نیوز سیتی!
11 اسفند 1401 - 17:34

وام 200 میلیون دلاری بانک توسعه و بازسازی اروپا به ازبکستان

بانک توسعه و بازسازی اروپا برای بازسازی و تجهیز سیستم آبیاری منطقه «فرغانه» به ازبکستان معادل 200 میلیون دلار وام اختصاص می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بانک توسعه و بازسازی اروپا برای بازسازی سیستم آبیاری منطقه «فرغانه» به ازبکستان معادل 200 میلیون دلار وام اختصاص می‌دهد.

این وام بانک توسعه و بازسازی اروپا برای تامین مالی خدمات مهندسی لازم در 3 استان ازبکستان که به طور قابل ملاحظه‌ای به آب شیرین رودخانه «سیردریا» وابسته هستند که عمدتاً از ذوب یخچال‌های طبیعی تغذیه می‌شود، هزینه خواهد شد.

این وام برای نوسازی 118 ایستگاه پمپاژ فرسوده که در دوران شوروی در منطقه «فرغانه» ساخته شده کمک خواهد کرد. این وام همچنین برای خریداری و نصب دستگاه‌های پمپاژ مدرن کم مصرف و همچنین برای بازسازی زیرساخت‌ها هزینه خواهد شد.

انتظار می‌رود این طرح برای کاهش 277 هزار مگاوات ساعت مصرف برق سالانه و پایین آوردن انتشار سالانه دی‌اکسیدکربن تا 129 هزار تن کمک کند.

همچنین به گفته «ژوژانا هارگیتای» رئیس هیأت مدیره بانک توسعه و بازسازی اروپا در آسیای مرکزی، چنین «طرح‌های سبز» نه تنها بهره‌وری مصرف آب را افزایش می‌دهد، بلکه مساحت زمین‌های آبیاری را تقریباً 32 هزار هکتار افزایش می‌دهد و به طور بالقوه برای تقریبا 19 هزار نفر در ازبکستان شغل ایجاد می‌کند.

بانک توسعه و بازسازی اروپا با هدف حمایت از بازار و دموکراسی در سال 1991 میلادی ایجاد شده است. 65 کشور جهان، اتحادیه اروپا و بانک سرمایه گذاری اروپا سهام‌داران این بانک هستند. ازبکستان در سال 1992 میلادی به بانک توسعه و بازسازی اروپا پیوست. بانک توسعه و بازسازی اروپا در ازبکستان برای اجرای 121 طرح معادل 3 میلیارد و 710 میلیون یورو سرمایه گذاری کرده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1068439

مهمترین اخبار ایران و جهان: