نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 12:39

ثبت 47 اثر تاریخی و عنصر فرهنگی ایران در فهرست میراث جهانی/ کاروانسرای سعد السطنه قزوین ثبت جهانی می شود

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ایران اسلامی تاکنون توانسته موفق به ثبت 26 اثر فرهنگی و تاریخی در فهرست میراث ملموس جهانی و 21 عنصر فرهنگی در میراث ناملموس جهانی شود و جزو 10 کشور برتر دنیا قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی دارابی در آئین نکوداشت پاسداری از میراث ناملموس خوشنویسی که صبح امروز در محل سالن اجتماعات شهید امامی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که از استان قزوین سخن می گوییم از بزرگان و گنجینه های بی نظیر علم و فرهنگ به ویژه از کلام، زبان و قلم سخن می گوییم که فخر جامعه ایرانی هستند و بالاتر از آن، امروزه در ابعاد بین المللی نقش آفرینی می کنند که علامه رفیعی و استاد علی اکبر دهخدا خالق لغت نامه در صدر نامداران قرار دارند و علم و توان آنها حاصل تربیت شاگردان مختلف شده است.

وی افزود: به برکت وجود میرعماد استاد بزرگ خط نستعیلق که در صدر هنر خوشنویسی قرار داشته، قزوین از گذشته تاکنون به عنوان پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران مطرح بوده است.

قائممقام وزیر و معاون میراثفرهنگی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، خوشنویسی را زیبانویسی و مترادف خلق زیبایی و حاصل آن را منظومه فکری، تفکر و اندیشه خالق اثرات مختلف در این عرصه دانست و تصریح کرد: تاملی در مظاهر فرهنگ ایرانی اسلامی در طول تاریخ و تجلیات آن در انواع میراث فرهنگی ناملموس از جمله خوشنویسی فارغ از آنکه ما را از افتخارات ملی و میراثی آگاه می کند زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که به مثابه چراغی برای ترسیم آینده تمدن ایران اسلامی به آن بنگریم و در فرایند آینده پژوهی بتوانیم از این تاریخ به ویژه خوشنویسی به عنوان یک نمونه موفق در بازآفرینی هنر ملی توجه داشته باشیم.

دارابی افزود: در تاریخ هنر خوشنویسی ایران به ویژه با ابداع خط نستعلیق توسط ایرانیان به عنوان الگویی بسیار ارزشمندی برای تحقق هنر مبتنی بر هویت ایرانی اسلامی هستیم چرا که ایرانیان به رغم تلاش بی بدیلی که در تنظیم خطوط 6 گانه عربی و... کردند تلاش زیادی هم برای ایجاد رسم الخط خاصی کردند که وجه تمایز آنها در اختلاف در شکل حروف، کلمات و نسبت و سطح در دور هر کدام بود.

وی ادامه داد: تاریخ کهن ایرانیان در پاسداشت زبان فارسی در زمان حکیم ابوالقاسم فردوسی خالق شاهنامه که شناسنامه ملی ایرانیان و تاریخ ما محسوب می شود به خوبی نمایان و جلوه گری می کند آنجا که دیوان برای نجات از اسارت، هنر بزرگ یعنی خط را به پادشاه طهمورث آموختند.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: میراث فرهنگی ناملموس به عنوان میراثی که از گذشتگان به ما رسیده، مد نظر نیست و بیرق خواستن و توانستن ایرانیان برای نوزایی هنر، زبان و فرهنگ ایرانی را ضمن برخورداری از ارزش های برجسته، جهانی می کند و الگوی موفق و دست یافتنی برای نوزایی انواع دیگر فرهنگ و هنر را رقم می زند.

دارابی ادامه داد: در عصر ارتباطات، جهانی سازی به مثابه گفتمان غالب است و بر این اساس می توانیم ارزشها و هنجارهایی که آن را می پسندیم را به سایر ملل جهان القا کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: با آگاهی از میراث ملموس و ناملموس و تمدن فرهنگی پیشتاز و مولد ایران فرهنگی با قدمت 7 هزار ساله تاریخ که پرچمدار علم و توسعه در جهان است، می توان نسل جوان را به هویت پرافتخار گذشته خود رساند و با امید به آینده از میراث بزرگ فرهنگی صیانت و حفاظت کرد و همچنان بر قله بلند فرهنگ و هنر جهان با صلابت و اقتدار از داشته های خود سخن گفت.

وی اضافه کرد: ایران اسلامی تاکنون موفق به ثبت 26 اثر فرهنگی و تاریخی در فهرست میراث ملموس جهانی و 21 عنصر فرهنگی در میراث ناملموس جهانی شده و جزو 10 کشور برتر دنیا قرار دارد. به دلیل شرایط انقلاب و جنگ طی دو دهه نتوانستیم از فرصت ثبت میراث جهانی استفاده کنیم و اگر ثبت جهانی آثار بسیار زیادی که داریم صورت می گرفت، به گفته سفیر ایتالیا به همراه این کشور در رتبه نخست قرار داشتیم.

این مقام مسئول بیان کرد: ثبت عناصر فرهنگی ناملموس در فهرست میراث جهانی از جمله «برنامه ملی پاسداری از هنر خوشنویسی ایران» که در سال آغازین فعالیت دولت سیزدهم به دست آمد موفقیت بزرگ محسوب می شد که هدفش تثبیت نقش محوری ایران در تاریخ فرهنگ و هنر و تمدن جهانی بود.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: امسال ۵۶ کاروانسرا برای ثبت جهانی به یونسکو داده شده که کاروانسرای سعد السطنه قزوین یکی از این آثار است که افتخار استان قزوین و کشور محسوب می شود.

دارابی ادامه داد: لازم است سالانه در هفته میراث فرهنگی از هنرمندان، پیشکسوتان و سرآمدان هنر خوشنویسی تجلیل و تقدیر شود و حلقه استاد و شاگردی تداوم داشته باشد و نسل جوان با انگیزه توسط اساتید برجسته تربیت شود. از سویی اموزش هنر خوشنویسی باید در مدارس و دانشگاه ها و... رونق یابد.

وی اضافه کرد: برنامه هایی را برای اقتصاد هنر در دستور کار داریم که با همکاری و مشارکت دستگاه های دیگر به اجرا در می آوریم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1224767

مهمترین اخبار ایران و جهان: