نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 07:27

خبرخوب| وقتی توریست هاهم حرمت عزای حسینی را نگه می‌دارند

این زنان محجبه‌ای که می‌بینید اینطور نشسته‌اند و با عشق به تماشای عشق نشسته‌اند همگی گردشگرند از کشورهای مختلف. گردشگرانی از کانادا و کره و ژاپن تا فرانسه و انگلیس و... خودشان را رسانده‌اند به مجلس عزای حسین(ع) در شهر یزد. اصلاً مسلمان نیستند اما خوب می‌دانند مجلس عزای حسین بن علی (ع) حرمت دارد.

گروه خبرخوب:یادمان باشد خبرخوب صرفاً اخبار حال خوب کن نیست. اخبار فانتزی و نوستالژی و غیره هم نیست. قرار نیست خبرخوب تلخی‌ها را نبیند. قرار نیست از کنار اشکالات عبورکند و نقدها و کم و کسری‌ها را به حساب نیاورد. اما جان کلام خبر خوب خلاصه در یک جمله است: «دیدن زیبایی‌ها و زیبا دیدن‌ها.» زیبا دیدن راهی باز می‌کند تا ما نقص‌ها را ببینیم اما همان را مبنای رشدمان قرار دهیم. ملاک برای زیبا دیدن حتی در مواجهه با تلخی‌ها حرکت است نه نشستن و رخوت. با این مقدمه شما را دعوت می‌کنیم به بسته خبر خوب امروز به وقت ۱۵ مرداد ۱۴۰۲.

 

*توریست‌های خارجی در این هیات چه می‌کنند؟

این زنان محجبه‌ای که می‌بینید اینطور نشسته‌اند و با عشق به تماشای عشق نشسته‌اند همگی گردشگرند از کشورهای مختلف. گردشگرانی از کانادا و کره و ژاپن تا فرانسه و انگلیس و... خودشان را رسانده‌اند به مجلس عزای حسین در شهر یزد. اصلاً مسلمان نیستند اما خوب می‌دانند مجلس عزای حسین بن علی (ع) حرمت دارد. در شلوغی و ازدحام حسینیه ایران یزد اگر روسری از سر گردشگری بیفتد شاید جلب توجه نکند و کسی خرده‌ای نگیرد. اما خودشان خوب می‌دانند که باید حرمت نگه داشت.

 به پایان ماه محرم نزدیک می‌شویم اما انگار برکت این ماه خوب خدا ری می‌کند و هر روزکه می‌گذرد یک برگ دیگر از بی اعتباری خزعبلاتی که رسانه‌های آن طرفی و جریانی خاص علم کرده بودند رو می‌شود. خزعبلاتی چون تحریم محرم و تحریم هیات و... اما هر چه تا الان گفتیم از شکوه عزاداری و عشق به اباعبدالله (ع) در میان مردم سرزمینمان یک طرف و این تصاویر و خبرخوب هم یک طرف. امسال صدها گردشگر از کشورهای مختلف دنیا آمدند ایران وخودشان را رساندند به یزد برای تماشای آیین عزاداری در ماه محرم.

حجت الاسلام میرجلیلی؛ یکی از مسئولان کمیته گردشگری مذهبی استان یزد که مبلغ بین المللی است و مسلط به چند زبان زنده دنیا حرف‌های زیادی از حضور گردشگران در مراسم محرم شهر یزد دارد. میرجلیلی دوستان بسیاری از کشورهای مختلف دارد که بهانه دوستی‌شان، حبّ امام حسین (ع) است و سهم ما در این بسته خبرخوب روایت یکی دو خاطره کوتاه از این گردشگران است؛ «باید در حافظه تاریخ ثبت شود که گردشگری از اروپا چهارسال است هر کجای دنیا باشد، برای شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) خودش را به مجالس حسینی و ثبت لحظات ناب سینه زنی هیأت های یزدی مخصوصاً درمسجد «حظیره» می‌رساند و با عشق تصاویر را ثبت و ضبط می‌کند. ما دفتر یادداشتی در هیات داریم که توریست‌ها بعد از پایان مراسم در آن یادداشت می‌نویسند. یادداشت کشیش هلندی به زبان انگلیسی جالب بود. متن و ترجمه این خاطره را در ادامه ببینید:


یادداشت یک گردشگر پس از شرکت در مراسم عزاداری آیینی محرم شهر یزد

 

*رقم عجیب صرفه جویی برق تهرانی‌ها در گرمای اخیر

تابستان امسال که خورشید با تمام قوا در حال تابیدن است و گرمای بی سابقه را میهمان مردم ایران کرده، مصرف برق هم سر به فلک کشیده و افزایش مصرف برق در کشور تمام رکوردهای ثبت شده قبلی را شکسته است. قرار شد مشترکان همکاری کنند که کار به قطعی برق نکشد. قرار شد امسال در هر خانه‌ای همه اعضای خانواده نقش یک بابا برقی را بازی کرده و لامپ اضافه را خاموش کنند. قرار شد که باباها هم امسال مصرتر از همه سال‌های قبل در برابر زدن کولر روی دور تند مقاومت کنند چون مسئولان اداره برق گفته بودند دور تند کولر مصرف برق را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

خلاصه از شواهد و خبرها پیداست که همکاری شهروندان با اداره برق حداقل در پایتخت چندین میلیونی کمی به ثمر نشسته و البته که مردم پاداش این همکاری را هم گرفتند. به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ بیشتر از ۵۰ درصد مشترکان خانگی شهر تهران مشمول دریافت پاداش ریالی مدیریت مصرف برق شده‌اند و رقم هم رقم بالایی است. «کامبیز ناظریان» گفته این رقم صرفه جویی و مدیریت مصرف بالغ بر ۱۴۵ میلیارد تومان است که نشان می‌دهد بالاخره توصیه‌ها کار خودش را کرده است و تهرانی‌ها با وزارت نیرو همراه شدند.

خلاصه اگر تا اینجای کار قطعی برق نداشتیم به دلیل حس مسئولیت پذیری و مشارکت شهروندان در مصرف برق بوده و متولیان اداره برق از مردم خواهش کردند به این رویه ادامه دهند. اصلاً شاید اصلاح بعضی از این رویه‌های غلط در مصرف برق در خانواده‌های ایرانی جا بیفتد و مادام العم از اداره برق پاداش بگیرند.

 


تلاش برای خاموش کردن آتش

*بی خیال مین جنگی و منطقه صعب العبور، همه آمدند وسط میدان!

کاش عادت کرده باشیم از دل تلخ‌ترین اتفاقات خوبی‌ها را هم ببینیم. شاید بگویید آتش سوزی جنگل‌های زیبا در سه نقطه مرزی در اثر گرما کجایش خبرخوب و شیرینی دارد. همه‌اش تلخی است. تصویر آتش گرفتن درخت‌هایی که هر کدام روزی نهالی بوده و چند سال طول کشیده تا به ثمر برسد و حالا یکی یکی در آتش می‌سوزند!


حضور نیروهای ارتش، جهادگران و مردم عادی برای خاموش کردن آتش

اما خبر خوبش آنجاست که همه مردم بسیج شدند برای خاموش کردن این آتش. آتش سوزی در سه نقطه مرزی «ده‌ره‌وه ران، ئاسنه وه» و جاده مریوان- سقز (گوماره‌له‌نگ) اتفاق افتاده است. منطقه به دلیل وجود مین‌های زمان جنگ تحمیلی خطرناک است. منطقه هم صعب العبور است. اما کسی دست روی دست نگذاشته. سربازان دست به کار شدند، نیروهای جهادی خودشان را رسانده‌اند به جنگل و مردم عادی هم با هر چه توان شان بوده آمده‌اند وسط میدان. اینجاست که می‌توان گفت در دل تلخ‌ترین اتفاقات می‌توان چشم‌ها را شست و جور دیگر دید.

*حیرت جامعه شناسان دانمارکی از یک حدیث

علامه محمد تقی جعفری در خاطراتش روایتی جالب دارد و گفته است. برخی از جامعه شناسان برتر دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا در مورد «ارزش واقعی انسان» بحث کنند. هر کدام از آنها معیارهای خاصی ارائه دادند. هنگامی که نوبت به بنده رسید، گفتم: «می‌خواهید بدانید یک انسان چقدر ارزش دارد ببینید به چه چیزی علاقه و عشق می‌ورزد. کسی که عشقش یک آپارتمان است، در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشقش ماشینش است، ارزشش به همان میزان است. اما کسی که عشقش خدای متعال است، ارزشش به اندازه خداست.» علامه گفت: «وقتی جامعه شناسان سخنان من را شنیدند، برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند. هنگامی که تشویق آن‌ها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان، این کلام از من نبود، بلکه از شخصی به نام علی (ع) است. آن حضرت در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: قِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یحْسِنُهُ» «ارزش هر انسانی به اندازه چیزی است که دوست می‌دارد.»

*خوش خبر باشید!

و اما سخن پایانی، خبرهای خوبتان را در قالب دلخواه خود (عکس، متن، فیلم، صوت و…) تولید کنید و آن را با هشتگ #خبر_خوب در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا هم دیگران را در حال خوش خودتان شریک کنید و هم ما بتوانیم اخبار شما را بازنشر کنیم. اگر هم تمایل داشتید در هر یک از شبکه‌های اجتماعی که فعال هستید، خبرتان را از طریق اکانت khabar_khoub_iran@ یا شماره تلفن ۰۹۳۳۰۸۲۶۳۱۲ برای ما بفرستید. در این جشنواره فرقی نمی‌کند در ایتا و بله و روبیکا و گپ باشید یا در تلگرام و اینستاگرام و توئیتر و واتساپ؛ مهم این است که سهمی در حال خوش اطرافیان‌تان داشته باشید.

منتظر خبرهای خوب شما هستیم. خوش‌خبر باشید.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427967

مهمترین اخبار ایران و جهان: