نیوز سیتی!
01 فروردین 1402 - 16:11

تقارن بهار طبیعت با ماه بهار قرآن در استان فارس/گشت و گذار در استانی سرشار از سنت های کهن

عطر بهار را در استان فارس از بهمن ماه می توانی استشمام کنی ، آن گاه که درختان بادام شکوفه برمی آورند و کم کم پرندگان نغمه خوان ،آواز سر می دهند و امسال تقارن بهار طبیعت با ماه بهار قرآن بر زیبایی فصل خرمی و سرسبزی افزوده و معنویت را با آن عجین نموده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رد پای بهار را در زمستان فارس هم می توان نظاره کرد ، استان خوش آب و هوایی که طبیعتی زیبا و بکر دارد و هرساله مسافران نوروزی را از جای جای این کشور پهناور به حضور می پذیرد.

امسال، ادغام نوروز با ماه میهمانی خدا سفرهای نوروزی را پیش انداخته و میهمانان زیادی را به سرزمین فارس فراخوانده است . در احادیث و روایات ما از روزی که در آن گناه نشود به (عید و نوروز ) تعبییر می شود که عجین شدن نوروز با ماه مبارک رمضان ، این مهم را محقق تر نموده است.

فرهنگ های نوروزی

خانه تکانی از اسفندماه شروع می شود و مهم تر از خانه تکانی منازل ، خانه تکانی دلها است که باید آن ها را از کینه و کدورت پاک نمود و آن را به آشتی و دید و بازدید بزرگترها و خویشان صیقل داد.

صله  رحم در نوروز ایرانیان و فارسیان جایگاهی ویژه دارد و بزرگان ، عیدی را سر سفره هفت سین به نشانه  تبرک از وسط قرآن برداشته و به اعضای خانواده می دهند.

در این میان، عیدی دادن به بچه ها ذوق و شادی را برای آنان به ارمغان می آورد و عیدی گرفتن از دست بزرگترها در نظر بچه ها جلوه  ویژه ای دارد.

پهن کردن سفره  هفت سین چند ساعت قبل از تحویل سال از آداب ایرانیان است و برخی آن را تا روز سیزده بدر پهن نگه می دارند .پس از ظهور اسلام در ایران ، قرآن جزئی انفکاک ناپذیر از سفره های هفت سین ایرانی شد که در لحظه  تحویل سال ، نوروز را با تلاوت آیاتی از این کتاب پربرکت آسمانی و دعا کردن آغاز می کنند.

وجود هفت سین و تقدس عدد هفت نزد ایرانیان به علت دلال بر مفاهیم مثبت ، خوش یمنی و فال نیک است ، همچنان که هفت خان رستم در شاهنامه ، هفت آسمان ، هفت اقلیم ، هفت روز هفته ، هفت پیکر نظامی و هفت شهر عشق در ادبیات فارسی مشهور می باشد.

هر کدام از سین های سفره  هفت سین ، نماد یک مفهوم هستند و حکایت از رویش ، زایش ، باروری ، فراوانی و برکت دارند.

سیب نماد سلامتی ،تندرستی و زیبایی است و سرکه حکایت از زدودن آلودگی و باطل کردن سحر و جادو دارد . سماق ، نماد مهر و پیوند دلها است و سنجد نمادی از عشق محسوب می شود .سمنو ، زایش و باروری را تداعی می کند و سیر بیانگر سلامتی بدن و زدودن چشم زخم است.

سبزه نماد روشنایی و فزونی است که تا روز سیزده بدر آن را نگه می دارند و به آب و یا در طبیعت می اندازند و سکه نیز نمادی از برکت و دارندگی می باشد.

آیینه از دیگر اجزای سفره هفت سین است که سمبل شفافیت و صفا بوده و قرار دادن تخم مرغ های رنگ شده در سفره هفت سین از نژاد و نطفه حکایت میکند.

ماهی قرمز، سمبل عید ایرانیان و ماه سپری شده  اسفند است و قراردادن شمعدان و شمع در سفره هفت سین نشان از پایداری، نور و گرما دارد . زاغ و اسفند نیز در فرهنگ ایرانی اسلامی از دیرباز برای دوری از چشم زخم جایگاه ویژه ای دارد و در هفت سین نوروز نیز جا خوش کرده است.

ظرفیت های گردشگری استان فارس

استان فارس هرساله گردشگران زیادی را در نوروز به حضور می پذیرد که این امر نشان از ظرفیت های منحصر به فرد گردشگری این استان پهناور دارد.

یکی از ویژگی های خوب صنعت گردشگری این است که می توان بدون هیچ گونه خسارت به طبیعت و پیامدهای منفی آن بر روی آب و هوا به درآمدزایی بالایی رسید . سازمان گردشگری جهانی معتقد است که بعد از صنعت نفت و خودروسازی، صنعت گردشگری جزو صنعت های موثر در تولید شغل و سرمایه است تا بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه توجه ویژه ای به این صنعت سودآور داشته باشند.

استان فارس به دلیل دارا بودن موقعیت جغرافیایی وسیع ، تنوع آب و هوایی ، تنوع قومی و فرهنگی، آثار تاریخی ارزشمند، شرایط زیست محیطی متفاوت ، جاذبه های روستایی و شهری و ... جایگاه مهمی در گردشگری ایران دارد . تنوع جاذبه های توریستی این استان به اندازه ای است که خود به تنهایی ، ایران را در خود جای داده و مرجعی برای ایران شناسی است.

سابقه  فارس به دوران پیش از تاریخ برمی گردد و تخت جمشید و پاسارگاد از مهم ترین جاذبه های تاریخی آن به شمار می آید . ثبت بالغ بر 3 هزار اثر تاریخی و فرهنگی در آثار ملی و ثبت آثاری مثل تخت جمشید،پاسارگاد و باغ ارم در فهرست آثار جهانی نشان دهنده قدمت دیرین استان فارس است.

وجود امام زادگان واجب التعظیم مثل شاه چراغ (ع) ،مقبره ی سید میرمحمد،امامزاده سید علاءالدین حسین و مساجد تاریخی همچون مسجد نصیرالملک و مسجد عتیق از ویژگی های کم نظیر فارس است که همواره گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند و روحیه  مهمان نوازی مردم فارس و شیراز نیز بر ظرفیت های گردشگری استان فارس افزوده است.

از دیگر آثار تاریخی و فرهنگی استان فارس می توان به آرامگاه شعرای بزرگ فارسی یعنی حافظ، سعدی،خواجوی کرمانی، بازارچه های شهری و روستایی ، شهر پارسه با قدمت چندین هزارساله  خود ، بازار ، حمام وکیل ، ارگ کریم خان زند و بافت قدیمی شهر شیراز اشاره کرد .وجود این آثار این آثار تاریخی در این استان باعث شده است تا شیراز به عنوان مرکز استان فارس ، به عنوان پایتخت فرهنگی کشور ،شهرت پیدا کند.

هم چنین گردشگری سلامت در استان فارس به دلیل قابلیت ها و مزیت های بی شمار توانسته است رشد چند برابری در مقایسه با سایر انواع گردشگری داشته باشد . فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی ، پایین بودن هزینه های خدمات درمانی، تنوع و کیفیت بالای خدمات بهداشتی مانند پیوند اعضا ، انواع جراحی ها ، داشتن منابع انسانی مجرب ، بهترین مراکز درمان ناباروری و ... به یکی از گزینه های مناسب برای جذب گردشگران از سراسر دنیا تبدیل شده است.

یادداشت از: فاطمه دیباور

پایان پیام/د

منبع: فارس
شناسه خبر: 1103223

مهمترین اخبار ایران و جهان: