوه نگهداری معتادان متجاهر دارای سابقه سرقت، پیشگیری از سرقت سیم و کابل برق و مخابرات، حضور نگهبانان محله و سرایداران نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

پایان پیام/۸۹۰۲۶/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1572939

مهمترین اخبار ایران و جهان: