نیوز سیتی!
22 اسفند 1401 - 20:28

عشایر در طرح‌های مرتع‌داری دارای سرپناه می‌شوند /ورثه مرتع‌داران در انفال سهمی ندارند

مدیرکل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: 860 هزار تن سرانه تولید گوشت قرمز کشور است که 360 هزار تن را بهره برداران، عشایر و روستاییان تامین می‌کنند اما امروزه عشایر با بارش‌های سنگین با مشکل جدی روبرو شده‌اند و برای رفع مشکل سرپناه آن‌ها متمم تامین سرپناه در قراردادهای مرتع داری درنظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، ترحم بهزاد در مراسم آغاز عملیات کاشت نهال در مراتع دیر و مره و هفت لول که به مناسبت هفته منابع طبیعی و سال روز بزرگداشت شهدا برگزار شد، با بیان اینکه محوریت کار در عرصه‌های منابع طبیعی توسعه پوشش گیاهی است، اظهار کرد: بهره‌برداران حافظ منابع طبیعی، انفال، آب و خاک و همچنین تولید کننده پروتئین کشور هستند و ما باید از این افراد حمایت ویژه داشته باشیم.

وی از چالش‌های موجود در عرصه ی مرتع یاد کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت‌های علمی برای تسهیل‌گیری در امور بهره‌برداران و رفع خلاهای قانونی گام برداشته‌ایم، زیرساخت‌ها را تعریف، دستورالعمل‌ها را بازنگری و بخشی از مشکلات را رفع کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: یکی از مشکلات موضوع ورثه و شیوه تعیین جایگزین مرتع دار بود که شیوه نامه مرتع‌داری را با محوریت توجه به این موضوع تغییر دادیم و در این راستا از ظرفیت حقوق دانان استفاده و بخشی از مشکلات را رفع کردیم.

وی افزود: در اصل 45 قانون اساسی آمده که مرتع جزو انفال است و پاسخ استفتایی که از رهبر معظم انقلاب اسلامی داشته‌ایم این بوده است که مرتع جزو انفال و اموال عمومی است و ورثه در این انفال سهمی ندارد؛ این پاسخ جزو اسناد بالادستی قرار گرفت و سعی کردیم بخشی از مشکلات را رفع کنیم.  

بهزاد گفت: کسی می‌‌تواند جایگزین مرتع‌دار باشد که ساکن منطقه مرتع مورد نظر، عضو نظام عشایر باشد و به صورت مستمر و حرفه‌ای به دامداری مشغول بوده باشد.

 وی از معضل اجاره دادن مراتع و تغییر کاربری در مراتع به‌عنوان تخلفی آشکار و قابل پیگیرد قانونی نام برد و تصریح کرد: اجاره دهنده و اجاره گیرنده هر دو متخلف هستند.

بهزاد با بیان اینکه طبق قانوان بهره‌برداران بعد از دو فصل چرا می‌توانند به عرصه مرتع‌داری ورود کنند، گفت: برای پرونده‌های مرتع‌داری امتیازهای ویژه دیده شده است که امیدواریم به افرادی مستحق برسد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: در سال جاری قبل از مطرح شدن طرح کاشت یک میلیارد درخت، بیش از یک میلیون و 137 هزار اصله نهال تولید کردیم و دو هزار و 260 هکتار کشت نهال را رقم زدیم.

تامین سرپناه را یکی از مشکلات عشایر دانست و گفت: 860 هزار تن سرانه تولید گوشت قرمز در ایران است که 360 هزار تن از این حجم را بهره برداران عشایر و روستایی تامین می‌کنند اما این قشر امروزه با بارش‌های سنگین با مشکل جدی روبرو شده‌اند و برای رفع مشکل سرپناه آن‌ها متمم تامین سرپناه در قراردادهای مرتع داری برای عشایر درنظر گرفته شده است.

پایان پیام/78023

منبع: فارس
شناسه خبر: 1091283

مهمترین اخبار ایران و جهان: