نیوز سیتی!
03 خرداد 1402 - 10:15

توجه به آبخیزداریِ راهبردی، به منظور کاهش تنش آبی مازندران

معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: با توجه به تنش آبی پیش‌آمده در مازندران، یکی از مهم‌ترین راهبردها جهت کاهش آن، توجه به طرح‌های آبخیزداری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، رضا علیخانی در نشستِ بررسی تنش آبی مازندران، با بیان اینکه یکی از مسئله‌های مهم مازندران در امسال بحران و تنش آبی است، اظهار کرد: تلاقی چند پدیده هم‌زمانِ با هم مانند: افزایش دما و کاهش نزولات جوی، موجب تنش آبی در استان شده‌است.  

وی، عقب‌ماندگی‌های زیرساخت‌ها جهت مهار، جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و انتقال آب را نیز از دیگر عوامل تنش آبی مازندران دانست و افزود: افزایش تقاضا جهت افزایش زنجیره تولیدِ کشاورزی و صنعتی و همچنین افزایش جمعیت و اسراف در مصارف خانگی، بر تنش آبی شدت بخشیده.

معاون عمرانی استاندار مازندران با اشاره به اینکه هرچه جلوتر می‌رویم بر شدت تنش آبی افزوده می‌شود، یادآور شد: در گذشته، توسعه‌نیافتگی و نیاز بشر به استفاده از آب و خاک موجب تنش آبی و فرسایش خاکی می‌شد اما امروزه علی‌رغم توسعه‌یافتگی، به دلیل توجه‌نکردن به طرح‌هایی همانند آبخیزداری، همچنان شاهد افزایش روزافزون تنش و فرسایش هستیم.

علیخانی، آبخیزداری و آب‌خوان‌داری را راهکار قدیمی دانست که نیاکان ما به درستی از آن بهره می‌بردند اما در مقطعی به آن توجه نشده‌است. وی تصریح کرد: آبخیزداری پدیده بسیار مهمی برای مدیریت منابع آب و بازچرخانی به سفره‌های زیرزمینی است و استفاده بهینه از آب به ویژه مهار آب‌های سطحی و سرازیر شدن کمتر آن به سمت دریا و هدایت به سمت زمین‌های کشاورزی، جزو برنامه‌هایی است که اجرایی خواهدشد.

وی، پُرآب‌تر شدن سفره‌های زیرزمینی و چشمه‌های استان را با اجرای طرح آبخیز و آب‌خوان‌داری، از اهداف و چشم‌اندازهای کلان استان اعلام و خاطرنشان کرد: بیش از ۱۶ تُن در هکتار، فرسایش خاک اتفاق می‌افتد که با مطالعات دقیق به دنبال کاهش فرسایش هستیم. البته این امر با توجه به بهبود زیرساخت‌های آبخیزداری محقق خواهدشد.

 

معاون عمرانی استاندار مازندران گفت: طرح‌های آبخیزداری، برنامه‌های بلندمدتی را دنبال می‌کنند که هدف  

آن، مدیریت کنترل سیلاب و جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک و بازچرخانی آن به سمت زمین‌های کشاورزی است.

وی در ادامه افزود: در برخی از مناطق اگر طرح آبخیزداری به‌درستی اجرا شود شاید حتی نیاز به ساخت سد نیز نباشد.

علیخانی با اشاره به اینکه تکنیک ساده و کم هزینه آبخیزداری به‌ویژه استفاده از مصالح ساده موجود در محل اجرای طرح، می‌تواند کمک بزرگی به کنترل و حتی تقویت منابع آبی استان کند، افزود: طرح آبخیزداری به منابع مالی چندانی نیاز ندارد؛ اما به دلیل تقویت منابع آبی، بازگشت سرمایه مناسبی به همراه خواهدداشت.

وی از مدیران حوزه منابع آب استان خواست تا در جلسات بررسی تنش آبی، برای اجرای این اهداف طرح‌هایی ارائه دهند. وی تصریح کرد: تمامی طرح‌ها با جزئیات آن در جلسات بررسی خواهدشد تا با تصمیم‌گیری فنی و کارشناسی، بتوان میزان بحران و تنش آبی استان را به حداقل رساند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1234923

مهمترین اخبار ایران و جهان: