نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 18:10

دستاورد 100 روز جنگ در سودان ویرانی و آواره شدن 3 میلیون نفر

جنگ داخلی در سودان وارد صدمین روز خود شده و مردم شاهد ویرانی‌های بسیار، تشدید خشونت‌های قومی و آواره شدن بیش از 3 میلیون نفر بودند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جنگ بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع روز یکشنبه وارد صدمین روز خود شد. در این دوره مردم سودان شاهد ویرانی‌های بسیار،  تشدید خشونت‌های قومی و آواره شدن بیش از سه میلیون نفر بودند.

وبگاه «نیو عرب» روز یکشنبه در این زمینه نوشت، جنگ «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش را مقابل «محمد حمدان داگلو» فرمانده شبه نظامیان و معاون سابقش  قرار داده، نبردی که سازمان‌های امدادی شاهد افزایش تلفات غیرنظامیان بودند.


فرمانده ارتش سودان

 

برآوردها حکایت از این دارد که شمار کل کشته‌شدگان ممکن است به ۳۰۰۰ نفر برسد و احتمالا رقم واقعی بسیار بیشتر است.هدف قرار دادن غیرنظامیان منجر به مهاجرت دسته جمعی مردم بی‌پناه به کشورهای همسایه و آوارگی داخلی شده است، به طوری که سازمان ملل متحد اعلام کرد تنها ظرف یک هفته ۲۰۰۰۰۰ نفر آواره شدند. بازماندگان موجی از خشونت‌های جنسی را گزارش کرده‌اند و شاهدان از کشتارهای هدفمند قومی سخن گفته‌اند. 

 

کمک‌کنندگان بین‌المللی ۱.۵ میلیارد دلار برای مقابله با بحران سودان متعهد شده‌اند، اما سازمان‌‌های بشردوستانه تاکید کردند ممکن است دو برابر این مبلغ مورد نیاز باشد. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که حدود سه میلیارد دلار برای کمک به مردم سودان و آن‌هایی که به کشورهای همسایه گریخته‌اند مورد نیاز است.

وی گفت:«بدون حمایت قوی بین‌المللی، سودان می‌تواند به سرعت به محل بی‌قانونی تبدیل شود و ناامنی را در سراسر منطقه منتشر کند.»

 

این کشور آفریقایی از زمان آغاز جنگ ۴۹ میلیارد دلار ضرر اقتصادی داشته است. این در حالی است که برنامه جهانی غذای سازمان ملل پس از کشته شدن سه نفر از کارکنان خود، عملیات خود را در این کشور به حالت تعلیق درآورد. علاوه بر درگیری بین ارتش سودان و نیروهای  پشتیبانی سریع، درگیری‌های قومی دوباره شعله ور شده است.

«دارفور غربی»، منطقه‌ای که در اوایل دهه ۲۰۰۰ آسیب دیده بود، شاهد برخی از بدترین خشونت‌ها از زمان آغاز جنگ بوده است .تلاش‌های منطقه‌ای برای میانجیگری مذاکرات صلح تشدید شده، اما چالش‌ها همچنین باقی است.

تحلیلگران می‌گویند که هر دو طرف متخاصم مایلند شاهد گسترش میدان نبرد باشند. دولت خارطوم جمعه گذشته پیشنهاد آتش بس را رد کرد.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1395867

مهمترین اخبار ایران و جهان: