نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 23:11

سفیر ایران: روابط اقتصادی بین ایران و آفریقای جنوبی پتانسیل رشد بیش از این دارد

سفیر ایران در پرتوریا در نشستی که در آن ایرانیان حاضر در آفریقای جنوبی و وزیر خارجه کشورمان حضور داشتند، گزارشی از روابط اقتصادی و مناسبات بین دو کشور داد و گفت که این روابط باید به سطح مورد انتظار سران برسد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مهدی آقاجعفری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پرتوریا امشب (پنجشنبه) 19 مرداد ماه در جمع ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی همزمان با حضور حسین امیرعبداللهیان در پرتوریا اظهار داشت: برای دومین بار در سالجاری افتخار میزبانی وزیر امور خارجه را داریم و این بار ایشان برای برگزاری پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران به آفریقای جنوبی سفر کرده‌اند.

آقاجعفری افزود: این کمیسیون یکی از پویاترین و منظم‌ترین کمیسیون‌های مشترک ایران با دیگر کشورهاست. همین که در 30 سال رابطه دو کشور بعد از فروپاشی آپارتاید 15 کمیسیون مشترک برگزار شده است، خود دلیل روشنی بر این مدعاست. اگر ادعا کنیم آفریقای جنوبی مهمترین کشور و مهمترین شریک ما در کل آفریقاست، اغراق نکرده‌ایم.

جمهوری اسلامی ایران , آفریقای جنوبی ,

وی اضافه کرد: روابط دو کشور استراتژیک و راهبردی است. در این حال معتقدیم هنوز روابط اقتصادی دو کشور به سطح قابل انتظار سران و سطحی که شایسته مردم ایران و آفریقای جنوبی است، ارتقاء نیافته است. امیدواریم در دولت جدید با توجه به عنایت ویژه رئیس جمهور به آفریقا و همین طور شخص وزیر امور خارجه که قبلا در مسؤولیت معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه بوده و بر اهمیت آفریقا به خوبی اشراف و شناخت دارد، وضعیت ما در کل آفریقا و به تبع آن در آفریقای جنوبی متحول شود.

سفیر ایران در پرتوریا بیان کرد: امشب مصادف است با تکمیل ماموریت سه ساله اینجانب به عنوان سفیر ایران در آفریقای جنوبی. در 20 مرداد 1399 در شرایط سخت کرونا وارد محل ماموریت شدم و به مدت نزدیک به یک سال و نیم درگیر شرایط و محدودیت‌های کرونایی در اینجا بودیم که در همه ابعاد روابط و به خصوص ارتباطات با ایرانیان اثرگذار بود. در این سه سال با همکارانم تلاش کردیم خدمتگزاران شایسته‌ای برای ایرانیان مقیم باشیم و با همکاری و همراهی آنها روابط دو کشور را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات خوبی هم انجام شده و توفیقات نسبی نیز کسب شده ولی کافی نیست به عنوان مثال صادرات غیر نفتی ایران و آفریقای جنوبی که در 12 سال گذشته و حتی قبل از تحریمهای سال 1391 به طور متوسط بین 50 تا 70 میلیون دلار بوده در سال 1٤00 بنا بر آمار گمرک ایران بیش از 250 میلیون دلار و در سال 1٤01 نیز بالغ بر 300میلیون دلار بوده است.

 آقا جعفری همچنین گفت: امیدواریم این روند رو به رشد همچنان در سال جاری و سالهای آتی تا رسیدن به اهداف مورد نظر استمرار داشته باشد.  در این زمینه همچنان نیاز است که ظرفیتها و توانمندیهای بیشتر دو طرف بخوبی شناسایی و فعال شود و زمانی میتوان ادعا کرد موفق بوده ایم که روابط اقتصادی و تجاری به معنای واقعی آن به بخش خصوصی و مردم دو کشور تسری یابد و بخصوص بخش خصوصی به شکل واقعی در این همکارها سهیم شود.

سفیر ایران ادامه داد: ایرانیان مقیم در این زمینه جایگاه و نقش ویژه ای دارند البته این مهم مستلزم فراهم آوردن زیرساختها و تسهیلات لازم و حمایت بیشتر از بخش خصوصی است.

آقا جعفری درباره دیگر اقدامات سفارت ایران در افریقای جنوبی گفت: یکی دیگر از حوزه هایی که این سفارت بخصوص در یکسال گذشته در دستور کار داشت و با حمایت همکارانم در وزارت امور خارجه و دیگر نمایندگیهای ذیربط انرژی زیادی را صرف آن کرد، استفاده از ظرفیتهای موجود میان دو کشور در جهت تقویت روابط در بخش چندجانبه و در راس آن بریکس بود که دولت آفریقای جنوبی در این زمینه کاملا همراه بود و حضور ما در این عرصه حمایت بسیار خوبی بعمل آورد که جای تقدیر و تشکر دارد.

جمهوری اسلامی ایران , آفریقای جنوبی ,

وی افزود: ما در ماههای اخیر در همه نشستهای بریکس پلاس یا دوستان بریکس توسط آفریقای جنوبی به عنوان رئیس دوره ای و میزبان بریکس دعوت شده این و لازم است از جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر محترم نیز در این زمینه تشکر ویژه ای داشته باشم که هم خود ایشان همزمان با سمینار سفرا برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه دوستان بریکس به کیپ تاون آمد و هم دعوتی که از دیگر نهادهای ما شده بود با حمایت و پشتیبانی ایشان هیاتهای ایرانی در این نشست ها شرکت کردند که آخرین آن سفر دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی بود که بسیار تاثیر گذار بود.

وی افزود: همچنین از رئیس جمهور محترم نیز برای شرکت در نشست سران بریکس پلاس دعوت شده است و امیدواریم ایشان نیز در این نشست شرکت کنند.

در ادامه این نشست عبدالله سهرابی، مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در جمع ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی گفت: یکی از شعارهای اصلی و نگاه دولت سیزدهم موضوع ایرانیان بوده است و به دلیل حساست موضوع شخص رییس جمهور، رییس دستگاه دیپلماسی کشور را به عنوان جانشین شورای عالی امور ایرانیان انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: ما حدود یک هفتم از جمعیت متخصص ایرانی را در خارج کشور داریم. حضور و نام ایرانیان در خارج از کشور همواره می‌درخشد. بخش اعظمی از ایرانیان به دنبال شما هستند. این نکته بسیار مهمی است که پیوستگی با داخل همواره یکی موضوعات اصلی است.

سهرابی درباره تشکیل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: آقای امیرعبداللهیان اکنون این شورا را تشکیل دادند و هشت کارگروه مشغول سازماندهی کار ایرانیان هستند. من به عنوان خادم عرض می‌کنم در حادثه تلخ کرونا بیش از 1400 میلیارد تومان توسط ایرانی‌ها در این‌باره خرج شد در صورتی که کشورها  اجازه ندادند به ما واکسن برسد.

وی افزود: ما امروز آمدیم دست ارتباط مجدد با ایران اسلامی داشته باشیم و به دستور شخص اقای امیرعبداللهیان این جلسه تشکیل شد و همه برای کمک به شما عزیزان آمده‌ایم. همه شما سفرای ایران اسلامی هستید و ما همه به هم نیازمندیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1436367

مهمترین اخبار ایران و جهان: