نیوز سیتی!
20 خرداد 1402 - 11:32

ولایت فقیه ابزاری است که می‌تواند تعارضات زندگی روزمره و شریعت را رفع کند+فیلم

در جدیدترین قسمت از برنامه «وقت سیاست»، یوسف امیری و محمدباقر امتی پژوهشگران علوم اجتماعی درباره ولایت‌فقیه به گفت‌وگو نشستند. این دو تبیین کردند که چگونه ولایت مطلقه فقیه توانست مبنایی مشروع برای جمهوریت در ایران بسازد.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، اسلام‌گرایی فقط در ایران به پیروزی رسید. انقلاب اسلامی با نظریه ولایت فقیه رقم خورد و در بالاترین سطح مردم‌سالاری بر ایران، حاکم شد. از همان ابتدای تأسیس جمهوری اسلامی بیم آن می‌رفت که ولایت فقیه با اقتدارگرایی دینی پیوند بخورد و همچنان این پرسش پیش‌روی نظریه مردم‌سالاری دینی وجود دارد. اما پرسش مهم‌تر این است که اساساً در جغرافیای ایران، ضرورت تاریخی تحقق ایده ولایت فقیه چه بود؟

در جدیدترین قسمت از برنامه «وقت سیاست»، یوسف امیری و محمدباقر امتی پژوهشگران علوم اجتماعی درباره اسلام سیاسی و ولایت‌فقیه به گفت‌وگو نشستند. یوسف امیری در این جا توضیح می‌دهد که چگونه ولایت مطلقه فقیه تنها نمونه‌ای بود که توانست مبنایی مشروع برای جمهوریت در ایران بسازد. محمدباقر امتی نظریه ولایت فقیه را مهم‌ترین ابزاری می‌داند که می‌تواند تعارضات میان زندگی روزمره و شریعت را رفع کند.

در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌بینید.

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1274723

مهمترین اخبار ایران و جهان: