نیوز سیتی!
14 دی 1401 - 09:49

تداوم روند افزایشی چاپ کتاب در کردستان

سنندج- هرچند که آمار چاپ کتاب در کردستان طی مدت اخیر روندی افزایش داشته اما شمارگان آن رو به نزول بوده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: کتاب و کتابخوانی یکی از مؤلفه‌های مهم حوزه فرهنگ و ادب به شمار می‌رود. آمار چاپ کتاب نشان می‌دهد که هر جامعه‌ای تا چه حد به حوزه کتاب اهمیت می‌دهد از این رو برای ارزیابی مختصات فرهنگی هرجامعه می‌توان آمارهای کتابخوانی و یا چاپ و نشر کتاب را در هر منطقه مورد بررسی قرار داد.

خبرگزاری مهر با درک اهمیت این حوزه، به بررسی وضعیت چاپ و نشکر کتاب در استان‌های منطقه غرب کشور پرداخته است.

بررسی آماری چاپ کتاب، گونه شناسی موضوعی کتاب‌های چاپ شده، تحلیل روندها، تحلیل وضعیت موجود در هر استان و… ازجمله محورهای مورد بررسی در این پرونده فرهنگی به شمار می‌رود.

پیش از این گزارش ایلام(اینجا)، لرستان (اینجا)، آذربایجان غربی (اینجا)، آذربایجان شرقی (اینجا) و کرمانشاه (اینجا) در خصوص وضعیت چاپ و نشر کتاب منتشر شده است.

استان کردستان جزو معدود استان‌های کشور است که انتشار کتاب در آن به زبان‌های فارسی و کردی انجام می‌شود.

از گذشته تا به امروز نگارش کتاب، صنعت نشر و چاپ و نیز سرانه مطالعه پدیده‌ای محوری و یک عامل فرهنگ ساز در جوامع پیشرفته و در حال پیشرفت محسوب می‌شود و این مقوله مهم به بسترسازی مناسب برای تولید، تدوین و فراهم سازی زمینه‌های صنعت چاپ و نشر نیاز دارد.

ابعاد مختلف تألیف، چاپ و نشر کتاب با تحولات و تغییرات آن همواره مورد توجه دوستداران کتاب و دانش پژوهان و علاقه مندان به مطالعه بوده و دانایی و آگاهی یک جامعه در گروه کتاب و کتابخوانی است.

تداوم روند افزایشی چاپ کتاب در کردستان

معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از چاپ ۱۸۳ عنوان کتاب از ابتدای سال جاری در استان خبر داد و گفت: این تعداد عنوان کتاب در ۱۳۲ هزار و ۵۰ جلد در دسترس علاقه‌مندان به مطالعه قرار گرفته است.

عیسی فلاحی با اشاره به تفکیک کتاب‌های چاپ مجدد و چاپ نو ادامه داد: از این تعداد، ۱۰ عنوان کتاب چاپ مجدد و ۱۷۳ عنوان تألیف و چاپ جدید هستند.

وی همچنین ۶۷ عنوان کتاب چاپ شده استان در سال جاری را شامل کتاب‌های کُردی و مابقی را نیز به زبان فارسی اعلام کرد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان تصریح کرد: طی چهار سال اخیر روند رو به رشدی از لحاظ تعداد عناوین کتاب‌های چاپی داشته ایم اما میزان تیراژ کتاب به دلیل گرانی کاغذ کاهشی بوده است.

تیراژ کاهشی است

فلاحی به اهمیت و جایگاه کتاب در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: کتاب مهم‌ترین عنصر فرهنگی است و حمایت از کتاب و کتابخوانی وظیفه همه مسئولان است و باید از ترویج فرهنگ مطالعه در کشور حمایت شود.

وی با بیان اینکه توسعه جوامع در گرو توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و بالا رفتن سرانه مطالعه افراد جامعه است، افزود: تلاش می‌کنیم فضایی فراهم شود که ناشران کتاب‌های بیشتری از نویسندگان استان به چاپ برسانند و مسائل و مشکلاتی که پیش روی فعالان این حوزه است به حداقل برسد.

فلاحی تأکید کرد: برای رشد و شکوفایی جامعه لازم است آحاد مردم کتاب‌خوانی را سرلوحه زندگی خود قرار دهند و از اثرهای نویسندگان کشور حمایت شود تا شاهد شکوفایی فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه باشیم.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از گرانی کاغذ، پایین آمدن قدرت خرید مردم، گرانی و تورم موجود در جامعه و پایین آمدن سرانه مطالعه را از دلایل کاهش میزان انتشار کتاب در استان نام برد.

فلاحی افزود: افزایش کمک‌های حمایتی از جمله تسهیلات کم بهره یا بلاعوض، افزایش خرید دولتی و اهدای کاغذ یارانی به نویسندگان و انتشاراتی‌ها از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در افزایش تعداد عناوین و تیراژ کتاب در استان کردستان بسیار مؤثر واقع شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 954039

مهمترین اخبار ایران و جهان: