نیوز سیتی!
09 خرداد 1402 - 12:26

لبنیات در استان سمنان گران شد/ تولیدکنندگان از مشکلات می گویند

سمنان- افزایش میانگین ۳۰ درصدی قیمت اقلام پروتئینی و به خصوص لبنیات در استان سمنان سبب نارضایتی مردمی شده که از گرانی‌ها و افزایش قیمت کلافه شده‌اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مراکز توزیع و عرضه اقلام لبنی و پروتئینی استان سمنان میزبان مردمی است که در همین چند روز اخیر، بار دیگر گرانی به سراغ سبد خانوارشان آمده و این بار بر روی قیمت لبنیات چنبره زده است. آن هم درست در سالگرد جراحی اقتصادی دولت که دقیقاً قبل از آن مرغ با قیمت ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شد و امروز قیمت همان محصول ۷۳ هزار تومان است.

مردم می‌گویند قرار بود قیمت چهار قلم کالا گران شود و واقعاً قیمت چهار کالا گران شد خوراک، پوشاک، مسکن، خودرو و این یعنی همه زندگی مردم استان سمنان مانند دیگر نقاط کشورمان تحت تأثیر گرانی‌ها قرار گرفته است. نیمه خردادماه ۱۴۰۰ بود زمزمه‌های تغییر قیمت شیر از چهار هزار و ۵۰۰ تومان به شش هزار و ۵۰۰ تومان مطرح شد موضوعی که مردم را بسیار نگران کرده بود چرا که عقیده داشتند با افزایش قیمت شیر محصولات لبنی جهش پیدا خواهند کرد.

فاصله کوتاه جهش قیمت‌ها

دولت سیزدهم اما دست به جراحی اقتصادی زد تا بتواند تأثیرات چند نرخی ارز را کاهش داده و بازار را ثبات ببخشد اما حالا قیمت شیر در مغازه‌ها ۱۷ هزار تومان و قیمت شیر خام ۱۵ هزار تومان است آن هم در مدت دو سال! یعنی شیر چهار هزار و ۵۰۰ تومانی حالا ۱۵ هزار تومان است بیش از سه برابر؛ مردم اما می‌گویند در بازه زمانی خرداد ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۲ حقوق‌هایشان حتی نیم برابر هم بالا نرفته است و این سبب ناترازی شدید اقتصادی در سبد خانوار شده است.

موضوع درباره پروتئینی ها نیز صادق است کافی است بدانیم مرغ کامل تازه پاک شده، بسته بندی بشقابی خردادماه ۱۴۰۰ و درست زمانی که با ۱۰۰ درصد افزایش قیمت روبرو شده بود، هر کیلوگرم ۲۸ هزار تومان و سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو ۴۵ هزار تومان فروخته می‌شد در حالی که امروز قیمت مرغ گرم در بازارهای استان سمنان ۷۳ هزار تومان مصوب شده که البته ران و سینه و … ۹۸ هزار تومان نیز فروخته می‌شوند یعنی در واقع قیمت مرغ نیز دو برابر شده است.

لبنیات در استان سمنان گران شد/ تولیدکنندگان از مشکلات می گویند

قیمت شیر افزایش یافت

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تائید افزایش قیمت شیر، تاکید کرد: در هفته جاری قیمت شیر در دامداری‌ها به ۱۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد و در نتیجه قیمت شیر خام در مغازه‌های عرضه اقلام پروتئینی به صورت فله‌ای به ۱۷ هزار تومان رسیده است.

سید مهدی برهانی با بیان اینکه شاهد افزایش قیمت حدوداً ۲۰ الی ۳۰ درصدی اقلام لبنیاتی هستیم، ابراز کرد: این افزایش قیمت چه در محصولات لبنیات سنتی و چه در زمینه لبنیات محلی رخ داده و هم اکنون در شهرستان‌های هشت‌گانه استان سمنان اعمال شده است.

قیمت مرغ ۷۳ هزار تومان مصوب شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ گرم در این استان ۷۳ هزار تومان است، گفت: هیچ واحد توزیعی حق ندارد بیش از این قیمت، مرغ را عرضه کند همچنین برای نظارت بیشتر نیاز است که مردم هم موارد تخلفات را اعلام تا با بانیان آن برخورد شود.

محمدرضا قاسمی با بیان اینکه درباره مرغ کمبودی نداریم، افزود: در زمینه تولید مرغ در استان سمنان مشکل خاصی وجود ندارد و حتی بیشتر تولید این استان به استان‌های دیگری مانند تهران ارسال می‌شود لذا مردم نگران تأمین نبوده و به ما در نظارت بر بازار کمک کنند.

لبنیات در استان سمنان گران شد/ تولیدکنندگان از مشکلات می گویند

هزینه تولید افزایش یافته است

اما علت گرانی‌ها چیست؟ درباره لبنیات و همچنین مرغ و گوشت تقریباً علت‌ها مشابه هستند تولیدکننده‌ها از افزایش هزینه تولید، عدم رعایت تعهد دولتی‌ها، فساد و… صحبت می‌کنند. یک تولیدکننده مرغ در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه افزایش هزینه‌های تولید از کارگر تا نهاده‌ها، مکمل‌ها و… در همین یک سال اخیر بازهم سبب شده تا قیمت تمام شده مرغ برای تولید کننده افزایش پیدا کند، گفت: برای تولید کننده مرغ حدوداً هر کیلوگرم ۵۸ هزار تومان تمام می‌شود و آن را ۶۰ تا ۶۳ هزار تومان می‌فروشد لذا فروش هر یک دانه مرغ کامل برای مرغدار حتی ۱۰ هزار تومان هم سود ندارد.

محمد اکبری با بیان اینکه مرغداران نقشی در افزایش قیمت مرغ ندارند، ابراز کرد: وقتی بازار مرغ و ارز و نهاده‌ها و… در دست دولت است سرنخ گرانی و مشکلات را هم باید در همان سیاست‌ها و اقتصاد دولتی جست جو کرد نه در مرغداری ما؛ به نظر مرغداران اتفاقاً همین ستاد تنظیم بازار خودش عامل اصلی وضعیت کنونی است زیرا عده‌ای برای بازار مرغ تصمیم می‌گیرند که یک مرغ زنده را در دست خود نگرفته‌اند.

وی با بیان اینکه توزیع نهاده‌ها بزرگترین مشکل ما است، افزود: عملاً در توزیع نهاده‌ها رانت خواری و تخلف و… می‌شود گروهی از مرغداران آنقدر نهاده دارند که آزاد می‌فروشند برخی دیگر باید آزاد بخرند و التماس کنند و این نتیجه سیاست‌های جهاد است. چرا آقای ایکس با یک تلفن باید نهاده‌های طیور بگیرد در صورتی که بقیه باید محروم باشند؟ شگفت اینکه به کسی نهاده داده می‌شود که دو سال است روی هم این میزان آمار جوجه‌ریزی را نداشته است لذا فساد محرز است.

مشکلات تولید لبنیات

یک تولیدکننده لبنیات نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه خرج کارگر و مواد اولیه بالا رفته تا جایی که هزینه‌های تولید در زمینه انواع لبنیات بسیار بیش از گذشته شده است، گفت: دامداران مجبور می‌شوند که قیمت را بالا ببرند چرا که باید به هر صورت ارتزاق کنند.

قاسم عامری با بیان اینکه قیمت‌ها هر میزان افزایش می‌یابد، این دامدار نیست که از آن سود می‌برد، بیان کرد: افزایش قیمت‌ها فقط برای جبران هزینه‌های کارگر، حمل و نقل، اقلام اولیه و… است امروز برای مثال یک دبه ساده پلاستیکی با چهار برابر قیمت نسبت به دو سال قبل روبرو شده مگر می‌توان با همان قیمت آن را عرضه کرد؟

وی با بیان اینکه وقتی در توزیع نهاده‌ها مسئولان جهاد بد و خوب می‌کنند و دوست و آشنا می‌کنند و این مسائل رخ می‌دهد، چرا دامدار را به محکمه می‌برند و افزایش قیمت شیر و لبنیات را از دامدار می‌بینند، افزود: چرا هی مسئولی نمی‌گوید که نهاده‌های دامی در همین دو سال اخیر چقدر گران شده است؟ چطور دو برابر شدن سویا دیده نمی‌شود اما ۳۰ درصد گران شدن شیر دیده می‌شود؟ اگر مسئولان بخواهند همین رویه را داشته باشند تا ده سال دیگر یک قطره شیر در شاهرود تولید نمی‌شود.

در این شرایط که همه ناراضی هستند از تولیدکننده تا مصرف کننده، باید دید که دولت در نهایت چه اقدامی را صورت خواهد داد که حداقل مشکلات تولیدکنندگان محصولات لبنی و پروتئینی و… بیشتر نشود. اتاق اصناف استان سمنان اعلام کرده که قیمت شیر خام از محل دامداری به مبلغ ۱۵ هزار تومان و در فرآیند سکوی شیر تا مراکز توزیع و عرضه با قیمت نهایی ۱۷ هزار تومان در هر کیلو به مشتری تحویل می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1248967

مهمترین اخبار ایران و جهان: