نیوز سیتی!
05 مرداد 1402 - 12:41

۷۲ دیگ به نیت ۷۲ یار باوفای حسین(ع) در دشت کربلا

محرم است و بساط دلدادگی و عاشقی پهن و هرکس به یک نیت و خواسته‌ای در عزای سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) خدمت می‌کند یکی با روضه و منبر و آن‌یکی با یک سینی چای و گاهی هم با نذر ۷۲ دیگ به نیت تمام یاران باوفای آن غریب کربلا.

 خبرگزاری فارس-قوچان؛ مجید جعفری مقدم: محرم ماه عشق و دلدادگی به خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) بوده ماهی که در آن دیگر سن و سال مطرح نیست و همه در دستگاه حسین بن علی (علیه‌السلام) به دنبال عرض ارادت به آقای مظلوم دشت نینوا هستند و در سوگ مصیبت‌ها مرثیه سر می‌دهند.

هرکس در این روزها به دنبال خدمت به دستگاه حسینی است یکی با برپا کردن روضه‌های خانگی، آن‌یکی موکب پذیرایی از زائران و دیگری هم با نذر ۷۲ دیگ به نام یاران باوفای اباعبدالله در دشت نینوا تا شاید هرکدام به طریقی نشان دهند که عاشق حسین (علیه‌السلام) و خاندان او هستند و هنوز پس از یک هزار و ۴۰۰ سال ذره‌ای از این تب‌وتاب کم نشده و روزبه‌روز آتش عشق به حسین (علیه‌السلام) بیشتر شعله‌ور می‌شود.

تاسوعای امسال مهدیه قوچان میزبان برپایی ۷۲ دیگ غذا به نیت ۷۲ یار باوفای اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) در دشت کربلاست و عده‌ای جوان و نوجوان که شاید بزرگ‌ترین آن‌ها تنها ۳۵ سال سن داشته باشد دورهم جمع شدند تا به‌گونه‌ای خاص عرض ارادت خود را به امام حسین (علیه‌السلام) نشان داده و سهمی در مراسمات روز تاسوعای حسینی داشته باشند.

یکی از روز قبل و یکی هم از بامداد تاسوعا و آن‌یکی هم کمی از طلوع آفتاب گذشته در دفتر ارادت به حسین (علیه‌السلام) حاضری زده‌اند پس زمان مهم نبوده و نیست آنچه مهم است خدمت به دستگاه اباعبدالله حسین (علیه‌السلام) بوده و آن‌ها آمدند و هرکدام یک‌گوشه کار را گرفته‌اند تا بتوانند هم‌زمان با ظهر تاسوعا یک پذیرایی درخور شأن از عزاداران حسینی انجام دهند.

تابستان گرم و حتی هوای داغ آشپزخانه آن‌ها را از این خدمت منصرف نمی‌کند بلکه تک‌تکشان عشق به حسین و ابوالفضل العباس را بهترین بهانه برای تحمل این گرما می‌دانند حتی در میان آن‌ها معاون فرماندار یک شهر دیگر و استاد دانشگاه هم دیده می‌شود ولی ارباب حسین (علیه‌السلام) است و همه نوکر ارباب.

اهل مصاحبه نیستند، با هرکدام که خواستم گفت‌وگویی صمیمی و به‌دوراز تعارفات رسمی رسانه‌ای داشته باشم خود را باکاری مشغول کرد تا از گفت‌وگو فرار کند چون نمی‌خواهند کاری به‌جز خدمت در این دستگاه حواسشان را پرت کند.

مچ محمد ۱۳ ساله را که گوشه‌ای را پیداکرده تاکمی زیر آفتاب سوزان تابستان و هوای گرم دیگ‌های نذری یک چای بخورد و خستگی‌اش را برطرف کند گرفتم تا بگوید چرا زنجیرزنی و عزاداری در روز تاسوعا را ترجیح داده به کمک در طبخ این دیگ‌های نذری؛ با همان حالت خسته می‌گوید هرکس در روز تاسوعا و عاشورا قدمی برای خدمت به عزاداران حسینی بردارد در ثواب این عزاداری شریک است و من هم این مدل کمک را دوست دارم چون حسین را دوست دارم.

راست می‌گوید مهم خدمت کردن است بسیار دیده‌ام که در هیأت کسی فقط مشغول چای ریختن برای عزاداران است و حتی عده‌ای باید مقابل درب هیأت بایستند و به عزاداران حسینی خوش‌آمد بگویند و شاید فرصت زدن بر سر و سینه و سردادن مرثیه عزا را نداشته باشند اما دلی دارند به وسعت دریای بیکران عشق به حسین و این‌گونه عرض ارادت می‌کنند به خاندان حسینی.

البته این‌همه نوجوان و جوان هم نیازمند یک بزرگ‌تر هستند و در میانشان بزرگ‌ترهایی با سن و سال بیشتر و حتی ریش و موی سفید وجود دارد که علاوه بر نشان دادن راه و چاه پخت غذا، گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند تا سهم کوچکی در این عزا داشته باشند یکی هیزم دیگ‌ها را برپا کرده و یکی هم مشغول آبکش کردن برنج‌هاست.

کار قشنگی است که هر دیگ به نام یکی از یاران امام حسین (علیه‌السلام) در دشت کربلا نام‌گذاری شده و حتی جالب‌تر از آن اینکه نام هر شهید روی دیگ‌ها حک‌شده است انگار باز ۷۲ یار حسین علیه‌السلام باید اینجا هم نقش‌آفرینی کنند و بار دیگر نشان دهند که تا پای جا وفادار حسین هستند.

ظهر تاسوعای حسینی در حال فرارسیدن است و کم‌کم دیگ‌ها آماده می‌شود، نیت واقف ۷۲ دیگ برنج است و بچه هیأت‌های مسجد مهدیه در کنار آن دیگ‌های قیمه را نیز طبخ کردند و ظرف‌ها از عطر غذای نذری امام حسین علیه‌السلام پر می‌شود و میان عزاداران اباعبدالله حسین (علیه‌السلام) و ابوالفضل العباس توزیع می‌شود.

جوانان عرق می‌ریزند اما برای حسین بادلشان کار می‌کنند

مسئول مرکز نیکوکاری مهدیه قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بابیان اینکه برای اولین بار این شهرستان میزبان برپایی ۷۲ دیگ نذری برای پذیرایی از عزاداران اباعبدالله حسین (علیه‌السلام) است، گفت: این اتفاق از ابتدای محرم رقم خورده و حدود ۱۰ روز است عده‌ای جوان در حال آماده‌سازی ملزومات برای طبخ این دیگ‌ها هستند.

حمید متقی با اشاره به این موضوع که حدود هشت سال است جوانان قوچان در مسجد مهدیه این شهرستان گرد هم آمده و هر هفته پخت غذا برای نیازمندان را برعهده‌گرفته‌اند، بیان کرد: امسال برای روز تاسوعا هم علاوه بر همین جوانان مردم و خیرین نیز پای‌کار آمده و ۲۰۰ میلیون تومان برای پخت این دیگ‌ها جمع‌آوری کردند.

وی تأکید کرد: خیلی از دستگاه‌های دولتی در شهرهای دیگر پای طبخ دیگ‌های اطعام آمدند اما در قوچان مردم و جوانان دلی پای‌کار آمدند و علیرغم سختی‌ها و گرمی هوا عشق و شور حسین را بر همه‌چیز ترجیح دادند و کاری دلی را به سرانجام رساندند.

پایان پیام/ ۷۰۰۴۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1408723

مهمترین اخبار ایران و جهان: