نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 18:49

همدان در تب‌وتاب ثبت جهانی

همدان این روزها در آستانه حضور ارزیاب یونسکو برای بررسی پرونده ثبت جهانی "هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، استاندار همدان صبح یکشنبه به همراه مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، مدیرکل میراث‌فرهنگی همدان، فرماندار، شهردار، مدیران شهرداران مناطق و مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان از میدان مرکزی شهر همدان، سرگذر، کاروانسرای میرزا کاظم، کاروانسرای دالان‌دراز، سمسارخانه، مسجد جامع، میدان هگمتانه و محوطه تاریخی هگمتانه بازدید کرد.
این بازدید که طی یک‌ماه گذشته برای دومین باز از این محدوده صورت گرفت در راستای بررسی اقدامات انجام شده در راستای رفع موانع پرونده بود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه برای دومین بار با همراهی مسئولان و مدیران استانی از محدوده پرونده ثبت جهانی "َ هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" بازدید کردیم، اظهار کرد: در این بازدید اقدامات انجام شده ماه‌های اخیر مورد تأیید مشاور وزیر میراث‌فرهنگی قرار گرفت.

وی افزود: در بازدید امروز موانع باقی‌مانده که باید رفع شوند به شرکت‌های برق، مخابرات و گاز اعلام و مقرر شد در کمترین زمان ممکن برطرف شوند.

استاندار همدان اضافه کرد: همچنین زوائد موجود در بازار مورد بازدید شهردار و نمایندگان شهرداری قرار گرفت و قرار شد موانع در اسرع وقت برطرف شود.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه بخش عمده‌ای از جمع‌آوری آسفالت از عرصه محوطه هگمتانه انجام شده و در روزهای آینده به اتمام می‌رسد، گفت: خوشبختانه اقداماتی که تاکنون در راستای رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه انجام شده رضایت‌بخش است.

وی با اعلام اینکه همدان دو هفته آینده میزبان ارزیاب یونسکو خواهد بود، تصریح کرد: اقدامات تکمیلی در روزهای آینده با نظارت کارشناسان میراث‌فرهنگی انجام می‌شود.

همدان در تب‌وتاب ثبت جهانی 

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه مجموعه محدوده پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان آمادگی بازدید ارزیاب یونسکو را دارد، عنوان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده موارد مطرح شده در بازدید امروز ظرف ۱۰ روز آینده برطرف می‌شود.

ارزیاب یونسکو دو هفته آینده به همدان می‌آید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان نیز در این بازدید به خبرنگار مهر گفت: همدان دو هفته آینده میزبان ارزیاب یونسکو خواهد بود.

محسن معصوم‌علیزاده ادامه داد: در پنج ماه گذشته تمام دستگاه‌های مرتبط با ثبت جهانی "هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" پای کار آمدند و با همراهی و هم‌افزایی میان آنها اتفاقات خوبی رقم خورد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری همدان در این مدت با تمام نیرو پای کار ثبت جهانی بود که قابل تقدیر است، افزود: شرکت‌های برق، گاز، مخابرات، نیروی انتظامی و فرمانداری نیز در چند ماه گذشته اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند.

معصوم‌علیزاده تصریح کرد: در صددیم فضایی آماده کنیم تا داشته‌های تاریخی همدان را به جهانیان معرفی کنیم و این مهم با ثبت جهانی "هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" امکان‌پذیر خواهد بود.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ارزیاب یونسکو به مدت پنج روز در همدان مستقر خواهد شد و از محدوده پرونده بازدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حذف ترافیک از میدان اکباتان و برداشتن آسفالت از عرصه هگمتانه از اقدامات مهم و باقی مانده برای ثبت جهانی هگمتانه بود که در حال پایان است.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه اقناع‌سازی کسبه توسط میراث فرهنگی در حال انجام است، گفت: کاربری‌های مشاغل موجود در خیابان اکباتان باید تغییر کند و این مهم در حال انجام است و باید توجه داشت که هر یک از خیابان‌های تختی، شریعتی، باباطاهر و شهدا مانند دو خیابان بوعلی و اکباتان خصوصیت مخصوص به خود را دارند.

همدان در تب‌وتاب ثبت جهانی 

شهردار همدان نیز در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: شهرداری از دو ماه گذشته اقدام به رفع موانع پرونده ثبت جهانی کرد و حجم زیادی از وظایف خود را به سرانجام رساند.

سیدمسعود حسینی ادامه داد: به عنوان مثال در این مدت بیش از صد کامیون الحاقات و زوائد از بازار جمع‌آوری شد که اقدام ارزنده‌ای محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات جزئی مثل لکه‌گیری در روزهای آینده برطرف می‌شود، افزود: آمادگی لازم را برای میزبانی ارزیاب یونسکو را در روزهای آینده داریم.

گفتنی است در ماه‌های اخیر اقدامات خوبی در راستای رفع موانع ثبت جهانی "هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" انجام شد که مهمترین آنها حذف سواره و آسفالت از عرصه هگمتانه و حذف دو طبقه مازاد ساختمان حوزه هنری همدان بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1429323

مهمترین اخبار ایران و جهان: