نیوز سیتی!
09 آبان 1402 - 11:36

زاکانی جزئیات سفر به چین را اعلام کرد

شهردار تهران جزئیات سفر خود به چین را در صحن شورای شهر ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز 9 آبان 1402، با حضور در صحن شورای شهر تهران گزارش سفر خود به چین را ارائه کرد.

وی گفت: چین دارای اهمیت راهبردی در جهان است. همین جا از اعضای شورای شهر و مهدی چمران رئیس شورای شهر که در جهت تبیین ابعاد این سفر ما را کمک کردند تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: بنده همچنین از دولت و سفیر ایران در  چین هم تشکر می‌کنم و اگر همکاری‌های دولت نبود، امکان رفع این مشکل وجود نداشت ما پس از 6 سال قرارداد واگن‌ها را عملیاتی کردیم.وزارت صمت، بانک مرکزی و ... با ما همکاری داشتند.

زاکانی با تأکید بر این موضوع که این سفر به دعوت شهردار پکن انجام شده است گفت:‌10 سال پیش خواهرخواندگی تهران و پکن به ثبت رسید اما بعد از آن اتفاق خاصی نیفتاد. به بهانه سومین اجلاس یک کمربندی یک جاده امکانی فراهم شد تا از سال 2013 به مدت 10 سال سه اجلاسیه برگزار شود و این بزرگترین گردهمایی پس از گردهمایی سازمان ملل بود.

به گفته زاکانی، ایجاد یک ساختار جدید و نظم نوین با مشارکت همه موضوع اجلاس بود و جایگاه رئیس‌جمهور چین در این کشور و توسعه آن نقشی است که نمی‌توان از آن عبور کرد.

شهردار تهران ادامه داد: ایران و چین دو کشور دارای پیشینه تمدنی هستند و اولین هدف ما در سفر حضور در حوزه دیپلماسی عمومی و سیاسی بود.

وی به سخنرانی خود در این اجلاسیه اشاره کرد و گفت: آینده جهان و همکاری‌های بین‌بخشی به کشورها و ایجاد نظم با مقدمه‌سازی برای عدالت اهمیت مدیریت شهری، قبول مسؤولیت‌های برای خدمت مردم، تحولات تهران و رویکردهای شورای ششم، استقبال نماینده کشورها برای بازدید از تهران و محکومیت جدی جنایات اسرائیل از محورهای صحبت‌های بنده  در این اجلاسیه بود.

وی به موضوع یک کمربند یک جاده اشاره کرد و گفت:دیدار با شهردار پکن و پیگیری موضوع خواهرخواندگی ایجاد شد و جلسات در موضوع گردشگری و ... انجام شد.

وی ادامه داد:‌در این سفر علاوه بر دیدارهای صورت گرفته با شهردار پکن وزیر اقتصادی ارمنستان و مجموعه‌های مختلف داشتیم هدفگذاری شد که مشکلات را با اولویت دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه ترافیک، آلودگی هوا و کمبود مسکن و قدرالسهم 13 هزار هکتاری بافت ناپایداری شهری از مشکلات شهر تهران به حساب می‌آید. ما در مسیری پیش رفتیم تا در این سفر 8 هدف داشته باشیم که شامل دیپلماسی عمومی، حمل و نقل، هوشمندسازی، شهرسازی، مسکن، محیط زیست، گردشگری، سرمایه‌گذاری باشد.

زاکانی ادامه داد:بنده به 10 شهر سفر کرده‌ام و سفر به الباقی شهرها را اعضای دیگر تیم انجام داد. هدف اصلی ما این بود که عملیاتی وارد میدان شویم و بزرگ‌ترین دستاورد این سفر در حوزه اقتصاد و حمل و نقل بود و قرارداد 791 واگن نهایی شد. ارزش این قرارداد یک میلیارد دلار است که از محل پشتیبانی دولت انجام می‌شود.

ادامه دارد...

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1556283

مهمترین اخبار ایران و جهان: