نیوز سیتی!
25 بهمن 1401 - 16:17

گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در آلماتی + تصاویر

مراسم گرامیداشت روز ملی جمهوری اسلامی و چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در شهر آلماتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، مراسم گرامیداشت روز ملی جمهوری اسلامی و چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در شهر آلماتی برگزار شد.

در این مراسم «محسن فغانی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر آلماتی و «بخچان بولیگنف» رئیس نمایندگی وزارت خارجه جمهوری قزاقستان در این شهر، جمعی از دیپلمات‌ها و روسای نمایندگی‌های کشورهای خارجی، سفرا و دیپلمات‌های پیشین خارجی، اساتید دانشگاه‌ها و اساتید زبان فارسی، مدیران شرکت‌های تجاری، تجار و ایرانیان مقیم قزاقستان حضور یافتند.

این مراسم با نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان آغاز شد. سپس به نشانه‌ی ادای احترام به جانباختگان زمین لرزه اخیر در ایران، سوریه و ترکیه یک دقیقه سکوت کردند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران ضمن خوش آمدگویی به مهمانان جهت حضور در این مراسم و درود به روح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) ، به دستاوردهای ملی کشورمان در 44 سال گذشته در زمینه‌های مختلف اشاره کرد.

وی در بخشی از سخنان خود  اعلام کرد: ایران با برخورداری از موقعیت راهبردی جغرافیایی، منابع عظیم طبیعی، نیروی انسانی توانمند، بازار گسترده، ظرفیت بزرگ اقتصادی و بهره گیری از دستاوردهای کم‌نظیر علمی و فناورانه خود، آماده همکاری و تعامل در جهت خدمت به رفاه و توسعه مردمان منطقه و همسایگان است و مصمم است در این راستا با تمامی کشورهای جهان همکاری‌های همه‌جانبه از جمله در حوزه اقتصادی و تجاری خود را گسترش دهد.

فغانی با اشاره به پیشرفت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران در کلیه زمینه‌ها گفت: ایران توانسته است رتبه هفتم جهان در تولید نانو دارو، رتبه چهارم دنیا در علم نوین نانو، رتبه دوم تولیدکننده داروهای نوترکیب هموفیلی فاکتور 7 و 8 ، رتبه 5 در بین سازندگان لیزرهای پرتوان، رتبه چهارم دنیا در تولید علوم درمان ناباروری و رتبه 15 جهان در چشم پزشکی بدست آورده و جزو 10 کشور برتر دنیا در جراحی‌های قلب و دریچه قلب باشد.

وی در ادامه افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران، در راستای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و تامین منافع ملت بزرگ ایران، با اتخاذ سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند، اولویت خود را بر گسترش مناسبات خارجی با منطقه آسیا، کشورهای دوست و متعامل، خصوصا همسایگان و در عین حال، روابط متوازن با کشورهای سایر مناطق جهان قرار داده است. جمهوری اسلامی ایران نقش بی‌بدیلی در تامین ثبات و امنیت منطقه داشته و در صف مقدم مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر قرار دارد. یاد و خاطره قهرمان ملی و فراملی مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، شهید ژنرال قاسم سلیمانی و همه شهدایی که جان خود را در ‌راه تامین صلح و امنیت در منطقه و جهان فدا کردند را گرامی می‌داریم.

رئیس نمایندگی وزارت خارجه جمهوری قزاقستان در آلماتی ضمن تبریک روز ملی و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به ملت شریف ایران در بخشی از سخنرانی خود گفت: سال گذشته سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک فی‌مابین را جشن گرفتیم. در سی سال گذشته کشورهای ما به دستاورد های چشمگیری نائل شده‌اند. گفتمان سیاسی، سفرهای مشترک، ملاقات‌های منظم در سطوح بالا و اسناد منعقد شده جهش بسیار خوبی را به تحکیم همکاری‌های فی مابین داده است. مثال بارز این امر، گسترش روز افزون همکاری‌های ما در زمینه‌های تجاری- اقتصادی، حمل و نقل، فرهنگی، بشردوستانه است.

همچنین وی ضمن ابراز خرسندی از گسترش روز افزون روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف و اشاره به برگزاری موفقیت آمیز هجدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان اعلام کرد: نتایج هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری،  عملی- فنی و فرهنگی- بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان این اجازه را به ما می‌دهد که پیش بینی خوشبینانه‌ای از رشد همکاری‌های فیمابین در همه حوزه‌ها داشته باشیم.

«محکم عارف اف» رئیس جامعه تاجیکستانی‌های مقیم قزاقستان ضمن ارسال پیامی ضمن تبریک چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کرد که انقلاب اسلامی ایران از یک سو منشا تغییرات شگرف در عرصه ملی و سیاسی برای ایران بوده و از سویی دیگر با حفظ کرامت انسانی و حقوقی و با رعایت اصل حسن همجواری  باعث تاثیرات زیادی بر افکار و اندیشه  ملت های منطقه و فرامنطقه بوده است.

در ادامه کلیپ‌های از دستاوردهای علمی، جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی و تاریخی ایران به نمایش گذاشته شد.

همچنین در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از صنایع دستی زیبای ایرانی و همچنین تولیدات برخی از تولید کنندگان ایرانی مقیم قزاقستان و برخی از کالاهای صادارتی ایران به قزاقستان و تابلوهای زیبایی از مناطق دیدنی ایران به نمایش در آمد که از این ابتکار مورد توجه شرکت کنندگان این مراسم قرار گرفت. 

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1038323

مهمترین اخبار ایران و جهان: