نیوز سیتی!
23 اردیبهشت 1402 - 16:58

برداشت گل محمدی از ۲۲۰ هکتار گلستانهای آذربایجان غربی آغاز شد

ارومیه - سرپرست معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گل محمدی در ۲۲۰ هکتار از گلستان‌های این استان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی دیانتی ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر ۳۹۹ هکتار از اراضی آذربایجان غربی زیر کشت گل محمدی قرار دارد که ۲۰۰ هکتار آن، بارور و مابقی به صورت نهال است، افزود: امسال میزان برداشت گل محمدی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه زمان برداشت گل محمدی از اوایل خرداد ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد، بیان کرد: ارقام گل محمدی موجود استان رقم‌های مخصوص گلاب به منظور گلاب کشی و رقم مربایی جهت تهیه مربا و مارمالاد است.

سرپرست معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سالانه ۹۰۰ هزار لیتر گلاب در استان استحصال می‌شود، اظهار کرد: میزان تولید گل تر از اراضی زیر کشت این محصول در استان بیش از ۷۵۰ تن است.

دیانتی با بیان اینکه گل محمدی فرآورده‌های بسیاری دارد، گفت: ۸۰ درصد گل‌های تر برای عرق گیری، و بقیه به صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشک با اهادف صادراتی استفاده می‌شود.

سرپرست معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان غربی اضافه کرد: ارقام مورد استفاده برای کشت این محصول در سطح استان بیشتر گل محمدی خوی بوده و از ارقام محلی کاشان نیز به صورت محدود برای کشت استفاده می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان‌های خوی و ارومیه است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه متوسط عملکرد برگ گل محمدی در هر هکتار ۳.۶۰۰ کیلو گرم است، اضافه کرد: ارقام مورد استفاده برای کشت این محصول در سطح استان اغلب گل محمدی خوی بوده و از ارقام محلی کاشان نیز به صورت محدود برای کشت استفاده می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان‌های خوی و ارومیه است.

وی با اشاره به مصارف گل محمدی اضافه کرد: از ۸۰ درصد محصولات برای عرق گیری، و مابقی به صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشک به منظور صادرات استفاده می‌شود.

دیانتی با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کشت این گیاه دارویی اظهار کرد: رویکرد سازمان در جهت افزایش سطح زیر کشت و تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است. به طوری که در سال‌جاری و در جهت حمایت از کشت گیاهان کم آب بر تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار پاجوش گل محمدی با یارانه بین کشاورزان استان توزیع گردیده است.

برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد ارقام گل محمدی موجود استان رقم‌های مخصوص گلاب به منظور گلاب‌کشی و رقم مربایی برای تهیه مربا و مارمالاد است.

گل محمدی پس از باز شدن دوام کمی روی شاخه دارد و در صورت تأخیر طی ۲۴ ساعت رنگ آن به سفیدی گراییده و می‌ریزد و تأخیر زمان برداشت باعث افت شدید کیفیت گلاب و اسانس استحصال شده دارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1209123

مهمترین اخبار ایران و جهان: