نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 18:23

آغاز فصل جدید مرمت خانه تاریخی «آخوند ابو» در خرم‌آباد

خرم‌آباد - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از آغاز فصل جدید مرمت خانه تاریخی «آخوند ابو» در خرم‌آباد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن‌پور امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: به‌منظور حفاظت از خانه تاریخی «آخوند ابو» خرم‌آباد، فصل جدید مرمت این اثر تاریخی، فرهنگی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در اجرای این فصل از مرمت خانه تاریخی «آخوند ابو» یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه خواهد شد، افزود: این میزان اعتبار به‌منظور برداشتن کف این اثر و عملیات دفع رطوبت از بافت و بنا اختصاص‌یافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، ادامه داد: در سال‌های اخیر نیز باتوجه‌به مجاورت این بنا در کنار قلعه باستانی «فلک‌الافلاک»، توجه ویژه‌ای در راستای مرمت آن در دستور کار قرار داشته است.

حسن‌پور با بیان اینکه خانه تاریخی «آخوند ابو» در مرکز شهر خرم‌آباد و در ضلع غربی قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک» واقع شده است، اظهار کرد: این بنای مربوط به اواسط دوره قاجار است که در سال‌های اخیر نیز به‌خوبی موردتوجه گردشگران قرار گرفته است.

وی گفت: این اثر ارزشمند که به شماره ۲۴۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده از نظر معماری سنتی، طاق‌نماهایی به سبک معماری دوره قاجار دارد که در دوران پهلوی نیز مرمت شده و فضای قدیمی آن در میان صدای فواره‌ای آب که در وسط حوض حیاط خانه قرار دارد، زیبایی معماری و تاریخ‌تمدنی این شهر کهن را به زیبایی، نمایش می‌دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1429267

مهمترین اخبار ایران و جهان: