نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 15:27

ضرورت کشت سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ اصله نهال در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد_مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت:سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ اصله نهال در چهارمحال و بختیاری باید تولید، کشت و نگه‌داری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اصغر احمدی صبح پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه رویکرد دولت بردن استان‌ها به سمت و سوی رفع شرایط بحرانی است اظهار کرد: ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان چهارمحال و بختیاری می‌تواند به ایجاد اشتغال پایدار کمک کند.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم استان از عقب افتادگی نجات پیدا کند گفت: باید صنعتی را در استان ایجاد کرد که نه تنها به منابع طبیعی ضربه‌ای وارد نمی‌کند بلکه باعث ایجاد اشتغال پایدار نیز می‌شود.

احمدی با بیان اینکه از دادن واحدهای دامداری به صورت پراکنده توسعه‌ای اتفاق نمی‌افتد تصریح کرد: رویکرد را باید به سمت ایجاد مجتمع‌های دامداری تغییر داد.

جهت ۱۸ درصد از اراضی ملی استان سند کاداستری صادر شد

وی یادآور شد: تا کنون جهت ۱۸ درصد از اراضی ملی استان سند کاداستری صادر شده است.

احمدی خاطر نشان کرد: پنجره واحد مدیریت زمین یکی از الزامات بسیار ارزشمند است که توسط وزارت اطلاعات انجام گرفته و منابع طبیعی به عنوان دبیرخانه پنجره واحد است که بر اراضی ملی دولتی مدیریت صحیح انجام می‌دهد.

وی افزود: این پنجره واحد، اراضی ملی را شناسایی و پایش می‌کند و به همه ادارات و دستگاه‌هایی که با زمین و اراضی در ارتباط هستند مربوط می‌شود، در واقع این دستگاه‌ها زیرمجموعه پنجره واحد هستند.

احمدی با اشاره به اینکه موضوع دیگری که توسط این اداره کل انجام می‌شود حفاظت از جنگل و مرتع است گفت: جامعه بهره‌برداران از جنگل و مرتع دامداران هستند که باید مدیریت شوند.

افزایش قیمت گوشت باعث فشار دام بر مراتع شد

وی با بیان اینکه افزایش قیمت گوشت باعث فشار دام بر مراتع شد گفت: خرید نهاده دامی برای دامداران هزینه بر است و دامداران ترجیح می‌دهند از مراتع استفاده کنند.

احمدی از دیگر مواردی که در پی اجرای طرح هدفمندی و مدیریت یارانه‌ها رخ داد، افزایش نزاع بین دامداران بر سر مکان چرا در مراتع دانست و گفت: نزاع بین دامداران منجر به افزایش پرونده‌های قضائی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: طرح‌های بهره‌برداری در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد تا در کنار استفاده از جنگل‌ها و مراتع، این عرصه‌ها را حفظ کنند.

احمدی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد افرادی که درختان جنگل‌ها و مراتع را قطع می‌کنند تا آن را به ذغال تبدیل یا قاچاق کنند گفت: سوداگران چوب و ذغال از طریق جمع‌آوری و خرید از خانواده‌های جنگل‌نشین آن‌ها را تهیه و انبار می‌کنند.

باید وابستگی مردم به جنگل کاهش یابد

وی با اشاره به اینکه باید زنجیره‌ای ایجاد شود تا با اتصال به یکدیگر وابستگی مردم به جنگل کاهش یابد عنوان کرد: در سال گذشته ۳ هزار هکتار طرح‌های مرتع داری در استان اجرا شد.

احمدی یادآور شد: هر کاری جهت نفوذ آب به منابع زیرزمینی شود در حوزه اقدامات آبخیزداری گنجانده می‌شود.

وی با بیان اینکه هر جایی که پوشش گیاهی متراکم باشد اگر باران سیل‌آسا هم ببارد هیچ سیلی به راه نخواهد افتاد گفت: اثرپذیری نفوذ آب به زمین با پوشش گیاهی متراکم ارتباط مستقیم دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه آبخیزداری انجام می‌شود بندهای خاکی است که اثر قابل توجهی در تغذیه آب‌های زیرزمینی دارد.

احمدی با اذعان بر اینکه یکی از اقدامات دولت کاشت یک میلیارد درخت بنا بر برخی الزامات بین‌المللی بود که این طرح در حال انجام است گفت: این اقدام برای مقابله با آلایندگی‌هایی است که کشورهای توسعه‌یافته یا صنعتی ایجاد می‌کنند که براساس این تعهد و الزام بین‌المللی کشورها باید در یک دوره ۲۰ ساله به سمت کاشت درخت به جهت تصفیه هوا پیش بروند.

وی در ادامه افزود: براساس این طرح قرار است سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور تولید و کشت شود که سهم استان ۲ میلیون و ۵۰۰ اصله نهال است که باید تولید، مکان‌یابی، کشت و نگه‌داری شود.

احمدی با اشاره به اینکه نهالساتی در شهرکرد وجود دارد که در گذشته اوضاع خوبی نداشت گفت: تمام تلاش ما در این است که در سال جدید این نهالستان احیا شود و تا کنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار نهال نیز تولید شده است.

وی با بیان اینکه سرانه فضای سبز در کل کشور از ۸ درصد به ۱ درصد باید برسد گفت: هر ایرانی سالانه ۳ اصله نهال را باید بکارد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1435667

مهمترین اخبار ایران و جهان: