نیوز سیتی!
01 اسفند 1401 - 03:43

روسیه: کی‌یف برای نسبت دادن اقدامی تحریک آمیز به مسکو دسیسه چینی کرده است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، اوکراین اجرای اقدامی تحریک‌آمیز را با هدف متهم کردن روسیه به نقض کنوانسیون ایمنی هسته‌ای طراحی کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، اوکراین انجام اقدام تحریک‌آمیزی در ابعاد بزرگ را پیش از برگزاری یک نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل با این هدف که مسکو را متهم به نقض کنوانسیون ایمنی هسته‌ای کند تدارک می‌بیند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود توضیح داد، با هدف اجرای این دسیسه چند کانتینر از مواد رادیواکتیو از جانب «یکی از کشورهای اروپایی» به اوکراین تحویل داده شده‌اند تا با استفاده از آنها عملیات آلوده‌سازی را به شکلی صحنه‌سازی شده در اطراف یک هدف دارای خطر تشعشع رادیواکتیو تحت کنترل حکومت کی‌یف به اجرا در آورد.

طبق بیانیه‌ این وزارتخانه،‌ طرف اوکراینی سپس نیروهای روس را متهم به دست زدن به حملات کورکورانه به اهداف دارای خطر تشعشع رادیواکتیو در اوکراین که طبق ادعای آنها به سرایت مواد رادیواکتیو و آلوده‌سازی منطقه منجر شده، خواهد کرد.

در بیانیه روز یکشنبه وزارت دفاع روسیه بر هشداری که چند روز قبل از سوی مقر هماهنگی مشترک پاسخ انسانی در ارتش روسیه انتشار یافت تاکید شد. در این هشدار فاش شد، اوکراین از جانب برخی پشتیبان‌های اروپایی و آمریکایی در راستای طراحی یک اقدام تحریک‌آمیز حمایت دریافت کرده است.

در بیانیه‌ای که شش روز پیش از سوی این مقر منتشر شد نوشته شد: «اسناد و مدارکی جعلی بر مبنای پرسشنامه‌های دروغین مربوط به پرسنل نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در دست تهیه است تا ادعا شود پرسنل ارتش روسیه، مواد رادیواکتیو، محلولهای شیمیایی و تجهیزات آلوده به رادیواکتیو را دزدیده‌ و محموله‌های حاوی رادیونوکلئید‌های خطرناک را از منطقه تخلیه شده برداشته‌اند و جمعیت را در مناطق موقتا اشغال شده در معرض تشعشع پرتوی قرار داده‌اند.»

این واحد ارتش روسیه بر این حقیقت تاکید کرد که پرسنل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حین اعزام به نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هیچ سند و مدرکی درباره وجود سطح غیرعادی تشعشع در این نیروگاه یا در مناطق مجاور آن نیافتند.

قرار است دو روز دیگر مجمع عمومی سازمان ملل نشستی ویژه را برای بررسی بحران اوکراین و لزوم برقراری یک «صلح عادلانه و پایدار» در این کشور تشکیل دهد.

 پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1045483

مهمترین اخبار ایران و جهان: