نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 16:22

«نذر آب» در دشت قزوین راه‌اندازی شد

قزوین- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: یکی از آثار ایجاد بازار آب در دشت قزوین مکانیسم «نذر آب» است که راه اندازی شده و به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله از آن رونمایی شد.

مهدی رجحانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت دشت قزوین اظهار کرد: یکی از دارایی‌های ارزشمند استان قزوین که آن را در کشور متمایز کرده و وجهه شاخصی از استان محسوب می‌شود دشت یکپارچه بزرگ و غنی قزوین است.

وی افزود: دشت قزوین از قبل از انقلاب در حوزه کشاورزی مورد توجه بوده و بعد از انقلاب نیز این اهمیت تا جایی بوده که رهبر انقلاب بارها در موضوعات مختلف مخصوصاً کشاورزی دانش بنیان بر حفظ و احیای آن تاکید کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین ادامه داد: مدیریت استان قزوین نیز در یکسال و نیم اخیر تدابیر مختلفی را برای احیا و حفظ این دشت اتخاذ کرده است.

وی بیان کرد: یکی از این تدابیر اصلی و راهکار جامع در استان قزوین تشکیل کمیته احیا و توسعه پایدار دشت قزوین بوده است.

تشکیل کمیته احیا و توسعه پایدار دشت قزوین

رجحانی تاکید کرد: این کمیته با نظر خبرگان کشوری و هماهنگی مدیران استان باید تدابیری را برای احیا و رونق دشت قزوین به کارگیری کند تا این دشت به اوج شکوفایی و بهره برداری برسد

وی با بیان اینکه دشت قزوین دارای معضلات مختلفی از جمله آب و آبخوان است، اضافه کرد: این کمیته با حضور خبرگان ملی و افراد صاحب نظر و تأثیر گذار با تدبیر استاندار شکل گرفته و امیدواریم موضوعات مهمی را کمیته شکل داده و پیش ببرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین عنوان کرد: پیگیری ایجاد منطقه آزاد کشاورزی دشت قزوین یکی از موضوعات مهمی است که این کمیته در سطح کلان پیگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات اصلی برای احیا و رونق دشت قزوین، آب و بهره‌وری کشاورزی در آن است.

رجحانی اضافه کرد: پروژه مهم و بزرگ بازار آب در دشت قزوین از سال گذشته با همین هدف و برای اصلاح نظام مدیریت آبی و اصلاح بهره‌وری کشاورزی شروع شده و در حال انجام است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعات مرتبط با دشت قزوین حفظ آبخوان و کاهش حجم این آبخوان بزرگ ملی با برداشت‌های غیرمجازی است که در سالیان اخیر از آن صورت گرفته است.

این مسئول اضافه کرد: بازار آب مکانیسم بزرگی برای این موضوع بود و امیدواریم به زودی بتواند به قله اثربخشی خود نزدیک شود.

وی افزود: یکی دیگر از آثار ایجاد بازار آب در دشت قزوین مکانیسم‌های دیگری مانند «نذر آب» است که راه اندازی شده و به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله از آن رونمایی شد.

رجحانی تاکید کرد: وقتی مکانیسم بازار در دشت شکل گرفته و امکان خرید آب وجود دارد، می‌توانیم در یک رویکرد نیکوکاری با هدف حفظ دشت و این منبع حاصل خیز نذر آب انجام دهیم.

وی در پایان یادآور شد: خَیر می‌تواند با خرید آب، آن را در آبخوان دشت حفظ کند بدین صورت که عده‌ای خَیر، آب را خرید کرده و آن را در دشت و داخل آبخوان با هدف حفظ و احیای دشت و کاهش آسیب‌های دشت نگه می‌دارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1420123

مهمترین اخبار ایران و جهان: