نیوز سیتی!
06 خرداد 1402 - 09:39

ریزه‌کاری‌های نگهداری از گل‌های آپارتمانی

گل‌های آپارتمانی انواع مختلفی دارند و برای هرکدام دستورالعمل‌های مراقبتی متفاوتی وجود دارد. اگر می‌خواهید نکات و ریزه‌کاری‌های نگهداری از گل‌های خانه خود را بدانید این مطلب را بخوانید.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد، سیده معصومه میرفروغی در خصوص انواع گل‌های آپارتمانی و شرایط نگهداری آن‌ها گفت: گل‌هایی که در منزل نگهداری می‌شوند بسته به میزان نوری که نیاز دارند به دو نوع گل‌های آپارتمانی با نیاز نوری کمتر و گل‌های گلخانه‌ای با نیاز نوری بیشتر تقسیم می‌شوند.

کدام گل‌ها نیاز نوری بیشتری دارند؟

کارشناس فضای سبز سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد افزود: معمولا گیاهان گل‌دار و گل‌هایی که برگ‌های رنگی دارند مانند انواع گل شمعدانی و حسن‌یوسف به نور بیشتری نیاز دارند و باید در گلخانه نگهداری شوند.

وی ادامه داد: برخی گل‌ها نیز مانند زاموفیلیا، یوکا، دیفن، پتوس، برگ بیدی، شفلرا، بنته قنسول، سانسوریا، انواع بنجامین و ...که به گل‌های سایه‌پسند نیز معروف‌اند نور کمتری لازم دارند و می‌توان آن‌ها را در پشت پنجره و یا مکانی بدون نور پرورش داد.

میرفروغی بیان داشت: انواع کاکتوس نیز در مقابل گرما و کم‌آبی مقاوم هستند پس نسبت به دیگر گل‌ها آب کمتری لازم دارند یعنی در تابستان هفته‌ای یک‌بار و زمستان هر ۲ هفته یک بار باید آبیاری شوند.

وی گفت: البته منظور از گلخانه محلی است که نور آن کنترل شده باشد یعنی نور مستقیم به گل نتابد و از پشت پرده و یا فیلتر باشد که این امر برای گل‌های آپارتمانی نیز صدق می‌کند.

دمای محیط نگهداری گل‌های آپارتمانی باید چند درجه باشد؟

کارشناس فضای سبز ادامه داد: گل‌هایی که در منزل نگهداری می‌شوند دمای کنترل شده‌ای لازم دارند و این دما معمولا باید بین ۱۵ تا ۱۸ درجه باشد.

میرفروغی اظهار داشت: این گل‌ها در فصل تابستان آبدهی بیشتری لازم دارند و در زمستان نیاز آبی کمتری دارند به طور مثال یک گل در تابستان هر روز یا یک‌روز در میان و در فصل زمستان هفته‌ای دو بار به آب نیاز دارد.

وی با بیان اینکه البته برخی گل‌ها استثنا هستند و خاکشان همیشه باید مرطوب باشد، افزود: زمانی که خاک پای گل تا عمق ۲ سانتی‌متر خشک شد نیاز به آبیاری مجدد دارد که این امر برای ۹۰ درصد گل‌ها صدق می‌کند.

کارشناس فضای سبز بیان داشت: خاک این مدل گل‌ها نباید زیاد مرطوب باشد اما برخی گل‌ها مانند حسن‌یوسف آب بیشتری لازم دارند.

چه زمانی به گل کود دهیم؟

وی با بیان اینکه کودهای مورد نیاز گل در سه مدل مایع، جامد و آهن تقسیم می‌شود، افزود: برای هر گل بسته به نیازش باید هر ۲ هفته یک بار یک مدل از کودهای نام برده شده استفاده شود البته گاهی استفاده از قرص آسپرین و .. نیز برای تقویت و کاهش استرس گل توصیه می‌شود.

میرفروغی ادامه داد: مواردی که دارای برگ‌های رنگی و گل‌دهی هستند نیاز به آهن دارند در واقع زردی یا تیرگی برگ‌های تازه رشد کرده نشانه کمبود آهن است که باید در فصل رشد ماهی یک بار آهن دریافت کنند.

وی اظهار داشت: گل‌هایی که سبزینگی بیشتری دارند نیز به کود «سه‌بیست» که دارای عناصر اصلی است نیاز دارند تا رشد بهتری داشته باشند.

کارشناس فضای سبز با بیان اینکه گل رابطه‌ای دوستانه با انسان دارد، گفت: اگر گل ارتباط خوبی با صاحبش بگیرد و محبت و انرژی مثبت دریافت کند رشد بهتری خواهد داشت.

خاک گلدان را کی عوض کنیم؟

وی افزود: خاک گلدان سالی یک بار یعنی اواخر اسفند یا اوایل فروردین که فصل رشد گیاهان است باید عوض شود و بهتر است که این خاک ترکیبی از خاک باغچه، کودآلی و ماسه باشد.

میرفروغی بیان داشت: برخی گیاهان مانند گل‌های آپارتمانی نیاز به خاک سبک‌تری دارند که خاک برگ بیشتری لازم دارند.

کارشناس فضای سبز ادامه داد: سایز گلدان باید متناسب با اندازه گل باشد یعنی نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشد چراکه مناسب نبودن گلدان جلوی رشد گل را می‌گیرد.

وی بیان داشت: گلدان گلی را که از گلخانه خریداری می‌شود به محض رسیدن به خانه عوض نکنیم، باید اجازه دهیم گل با همین گلدان به شرایط جدید عادت کند و بعد در صورت مناسب نبودن گلدان آن را تعوض کنیم.

وی تصریح کرد: جنس گلدان خیلی مهم نیست و این امر بیشتر سلیقه‌ای است اما خوب است بدانیم گلدان پلاستیکی آب بیشتری و گلدان سفالی آب کمتری را در خود نگهداری می‌کنند.

میرفروغی بیان داشت: اکثر گل‌های آپارتمانی از طریق قلمه‌زدن و ریشه‌دار شدن در آب تکثیر می‌شوند.

وی در پایان گفت: امروزه برخی‌ها علاقه دارند گل را تنها در آب نگهداری کنند که گل‌هایی نظیر پتوس، برگ‌بیدی و بامبو از جمله مواردی هستند که امکان نگهداری در شیشه را دارند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1240923

مهمترین اخبار ایران و جهان: